آفتاب

چرا نمایندگان مجلس غیبت می‌کنند؟!

چرا نمایندگان مجلس غیبت می‌کنند؟!

10 نماینده درباره دلایل غیبت‌های خود در جلسات علنی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی دادند.

به گزارش ایسنا، شبکه مجازی آستان نوشت: «انعقاد رسمی جلسات مجلس و اعتبار اخذ رأی منوط به حضور حداقل دوسوم مجموع نمایندگان می‌باشد.» این ماده از آئین‌نامه داخلی مجلس است که اجازه می‌دهد یک‌سوم از نمایندگان در جلسات علنی مجلس حضور نداشته باشند. البته آنچه در آئین‌نامه برای نصاب جلسات علنی مشخص شده، کف میزان حضور نمایندگان در جلسات است اما گاهی نمایندگان به همین حداقل‌ اکتفا می‌کنند.

البته نمایندگان مجلس هم مثل هر کارمندی یک ‌ماه در هر سال حق استفاده از مرخصی با حقوق را دارند، اما برگزاری علنی جلسات مجلس و اعلام تعداد حاضران و اسامی غایبان در هر جلسه که بصورت زنده از رادیو پخش می‌شود، حساسیت‌ها را در مورد نحوه حضور نمایندگان در جلسات و دلایل عمده غیبت آنها بیشتر می‌کند.

علاوه بر این، در هر جلسه مجلس شورای اسلامی تصمیماتی اتخاذ می‌شود که اقشار مختلف مردم از آن متأثر خواهند شد؛ بنابراین حضور نمایندگان مردم در جلسات علنی مجلس و دفاع از حقوق موکلانشان از این حیث نیز مورد توجه است.

در این گزارش، 10 نفر از نمایندگان مجلس به پرسشی درباره دلایل غیبت‌هایشان در جلسات علنی مجلس پاسخ داده‌اند:

نوذر شفیعی - نماینده ممسنی

اصولاً غیبت‌های که داشته‌ام برای پیگیری کارهای مردم بوده است.

روبرت بگلریان - نماینده ارامنه جنوب

چون ساعات صحن علنی مجلس همزمان با ساعات ادارای است، ما ناچاریم گاهی برای پیگیری امور اداری و پیگیری کارهای موکلانمان در ساعات ادارای که جلسه مجلس نیز برقرار است، بیرون از صحن علنی باشیم که گاهی اوقات غیبت رد می‌شود.

نصرالهر پژمان‌فر - نماینده مشهد

شاید به دلیل سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و گاهی نیز به دلیل تأخیر در پروازها، ما دقایقی از جلسه را غیبت داریم.

عبدالوحید فیاضی - نماینده نور و محمودآباد

برخی از نماینده‌ها اصلاً در صحن حضور ندارند اما من به ندرت غیبت دارم. عمده غیبت‌هایم نیز به دلیل این است که برای کار ارباب‌رجوع‌ها که معمولاً از شهرستان آمده‌اند مجبورم صحن را ترک کنم و به کارهای آنها برسم. گاهی نیز برای پیگیری کارهای اجرایی مجبوریم به بیرون از مجلس برویم.

حسینعلی شهریاری - نماینده زاهدان

اصلاً غیبت ندارم. اگرهم داشته‌ام، برای پیگیری کار موکلانم بوده است.

حسین نجابت - نماینده تهران

سعی می‌کنم غیبت نداشته باشم اما گاهی اگر ماشین دیر برسد ممکن است، دقایقی از جلسه صبح غیبت رد می‌شود. من هیچگاه برای پیگیری کار موکلانم صحن مجلس را ترک نمی‌کنم زیرا طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، کار صحن علنی و کمیسیون‌ها را بر موارد دیگر مقدم می‌دانم.

عوض حیدرپور - نماینده شهرضا

گاهی اوقات ممکن است در شهرستان حوزه انتخابیه اتفاق یا حادثه‌ای رخ دهد یا جلسه‌ای باشد که ضرورت حضور نماینده شهرستان در آن وجود دارد. می‌توانیم در چنین مواردی مرخصی بگیریم زیرا طبق قانون مجلس می‌توانیم در سال 30 روز مرخصی داشته باشیم و البته ممکن است برای کارهای اجرایی حین جلسه علنی 20 دقیق مرخصی بگیریم که اگر بیشتر از این شود، غیبت رد می‌شود و شاید در این موارد بنده غیبت داشته باشم.

محمدحسن آصفری - نماینده اراک

ممکن است جلسه‌ای در یک وزارتخانه باشد و مجبور باشیم به آنجا برویم یا کارهای اجرایی پیش بیاید و مجبور شویم غیبت کنیم.

حمیدرضا طباطبایی - نماینده نائین

ممکن است در فرجه‌ای که ما بیرون از صحن مجلس هستیم سوالی پیش بیاید یا ارباب رجوعی حضور پیدا کرده باشد و ما دیرتراز زمان 20 دقیقه‌ای وارد صحن شویم و برایمان غیبت رد شود که به ندرت بوده است.

قاسم جعفری - نماینده بجنورد

اصلاً غیبت نداشته‌ام. ممکن است به اشتباه، وقتی در مرخصی بوده‌ایم یا حین مأموریت کمیسیونی بوده باشیم، اسممان به عنوان یکی از افراد غایب خوانده شده باشد وگرنه بنده اصلاً غیبیت نداشته‌ام.

انتهای پیام

کد N557180

وبگردی