آفتاب

رئیس‌جمهور افغانستان به چین می‌رود

رئیس‌جمهور افغانستان به چین می‌رود

رئیس‌جمهوری جدید افغانستان فردا به چین می‌رود؛ اقدامی که به نقش مهم پکن در آینده افغانستان نه تنها در بازسازی اقتصادی این کشور پس از خروج نیروهای آمریکا و متحدانش بلکه بر یک سیاست خارجی استراتژیک با هدف برقراری صلح در سراسر منطقه اشاره دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان روز سه شنبه برای یک سفر سه روزه به چین می‌رود و در آنجا با شی جینپینگ، همتای چینی خود و همچنین سرمایه‌گذاران بالقوه دیدار خواهد کرد تا حمایت مالی آن‌ها را از تحولات افغانستان که به تازگی از 30 سال جنگ و فساد رهایی یافته و همچنین برای از بین بردن اقدامات شورشی طالبان تلاش می‌کند، جلب کند.

احمد زی، رهبر هیاتی از تجار افغان را در نشستی به عهده خواهد داشت و امیدوار است تا در آن نشست نظر مثبت سرمایه‌گذاران چینی را نسبت به سرمایه‌گذاری بر صنعت معدن افغانستان جلب کند. وی همچنین در نشست چند جانبه دیگری در سطح وزرا شرکت خواهد کرد تا درباره مسائل امنیت منطقه‌ای اقتصاد و سیاست مذاکره کنند.

اشرف غنی احمد زی از اواخر دسامبر سال جاری میلادی که زمام امور افغانستان را به دست گرفته در اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهوری این کشور به عربستان سعودی سفر کرد.

این سفر به چین نشان می‌دهد که اشرف غنی قصد دارد تا از منابع طبیعی افغانستان به عنوان معاوضه ای برای تاسیسات زیربنایی و صنعت استفاده کند تا سیر سریع کاهش در رشد اقتصادی را معکوس کند. بانک جهانی اعلام کرد، سال جاری میلادی رشد اقتصادی افغانستان به 57 / 1 درصد رسیده در حالی که این رشد در سال 2013 میلادی 7 / 3 درصد و در سال 2012 میلادی 4 / 9 درصد بود.

چین یکی از بزرگترین حامیان جهانی کشورهای در حال توسعه است که از نظر منابع طبیعی غنی هستند.

انتهای پیام

کد N557186

وبگردی