آفتاب
در دیدار اسقف اعظم ارامنه جهان در حوزه‌ سیلیسی

ابراهیمی: نگاه مردم ایران به ارامنه، مثبت است

ابراهیمی: نگاه مردم ایران به ارامنه، مثبت است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این‌که «مسلمانان و ارامنه در ایران همواره در صلح و دوستی زیسته‌اند» گفت: صادقانه می‌گویم که نگاه مردم ایران به ارامنه، یک نگاه مثبت است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این‌که «مسلمانان و ارامنه در ایران همواره در صلح و دوستی زیسته‌اند» گفت: صادقانه می‌گویم که نگاه مردم ایران به ارامنه، یک نگاه مثبت است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جاثلیق آرام اول، اسقف اعظم ارامنه جهان در حوزه‌ی سیلیسی، به همراه اسقف سبوه سرکیسیان، اسقف اعظم ارامنه‌ی تهران و شمال، اسقف ارامنه‌ی اصفهان و اسقف ارامنه‌ی آذربایجان، با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که حجت‌الاسلام محمدجواد ابوالقاسمی، معاون بین‌الملل و قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی و علی‌محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، با اشاره به گفت‌وگوهای دینی انجام شده بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای لبنان، ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها ادامه یابد و در ادامه گفت: مواضعی که شما اعلام می‌کنید، مواضعی است که جمهوری اسلامی ایران به آن تأکید جدی دارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در 60 کشور بیش از 80 نمایندگی دارد، گفت: در بحث گفت‌وگوی ادیان، اقدامات خوبی در این سازمان انجام شده است. گفت‌وگوهای تأثیرگذاری با کلیسای ارتدکس روسیه، کلیسای واتیکان و بسیاری از ادیان و مذاهب انجام داده‌ایم که بسیار مفید بوده‌اند.

وی افزود: بسیاری از علمای اسلامی، اطلاعاتی که امروز از ادیان دارند، به دلیل برگزاری این گفت‌وگوهای دینی است و حالا که علمای اسلامی شناخت بهتری نسبت به ادیان پیدا کرده‌اند، این شناخت در تالیفات و کلاس‌های درس‌شان تأثیر داشته و در جامعه گسترش یافته است و حتی در برخی موارد در فقه اسلامی هم نگاه‌های جدیدتری پیدا کرده‌اند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این گفت‌وگوها نه تنها برای شناخت رهبران و پیروان دیگر ادیان از اسلام و تشیع مفید بوده؛ بلکه برای ما نیز مفید بوده است و همین شناخت درست باعث جلوگیری از بسیاری از سوءتفاهم‌ها شده است.

وی همچنین با بیان اینکه نقش کلیسای لبنان در ایران، نقش برجسته‌ای است، گفت: شما توانسته‌اید جامعه‌ی ارامنه را در برابر دولت حمایت کنید و این فعالیت‌ها، نگاه دولت نسبت به جامعه‌ی ارامنه را مثبت کرده است و این به نظر من دستاورد کمی نیست.

در ادامه جاثلیق آرام اول، اسقف اعظم ارامنه جهان در حوزه‌ی سیلیسی، در سخنانی با تأکید بر اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را مانند خانه‌ی خودم می‌دانم، گفت: هنگام عزیمت به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اسقف سبوه سرکیسیان، اسقف اعظم ارامنه‌ی تهران و شمال، یادآوری کردند که این هفتمین حضور من در این سازمان است. نه تنها ساختمان‌های این سازمان برای من آشناست؛ بلکه فعالیت‌های انجام شده در این بناها برای من معنای خاصی دارد و هر بار که در این سازمان، میهمان شما بوده‌ایم، نتایج خوب و مثبتی به همراه داشته است.

وی افزود: ما چند سال قبل گفت‌وگوهای دینی خودمان را آغاز کردیم و البته اسقف سبوه سرکیسیان، در این مسیر فعالیت‌های بسیار مفیدی داشته‌اند که به دلیل آشنایی بسیار عمیق ایشان از اسلام و همچنین گفت‌وگو و مذاکره و روابط دوستانه با مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

جاثلیق آرام اول افزود: ما نه تنها با این سازمان گفت‌وگو داریم؛ بلکه سفرای آن در اقصی نقاط دنیا هم محسوب می‌شویم. هر زمان که با شخصیت‌های جهانی و دینی دیدار دارم، حتماً درباره‌ی این روابط سخن به میان می‌آورم.

وی تأکید کرد: وجود این روابط حسنه دلیل محکمی است که ما به عنوان یک الگوی موفق در خصوص گفت‌وگو مطرح شویم.

اسقف اعظم ارامنه جهان در حوزه‌ی سیلیسی، ادامه داد: گفت‌وگوهای ما با ایران با دیگر گفت‌وگوهایی که با طرف‌های خارجی انجام می‌دهیم، تفاوت دارد. ما با دیگران بیش‌تر درباره‌ی ادیان صحبت می‌کنیم؛ اما در گفت‌وگوها با ایران، درباره‌ی اسلام و مسیحیت و ارامنه و ایرانیان و تفاهم موجود بین آنها به گفت‌وگو می‌نشینیم.

وی افزود: جوامع ارامنه در سراسر دنیا حضور دارند و هر جامعه‌ای تجربیات خودش را دارد. در تمام این جوامع حضور ما بر مبنای گفت‌وگوی همزیستی در تمام مراحل است.

در پایان این دیدار، اسقف سبوه سرکیسیان، اسقف اعظم ارامنه‌ی تهران و شمال، ضمن قدردانی از فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای انجام گفت‌وگوهای دینی، جمهوری اسلامی ایران را مرکز شیعه و نشان‌دهنده‌ی اسلام اصیل معرفی کرد.

بنا بر اعلام این خبر، طرف‌های این دیدار توافق کردند تا دور بعدی گفت‌وگوهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارتدکس لبنان، در آینده‌ای نزدیک در لبنان انجام شود.

انتهای پیام

کد N557175

وبگردی