آفتاب
استقبال از قصه ها در ابوظبی،

بنی اعتماد: برای حضور در جشنواره‌های جهانی فیلم نمی‌سازم

بنی اعتماد: برای حضور در جشنواره‌های جهانی فیلم نمی‌سازم

برای من مهم‌ترین مسئله این است که فیلم‌هایم توسط مخاطب ایرانی در داخل ایران دیده شود و تماشاگر ایرانی برایم در اولویت اول قرار دارد.

فیلم سینمایی «قصه‌ها» با حضور «رخشان بنی‌اعتماد» کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی روی پرده رفت و مورد استقبال تماشاگران خارجی قرار گرفت.
 به گزارش خبرنگار ایلنا،فیلم سینمایی «قصه‌ها» در دومین نمایش خود در بخش رقابتی اصلی هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی با حضور «رخشان بنی‌اعتماد» کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم، ساعت ۳ بعدازظهر روز دوشنبه ۴ آبان ماه جاری (۲۶ اکتبر) در سالن شماره ۶ وکس مرکز سینمایی «مارینا مال» شهر ابوظبی در کشور امارات متحده عربی به نمایش درآمد و مورد استقبال، تماشاگران از ملیت‌های مختلف جهان قرار گرفت و در پایان نمایش این فیلم، سؤالات زیادی از کارگردان ایرانی این فیلم کردند که وی نیز به دقت به تمام آن‌ها پاسخ گفت.
«رخشان بنی‌اعتماد» در پاسخ به سوال یکی دیگر از تماشاگران خارجی در مورد تمرکز این فیلم روی کاراکتر‌ها گفت: ساختار هر فیلم بستگی به موضوع و خود قصه دارد که بعضی از فیلم‌ها متمرکز بر کاراک‌تر و ارتباط میان کارکتر‌ها دارد و موضوعات دیگر می‌تواند ساختار دیگری را ایجاب کند که کارکتر‌ها در فضا و تنوع مکانی وقایع ساختار را شکل دهند. ولی از زاویه دیگر، فیلم‌هایی که نگاه‌شان به روابط انسانی است طبیعتاً تمرکزشان روی کاراکتر‌ها بیشتر است.
بنی‌اعتماد در پاسخ به سوالی در مورد ساخت این گونه فیلم‌ها برای حضور در جشنواره‌های جهانی و یا نمایش برای عموم مردم در ایران گفت:  برای حضور در جشنواره‌های جهانی فیلم نمی‌سازم و شخصاً برای من  مهم‌ترین مسئله این است که فیلمهایم  توسط مخاطب ایرانی در داخل ایران دیده شود و تماشاگر ایرانی برایم در اولویت اول قرار دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: این فیلم هم، قرار است تا اواخر پاییز امسال در سینماهای ایران اکران بشود.
کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قصه‌ها» در مورد مدت زمان ساخت این فیلم گفت: سه سال پیش این فیلم ساخته و آماده شد. سال پیش بعد از دریافت مجوز نمایش و قرارگرفتن در نوبت اکران سینمایی آن را به جشنواره‌های خارجی فرستادم.
«رخشان بنی‌اعتماد» در پاسخ به سوال دیگری در مورد شیوه کارکردن با بازیگران فیلم سینمایی «قصه‌ها» برای رسیدن به نقششان گفت: قبل از فیلمبرداری بیش از چهار ماه تمرین با بازیگران این فیلم انجام شد و بعضی از قسمت‌ها مثل قصه آخر و قصه‌ای که در می‌نی‌بوس اتفاق می‌افتد زمان طولانی‌تری برای تمرین گرفت.
وی در پاسخ به سوالات متعدد تماشاگران فیلم، در مورد چگونگی ساخت بخش آخر فیلم و کنجکاوی در مورد باورپذیری دیالوگ‌ها، که شبه بداهه‌گویی را متصور می‌کند، گفت نوشتن این بخش، شیوه خاصی غیر از بقیه قسمتهای دیگر داشت به این معنا که روند موقعیت بین دو پرسوناژ تابع یک منحنی حساب شده نوشته شد و در طول تمرین‌های مداوم هر اوج و فرود، بار‌ها توسط دو بازیگر اجرا شد و تغییرات گفتاری براساس مضمون از پیش نوشته شده باز نویسی شد. در نسخه نهایی دیالوگ‌ها به اصلاح (از آنِ خود بازیگران) شد و تا جایی پیش رفتیم که تصور بداهه‌گویی در اجرا به نظر می‌آید.
بنی‌اعتماد در ادامه افزود: واقعاً کارکردن در این بخش، به اندازه کل یک فیلمنامه سینمایی وقت و انرژی گرفت تجربه تازه‌ای برایم بود و از نتیجه‌ آن بسیار راضی‌ام. بی‌شک رسیدن به این نتیجه، مدیون جدیت کار مداوم و صبوری هر دو بازیگر (پیمان معادی و باران کوثری) است.
کارگردان و فیلمنامه‌نویس فیلم سینمایی «قصه‌ها» در پاسخ به سوال یکی دیگر از تماشاگران خارجی در مورد استفاده از بداهه‌گویی توسط بازیگران این فیلم گفت:‌‌ همان طور که اشاره کردم هیچ بخشی متکی بر بداهه‌گویی نیست و همه بخش‌ها طبق سناریوی نوشته شده و تغییرات و دوباره‌نویسی در مرحله تمرین بود.
«رخشان بنی‌اعتماد» کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قصه‌ها» در پایان، در مورد شیوه نگارش فیلمنامه آثار سینمایی خود گفت: آنچه که مهم است فکر و انگیزه اولیه است. رسیدن به مرز آمادگی برای شروع نوشتن، پروسه طولانی‎ای است که ممکن است سال‌ها ایده‌هایی در ذهن باشد ولی هیچ وقت به نوشتن نیانجامد و گاهی برعکس، جرقه یک ایده که مطمئنا سابقه قدیمی در دغدغه‌هایم دارد، زمینه شروع به نوشتن باشد. تحقیق و درک و شناخت نزدیک از موقعیت کاراکتر‌ها مهم‌ترین اصل برای نوشتن فیلمنامه است.
فیلم سینمایی «قصه‌ها» برای تصاحب جایزه بزرگ و تندیس «مروارید سیاه» بخش رقابتی اصلی هشتمین جشنواره فیلم ابوظبی با ۱۷ فیلم از کشورهای فرانسه، ایتالیا، انگلستان، چین، ژاپن، مراکش، روسیه، کره جنوبی، دانمارک، هنگ کنگ، قطر، امارات، موریتانی، لبنان، آلمان، و اقلیم کردستان عراق به رقابت می‌پردازد.

کد N556985

وبگردی