آفتاب

سفر دیپلمات ارشد چین به ویتنام

سفر دیپلمات ارشد چین به ویتنام

بلند پایه ترین دیپلمات چین امروز ( دوشنبه ) به منظور بهبود روابط میان پکن وهانوی وارد ویتنام شد و مورد استقبال گرم مقامات این کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، طی ماههای اخیر روابط میان چین و ویتنام، دو کشور همسایه کمونیست، به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. این اتفاق پس از آن افتاد که چین در ماه مه یک سکوی حفاری نفت را در نزدیکی جزایر پاراسل که علاوه بر چین مورد ادعای ویتنام نیز قرار دارد استقرار داد.

یانگ جیچی، مشاور عالی حکومت چین که امروز (دوشنبه) وارد ویتنام شد برای دومین بار است که به این کشور سفر می‌کند.

وی که مقامی بالاتر از وزیر امور خارجه چین دارد در هنگام ورود به ویتنام مورد استقبال فام بینه مینه معاون نخست‌وزیر ویتنام قرارگرفت و آنچه که مورد توجه بود این بود که در جریان این استقبال معاون نخست‌وزیر ویتنام لبخند به لب داشت در حالی که در سفر قبلی یانگ جیچی به این کشور وی کاملا جدی و عبوس بود.

وزارت امور خارجه ویتنام در بیانیه ای گفت: یانگ جیچی به فام بینه مینه تصریح داشته که دو طرف تلاش می‌کنند تا روابطشان را مجددا به مسیر عادی بازگردانند.

در این بیانیه به نقل از یانگ جیچی آمده است: در حال حاضر روابط دو جانبه ما قدم به قدم در حال بازیابی است . دو طرف باید به درستی اختلافات دریایی خود را مورد رسیدگی قرار داده وکنترل کنند تا شرایط مطلوب برای همکاری دو جانبه حاصل شود.

همچنین بینه مینه نیز به یانگ عنوان کرده که از دیدار مجدد وی خوشحال بوده و تمایل دارد برای روابط نزدیک تر با چین تلاش کند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه با وجود تلاش های مشترک دو کشور این نشست نتایجی مثبت به بار آورده و اساس قدرتمندتری برای بازیابی و توسعه روابط دو جانبه به شیوه ای سالم و پایدار ایجاد خواهد کرد.

از سوی دیگر هووا چونایینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در پکن در کنفرانسی خبری گفت: یانگ جیچی به این منظور به ویتنام سفر کرده تا به ترمیم روابط پکن- هانوی که به سبب مسائل دریایی دچار دشواری موقت شده کمک کند.

وی تاکید کرد: ما تمایل داریم با ویتنام برای اجرای اتفاق نظر دو حزب سیاسی حاکم همکاری کرده و روابط دو جانبه را تقویت کنیم.

انتهای پیام

کد N557343

وبگردی