آفتاب

هیات عالی‌رتبه ژاپنی در کره‌شمالی

هیات عالی‌رتبه ژاپنی در کره‌شمالی

یک هیات عالی‌رتبه ژاپنی امروز (دوشنبه) برای دستیابی به پیشرفت در زمینه مساله اتباع ربوده شده این کشور در کره‌شمالی وارد پیونگ‌یانگ شد تا با مقام‌های این کشور به گفت‌وگو بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مساله ربوده شدن اتباع ژاپنی در سال‌های 1970 و 1980 میلادی توسط جاسوس‌های کره‌شمالی مانعی بزرگ در روابط میان این کشور آسیایی بوده و باعث شده از آن زمان تاکنون پیونگ‌یانگ و توکیو با یکدیگر روابط رسمی دیپلماتیک نداشته باشند.

این هیات عالی‌رتبه ژاپنی به رهبری جو نیچیرو ایهارا، رئیس اداره امور اقیانوسیه و آسیا در وزارت امور خارجه ژاپن برای چهار روز در کره‌شمالی می‌ماند و مقام‌ها در این باره روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به گفت‌وگو خواهند پرداخت.

کره‌شمالی سال‌ جاری میلادی موافقت کرد تا بررسی جدیدی را درباره مساله ربوده شدن اتباع ژاپنی انجام دهد و در عوض، توکیو برخی تحریم‌های یکجانبه را علیه پیونگ یانگ لغو کند.

اما تاکنون بررسی مجدد این پرونده آرام‌تر از آنچه که در نظر توکیو بود، صورت گرفته است.

در سال 2002، کره‌شمالی تایید کرد که 13 شهروند ژاپنی را به خاطر آموزش زبان و فرهنگ ژاپنی به کره‌ای‌ها ربوده است. در همان سال به پنج تن از آنها اجازه داده شد تا به کشورشان بازگردند اما کره‌شمالی اعلام کرده که مابقی ربوده‌شدگان مرده یا هرگز وارد کره‌شمالی نشده‌اند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفته که این هیات به مقام‌های کره‌شمالی اعلام می‌کند که مساله اتباع ربوده شده ژاپنی یک مساله بسیار حساس و در اولویت است.

وی همچنین قول داده تا زمانی که تمامی اتباع ربوده شده به ژاپن بازنگردند، از موضعش کوتاه نیاید.

انتهای پیام

کد N557014

وبگردی