آفتاب

ساخت ژنراتور توربین بادی به روش متالوژی پودر مغناطیس نرم در کشور

ساخت ژنراتور توربین بادی به روش متالوژی پودر مغناطیس نرم در کشور

ژنراتور توربین بادی به روش متالوژی پودر مغناطیس نرم توسط محققان پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و ساخته شد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر مهرداد عدل، عضو هیات علمی و مدیر گروه تبدیل و ذخیره انرژی پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی با اعلام این خبر اظهار کرد: نمونه کوچک و اولیه این ژنراتور با مدیریت دکتر سیدمحمود هاشمی نژاد، عضو هیات علمی این پژوهشکده، با توان 110 وات و ولتاژ 25 ولت با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پتانسیل انرژی بادی تضمین مناسبی برای آینده توسعه پایدار انرژی پاک بادی در کشور است، افزود: این ژنراتور با بهره‌گیری از مواد کامپوزیت آهن و رزین مخصوص به عنوان هسته و رتور ژنراتور در گروه تبدیل و ذخیره انرژی پژوهشگاه طراحی شد.

عدل با اشاره به مراحل انجام این پروژه گفت: قطعات متالوژی پودر با استفاده از پرس مخصوص تحت فشاری بیش از 200 تن قرار گرفته و پس از آن در کوره تحت فرایند خاص آماده ماشین کاری شده‌اند.

وی ادامه داد: قطعات رتور با دقت 0.01 میلیمتر بوسیله سیم داغ بریده شده و قطعات استاتور نیز بوسیله دستگاه سی ان سی با دقت 0.01 میلیمتر ماشین کاری شده‌اند.

مدیرگروه تبدیل و ذخیره انرژی پژوهشکده انرژی افزود: استاتور این ژنراتور از نوع شار محوری بوده و دارای یک استاتور ثابت و دو رتور در اطراف آن است که تعداد قطبهای آن 10 عدد است و دوازده سری سیم پیچی بر روی استاتور آن قرار دارد.

عدل خاطرنشان کرد: ساخت این ژنراتور حاصل سه سال مطالعه و بررسی دکتر هاشمی نژاد و همکاران و استفاده از توانمندی‌های پیشرفته‌ترین کارگاه‌های در دسترس، فرایند قطعه سازی، مونتاژ، سیم بندی و رزین کاری کل مجموعه استاتور بوده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به سه فاز بودن ژنراتور برای هر فاز چهار سری سیم پیچی تعلق می‌گیرد و مقایسه نتایج شبیه سازی و آزمون عملی ژنراتور نشانگر عملکرد مناسب ژنراتور از نظر تولید ولتاژ با حداقل هارمونیکهای فرعی است.

مدیرگروه تبدیل و ذخیره انرژی پژوهشکده انرژی همچنین از پیشرفت تارنمای انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه خبر داد و گفت: این تارنما با مدیریت دکتر سیدمحمود هاشمی نژاد و مهندس سرایی، هشتاد درصد پیشرفت داشته که در حال حاضر روی مانیتورهای جنب دبیرخانه و سالن اجتماعات شهید بیات موحد نصب شده است.

وی افزود: مشخصه‌های جوی و همچنین عملکرد نیروگاه فتوولتاییک مستقر روی بام آزمایشگاه تبدیل و ذخیره انرژی، بصورت دوره‌های زمانی منظم هر دو دقیقه یکبار، روی این سامانه قابل مشاهده است.

عدل گفت: در آینده نزدیک نیز عملکرد سامانه آبگرمکن خورشیدی روی بام سالن غذاخوری و توربین بادی پژوهشگاه به این تارنما اضافه می‌شود.

وی گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی energylab.merc.ac.ir، عملکرد این سامانه را مشاهده کنند.

انتهای پیام

کد N557409

وبگردی