آفتاب
معارفه مدیر جدید حوزه علمیه تهران

حسینی‌بوشهری: حوزه‌های علمیه بدعت‌ستیزی را در دستورکار قرار دهند

حسینی‌بوشهری: حوزه‌های علمیه بدعت‌ستیزی را در دستورکار قرار دهند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: علم، اخلاق و زمان‌شناسی برای طلاب بسیار مهم است، آنها باید ببینند که در کشور چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و به مسائل پیرامون خود آگاه باشند و بدانند دنیا از آنها چه می‌خواهد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: علم، اخلاق و زمان‌شناسی برای طلاب بسیار مهم است، آنها باید ببینند که در کشور چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و به مسائل پیرامون خود آگاه باشند و بدانند دنیا از آنها چه می‌خواهد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مراسم تودیع و معارفه مدیران قدیم و جدید حوزه‌های علمیه استان تهران که در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن ایام محرم و گرامی داشت یاد و خاطره‌ی آیت‌الله مهدوی کنی اظهار کرد: امکاناتی که در حال حاضر در اختیار روحانیت قرار دارد در هیچ برهه‌ای نبوده است. در حال حاضر روحانیت هر حرفی که بزند دنیا بر روی آن تمرکز می‌کند.

وی تصریح کرد: روحانیت باید از تمام امکاناتی که دارد استفاده کند و با توجه به این موقعیتی که برای روحانیون به وجود آمده باید بدانیم که در این موقعیت چه کارهایی باید انجام بدهیم و بر روی چه موضوعاتی تمرکز کنیم. بایدها و نباید‌ها و آسیب‌ها را بشناسیم در سال 48 که من وارد حوزه شدم تعداد نویسندگان در رابطه با اسلام و نشریه‌های اسلامی به تعداد انگشتان دست بود، اما امروز این نشریه‌ها بسیار زیاد شده است و باید آنها را هدایت کنیم تا پیرامون مسائل دین قدم بردارند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که «یکی از مسئولیت‌های مهم ما هدایت مدارس حوزه‌های علمیه است و در این راستا چند مسئولیت بزرگ داریم» تصریح کرد: اولین مسئولیت ما فهم عمیق دین برای طلبه‌هاست و پس از آن ایجاد کمال اخلاقی و علمی در طلبه‌ها باید در اولویت باشد. بینش لازم و متناسب با زمان را باید در طلبه‌ها به وجود بیاوریم و بدعت‌ستیزی را در حوزه‌های علمیه در دستور کار قرار دهیم. باید طلاب ما نسبت به مسائل اجتماعی و دینی بتوانند تبلیغ و روشن‌گری کنند، آن گونه که امام رضا (ع) فرموده است. طلاب باید زمینه اجرای احکام الهی را فراهم کنند و در راستای تبلیغ و ترویج مسائل دینی گام بردارد. خروجی ما باید این گونه باشد.

حسینی‌بوشهری خاطرنشان کرد:‌ حوزه‌های علمیه نهاد تبلیغی دینی و علمی هستند ما باید برای طلاب ایجاد انگیزه کنیم. گاهی احساس می‌کنیم که طلبه‌های ما آن حس صحیح درس خواندن را ندارند و به دنبال مدرک هستند و گاهی هم به دنبال اشل حقوقی می‌گردند. ما باید طلبه‌ای را تربیت کنیم که دنبال این فضاها نرود. طلبه‌های ما اگر ملا شوند همه جا خریدار دارند و باید در بعد اخلاق بدرخشند.

وی ادامه داد: امام صادق (ع)می‌فرماید اگر به تو دو روز مهلت زندگی دادند در روز اول به تربیت خود بپرداز و در روز دوم آنچه را فرا گرفته‌ای در زندگی به کار ببر. ما باید بر روی بعد اخلاقی و علمی طلاب سرمایه‌گذاری زیادی کنیم. فضای قم هرگز با فضای تهران قابل مقایسه نیست و در حوزه‌های علمیه تهران کار دشوارتر است. مدیر حوزه‌های علمیه تهران بزرگ باید هم و غمش اخلاق و علم طلاب و پس از آن تربیت مردم باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: نکته بعدی که باید برای روحانیون در نظر بگیریم فهم و آگاهی آنها نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی است. روحانی عالم باید نقش‌آفرین و تاثیرگذار باشد. علم، اخلاق و زمان شناسی برای طلاب بسیار مهم است، آنها باید ببینند که در کشور چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و به مسائل پیرامون خود آگاه باشند و بدانند دنیا از آنها چه می‌خواهد. باید به گونه‌ای رفتار کنند که تمام مردم را به سمت دین و اسلام بکشند.

حسینی‌بوشهری تاکید کرد:‌ ما پشتوانه‌هایی همچون محرم و صفر و نظام اسلامی و مکتب اهل بیت و قرآن را داریم این چنین مکتب و سرمایه‌ای در هیچ کجا نیست. پس باید قدر آن را بدانیم و از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌ها استفاده‌ی صحیح ببریم. اگر می‌خواهیم در کار مدیریتی موفق شویم یک دستور وجود دارد و آن این است که اگر می‌خواهیم رستگار شویم کار امروزمان را به سامان برسانیم. ولی فقط به این مقدار اکتفا نکنیم چون کار زیاد است و آنچه را که دیروز انجام نداده‌ایم باید در روزهای آتی دنبال کنیم. ما باید کاری کنیم که حوزه‌های علمیه کل کشور و بخصوص تهران مورد رضایت امام عصر (ع) قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به آسیب‌هایی که طلاب را تهدید می‌کند، گفت: گرایش به کارهای جانبی نه اصلی، نداشتن افق روشن برای آینده و این که گاهی بعضی از طلاب نمی‌دانند به دنبال چه هستند ، آسیب‌هایی است که بر سر راه طلاب قرار دارد. طلاب باید بدانند که اگر به دنبال پست و مقام هستند نباید به این عرصه پای بگذارند مگر رهبر معظم انقلاب وقتی لباس روحانیت بر تن کرد به فکر پست و مقام بود. ایشان اخلاص و پاکی و ایمان داشت و خدا هم به ایشان لطف کرد. طلاب ما باید عاقبت اندیش باشند و از همین ابتدا باید عاقبت کار را ببینند. اگر خوب بود بروند و اگر به نظر آنها بد بود به دنبال آن کار نروند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: حجت‌الاسلام والمسلمین خسروشاهی تلاش‌های بسیار زیادی را برای حوزه علمیه تهران انجام دادند و اکنون که حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد توصیه‌هایی برای ایشان دارم. کار اصلی ایشان باید ارتباط با مدارس و حرمت گذاری به آنها باشد. چرا که مدیران آنها در این راستا خون دل‌های بسیاری خورده‌اند.

حسینی‌بوشهری در پایان گفت: یکی دیگر از کارهای حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری نظارت بر حوزه‌های علمیه است. ولی نه نظارتی که درصدد مچ‌گیری باشد. باید با اخلاق و ادب این نظارت صورت گیرد. در حال حاضر 60 مدرسه در استان تهران داریم و من به ایشان توصیه می‌کنم که ماهی چند مدرسه را سر بزند. حکم ایشان سه ساله است ولی منافاتی با تمدید آن وجود ندارد. امیدواریم در پایان کار ایشان شاهد شکل‌گیری رشته‌های تحقیقی و افزایش بعد علمی و اخلاقی طلاب نسبت به سایر حوزه‌ها باشیم.

انتهای پیام

کد N556833

وبگردی