آفتاب

پس از بد عهدی 13 ساله آمریکا، تایوان زیردریایی بومی می‌سازد

پس از بد عهدی 13 ساله آمریکا، تایوان زیردریایی بومی می‌سازد

دولت تایوان پس از تاخیر طولانی‌ مدت آمریکا در تحویل هشت زیردریایی طبق قرارداد دفاعی سال 2001، اقدام به ساخت زیردریایی بومی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات و قانونگذاران تایوانی اعلام کردند، بیش از این انتظار برای تحویل زیردریایی‌های آمریکایی جایز نیست.

تایوان اکنون چهار زیردریایی قدیمی در اختیار دارد که عمر دو نمونه از آنها به جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. با این حال ارتش این کشور در مجموع نهادی مدرن است.

در همین حال دیوید لو، سخنگوی وزارت دفاع ملی تایوان اظهار کرد: ما در تصمیم خود برای ساخت زیردریایی بومی بسیار مصممیم و نیروی دریایی فعالانه در این مسیر تلاش می‌کند. تایوان در حال رقابت نظامی با چین نیست و امیدواریم تا بتوانیم این زیردریایی‌ها را در جهت تقویت دفاع خود، بسازیم.

با این حال مقامات تایوانی از ارائه جزئیات طرح ساخت زیردریایی‌های بومی خودداری کردند. برخی از مقامات این کشور معتقدند تایوان توانایی ساخت کشتی دارد اما تجربه‌ای در ساخت زیردریایی ندارد. تایوان ابتدا در اوایل دهه 2000، زمانی که قرارداد با واشنگتن به دلیل مشکلات فنی و سیاسی برای مدتی متوقف شد، تصمیم به ساخت زیردریایی گرفت، اما از زمان استفاده ایالات متحده از زیردریایی‌های اتمی، تایوان هم به این مساله نیاز پیدا کرده تا برای تعمیر زیردریایی‌های قدیمی‌تر از مقاطعه‌کاران صنایع دفاعی خارجی زیردریایی خریده و یا جزئیات فنی را از آمریکا یا شرکای دیگر به این منظور به دست آورد.

با این حال کشورهای اروپایی به دلیل بر هم نخوردن مناسباتشان با چین، از کمک به تایوان خودداری کردند اما واشنگتن در سال 2001 طبق «قانون روابط تایوان» مصوب 1979 متعهد به همکاری در امور دفاعی با این کشور شد.

انتهای پیام

کد N557088

وبگردی