آفتاب
بر اساس یک نظرسنجی؛

کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از "راه حل دو کشوری" حمایت می‌کنند

کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از "راه حل دو کشوری" حمایت می‌کنند

نظرسنجی صورت گرفته به سفارش یکی از اندیشکده‌های واشنگتن حاکی از آن است که اکثر مردم در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از یک "راه حل دو کشوری" برای درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، این نتایج توسط "موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک" در بیانیه‌ای منتشر شد. این اندیشکده خود را به عنوان یک سازمان تحقیقاتی توصیف می‌کند که به دنبال "درک واقعی و متوازن" از منافع آمریکا در خاورمیانه و ترغیب سیاست‌هایی است که آن‌ها را تضمین کند.

این موسسه ماه گذشته میلادی این نظرسنجی را سفارش داد که در آن 1000 شرکت کننده از کویت، عربستان سعودی و امارات حضور داشتند و از آن‌ها درباره نظراتشان در خصوص مهمترین و ضروری‌ترین مسائل منطقه از جمله پدیدار شدن داعش، مساله اسرائیل-فلسطین، نقش آمریکا و ایران سوالاتی پرسیده شد.

براساس این نظرسنجی 53 درصد از کویتی‌ها، 58 درصد از اماراتی‌ها و 61 درصد از عربستانی‌ها موافقند که بهترین راه صلح میان اسرائیل و فلسطین راه حل دو کشوری است.

این گزارش حاکی از آن است که یک سوم از تمامی شرکت کنندگان در این نظرسنجی در هر یک از کشورها کاملا با این اظهارنظر موافقند.

این نظرسنجی همچنین حاکی از آن است که مساله فلسطین همچنان مساله مورد بحث اکثر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است و مدرک آن نیز مخالفت با این اظهارنظر است که کشورهای عربی باید بیشتر به مسائل داخلی خودشان توجه کنند تا به مساله فلسطین.

این نظرسنجی نشان داد که 60 درصد از مردم کویت، 65 درصد از مردم عربستان سعودی و 63 درصد از مردم امارات کاملا با این اظهارنظر مخالفند.

البته هم ذات پنداری شدید با فلسطینی‌ها نیز به حمایت گسترده کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از حماس کمک کرده است.

52 درصد از سعودی‌ها، 53 درصد از کویتی‌ها و 44 درصد از مردم امارات حماس را که برغزه حکومت می‌کند، تائید می‌کنند.

این در حالی است که 40 درصد از مردم هر یک از این سه کشور از دولت خودگردان فلسطین حمایت می‌کنند.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به شدت نسبت به حزب‌الله لبنان دیدگاهی منفی دارند و تنها 13 درصد از سعودی‌ها، 15 درصد از اماراتی‌ها و 24 درصد از کویتی‌ها دیدگاه مثبتی نسبت به حزب‌الله لبنان دارند.

انتهای پیام

کد N555457

وبگردی