آفتاب
مراسم سالگرد "روز سیاه کشمیر" در تهران

سفیر پاکستان در تهران:چشم به راه حمایت مستمر برای راه حلی عادلانه جهت مسئله کشمیر هستیم

سفیر پاکستان در تهران:چشم به راه حمایت مستمر برای راه حلی عادلانه جهت مسئله کشمیر هستیم

سفیر پاکستان در ایران گفت: تا امروز قطعنامه‌های بیشماری برای حل مسئله جامو و کشمیر تصویب شده است ولی با این وجود همچنان این مناطق یکی از نظامی‌ترین مکان‌های دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نورمحمد جودمانی در مراسمی که به مناسبت 27 اکتبر که در پاکستان به نام روز سیاه کشمیر نامگذاری شده است به بیان مسائلی که پس از الحاق ایالت جامو و کشمیر به هند بین دو کشور پاکستان و هند ایجاد شده است پرداخت و گفت: از تمامی کسانی که در این روز با ما هستند تا حمایت و همبستگی خود را با برادران و خواهران کشمیری ما که ازسال 1946 در منطقه جامو و کشمیر در اشغال هند زندگی کرده‌اند ابراز نمایند سپاسگزارم.

وی ادامه داد: طی 67 سال گذشته مردم کشمیر در هر دو سوی خط کنترل و در سراسر جهان روز 27 اکتبر را به عنوان روز سیاه کشمیر پاس می دارند و همانگونه که می دانید در این روز نیروهای هندی با تعدی از قوانین بین‌الملل و برخلاف تمایلات مردم کشمیر این منطقه را به اشغال خود در آورده اند.

جودمانی با بیان اینکه از سال 1946 تاکنون مردم کشمیر رنج‌های زیادی برده‌اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه تمامی موارد منشور حقوق بشر ، اعلامیه حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی هند نقد شده‌اند و مردم کشمیر در شش دهه گذشته از فشارهای شدیدی رنج برده‌اند.

سفیر پاکستان در ایران با اشاره به طرح جدایی شبه قاره هند افزود:‌ طرح جدایی شبه قاره که به جدایی و تاسیس دو کشور مستقل هند و پاکستان در سال 1947 منجر گردید آینده دولت های شاه نشینی مانند جامو و کشمیر را بدین گونه در نظر گرفته بود که سرنوشت آنها توسط مردمان همین مناطق تعیین شود اما این اصل نقد گردید و نیروهای هند به بهانه اینکه حاکم هندوی جامو و کشمیر ، راجا هاری سین با حاکمیت هند توافق کرده است جامو و کشمیر را اشغال کردند اما حقیقت این بود که آن مهاراجه هندی به علت انزجار مردم کشمیر و تصمیم آنها برای تشکیل دولت خود در 24 اکتبر 1947 به سریناگار فرار کرده بود.

وی ادامه داد: در نهایت این موضوع توسط هند در سال 1948 به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع و تصمیم بر اینکه حاکمیت جامو و کشمیر چه برای هند و چه برای پاکستان باید با حضور گروه ناظران بی طرف ارتش از سازمان ملل صورت بگیرد ولی هند تعهدات خود در این زمینه را نقض کرد.

جودمانی با اشاره به تصویب قطعنامه های بیشماری برای حل مسئله جامو و کشمیر تاکید کرد : با وجود گذشت شش دهه با تصویب بیشماری قطعنامه در هر سال در عرصه بین‌الملل و از بین رفتن جان صدها و هزاران انسان بی گناه ،‌مسئله جامو و کشمیر همچنان غیرقابل حل باقی مانده است . همچنین با وجود بیش از نیم میلیون نیروی امنیتی منطقه جامو و کشمیر امروز یکی از نظامی ترین مکان های دنیا است.

وی گفت:‌ بی‌تفاوتی و بی توجهی هند به مسلمانان در کل و خصوصا به مردم کشمیر نشان دهنده بی احترامی این کشور به مسلمان ها است. برای مثال امسال هند در عید مذهبی مسلمانان یعنی عید قربان از هفت نقطه در امتداد بیش از 900کیلومتر مرز و خط کنترل شروع به پرتاب خمپاره ،‌راکت و سلاح های کوچک نمود و کشمیری های بی گناه را مورد هدف قرار داد.

جودمانی خاطر نشان کرد :‌ تاریخ گواه آن است که تحقق آزادی حقیقی را می توان برای مدتی سرکوب کرد اما نمی توان آن را برای ابد نفی نمود. در همین راستا مردم کشمیر حق مسلم تعیین سرنوشت خود را تجربه خواهند کردند هر چند که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.

سفیر پاکستان در ایران با اشاره به زیرپاگذاشته شدن حقوق مردم کشمیر افزود: بزرگترین دموکراسی جهان هرگز ارتش خود را مسوول تضییع حقوق هزاران فردی که در جامو و کشمیر تحت اشغال هند زندگی می‌کنند نمی نمایند.

همچنین داستان وحشی گری هایی که در کشمیر اتفاق می افتد نیز هرگز از سوی رسانه های هند و رسانه های بین‌المللی مانند موضوعات دیگری که به نام حقوق بشر و عدالت ترویج می گردد مطرح نشده است. از سوی دیگر سازمان ملل نیز از حل و فصل مسئله جامو و کشمیر درمانده و نتوانسته است هند را مسئول شرارت هایی که در کشمیر انجام می‌گیرد بدانند.

جودمانی ادامه داد: مردم کشمیر در خواسته های خود برای تعیین سرنوشت خویش مصممند و این احساس و تصمیم قاطع در تجمع های صلح‌آمیز جوانان و تمامی اقشار مدنی جامعه مشخص است.

وی تصریح کرد: پاکستان قویاً ، وحشی گری و استفاده آشکار از زور توسط نیروهای امنیتی هند را محکوم می‌کند همچنین می گویند که کشتار مردم بی گناه کشمیر ، بازداشت و زندانی کردن رهبران این منطقه نیز قابل قبول نیست . علاوه بر این اعلام می کنم نفی شدید و سیستماتیک حقوق بشر و سرکوب‌گری مردم کشمیر توسط هند هم باید پایان یابد و پاکستان از هند می خواهد تا در این زمینه خویشتنداری نشان دهد.

جودمانی با بیان اینکه پاکستان به نوبه خود برای رسیدن به آرمان به حق مردم کشمیر در کنار آنها باقی خواهد ماند گفت: نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر بر موضع اصولی پاکستان تاکید کرد و ضرورت حل و فصل این مسئله را برطبق قطعنامه های سازمان ملل و خواست مردم جامو و کشمیر یادآور شد. همچنین وی نیاز سیاست‌گذاری ، گفت‌وگو و دیپلماسی در جهت حل و فصل تمامی مسائل مهم میان پاکستان و داشتن رابطه ای مبتنی بر برنامه های سازنده و شفافیت تاکید کرد.

وی در پایان از جمهوری اسلامی ایران و رسانه های این کشور قدردانی کرد و خاطر نشان کرد : ایران همانند پاکستان همواره از آرمان های مسلمانان کشمیر و حل و فصل این مناقشه بر طبق خواسته های مردم کشمیر حمایت کرده است و این جانب به ویژه از رسانه های ایران به خاطر نشان دادن چهره مناقشه کشمیر و تضییع حقوق بشر در این منطقه سپاسگزار هستم و اعلام می کنم که ما دست به دست یکدیگر از مبارزه به حق مردم کشمیر دفاع می کنیم و چشم به راه حمایت مستمر شما جهت رسیدن به راه حلی عادلانه برای مسئله جامو و کشمیر مطابق خواسته های مردم این منطقه هستیم.

به گزارش ایسنا درپایان مراسم امروز که به نام روز سیاه کشمیر در سفارت پاکستان برگزار شد فیلمی مستند به نمایش در آمد که مسائل و مشکلات مردم جامو و کشمیر را نشان می داد.

انتهای پیام

کد N556829

وبگردی