آفتاب

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در برزیل

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در برزیل

پس از بحث‌برانگیزترین انتخابات ریاست جمهوری از زمان پایان حکومت نظامی در سال 1985، مردم برزیل امروز (یکشنبه) به پای صندوق‌های رای رفته‌اند تا در دور دوم انتخابات، رئیس‌جمهور بعدی خود را انتخاب کنند؛ در این رای‌گیری، یک دهه پیشرفت اجتماعی در مقابل آرزوی احیای اقتصادی قرار گرفته‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج نظرسنجی نهایی روز شنبه نشان داد، "دیلما روسف"،‌ رئیس‌جمهوری چپگرای کنونی برزیل با اندکی اختلاف از رقیب راست‌میانه خود "آئسیو نویس" پیشتاز است و قرار است فرد پیروز سکان هدایت هفتمین اقتصاد برتر جهان را به دست بگیرد.

روسف، چریک سابق زندانی که علیه رژیم نظامی سال‌های 1964 تا 1985 می‌جنگید و شکنجه شد، اولین رئیس‌جمهوری زن برزیل است و باید از تمام ویژگی‌های خود برای دست و پنجه نرم کردن با آئسیو نویس که انتخاب دنیای کسب و کار است، استفاده کند.

انتخابات امروز در واقع رفراندومی برای 12 سال حکومت حزب کارگران (PT) برزیل است که هشت سال آن در دوران لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا بود و چهار سال آن در دوران دیلما روسف که در اوج رکود و کاهش رشد اقتصادی هدایت کشورش را به دست گرفت.

حزب کارگران برزیل طی این سال‌ها خود را به تفکر توده‌های مردم نزدیک کرد و این اقدام خصوصا از طریق برنامه‌های اجتماعی چشمگیر در مناطق فقیرنشین شمالی انجام شد و 40 میلیون تن از خط فقر خارج شدند، دستمزدها افزایش یافت و نرخ بیکاری به پایین‌ترین حد خود یعنی 9 / 4 درصد رسید.

اما سود برزیل از شکوفایی اقتصادی در دوران ریاست جمهوری لولا داسیلوا، در دوران به قدرت رسیدن روسف در سال 2010 کاهش یافت و روسف 66 ساله با افزایش نرخ تورم و رکود مواجه شد. وی همچنین با اعتراضات گسترده مردمی در سال گذشته روبرو بود که ناظران بین‌المللی علت آن را فساد، هزینه بی‌سابقه بر روی مسابقات جام جهانی و خدمات ضعیف در حوزه آموزش، بهداشت و حمل و نقل می‌دانستند.

در انتخابات امروز 8 / 142 میلیون تن واجد شرایط رای‌ دادن هستند که در صفوف اجتماعی مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. در واقع به علت نزدیک بودن رقابت روسف و نویس، این دو برای تک تک آرای برزیل 202 میلیونی با هم مبارزه می‌کنند.

سناتور آئسیو نویس 54 ساله، نوه مردی است که اولین رئیس‌جمهوری برزیل پس از دوران دیکتاتوری انتخاب شد و روسف را به دروغ‌گویی، مدیریت اقتصادی نامطلوب و همدستی در تبانی‌های اقتصادی متهم می‌کند.

حوزه‌های رای‌گیری از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز به کار کردند و نتایج اندکی پس از پایان رای‌گیری در ساعت 5 عصر به وقت محلی اعلام خواهد شد. مقام‌های برزیل 35 هزار نیرو در حوزه‌های رای‌گیری ریودوژانیرو مستقر کرده‌اند تا امنیت روند برگزاری انتخابات را تامین کنند. ارتش برزیل تدابیر امنیتی را در 224 شهر این کشور افزایش داده است.

انتهای پیام

کد N555549

وبگردی