آفتاب

پایان کار کمپ "بسشن" انگلیس در افغانستان

پایان کار کمپ "بسشن" انگلیس در افغانستان

کمپ «بسشن» که زمانی پایگاه نظامی انگلیس در افغانستان در جنگ علیه طالبان بود، قرار است امروز (یکشنبه) پس از هشت سال از زمانی که نخستین نیروهای انگلیس در ولایت هلمند مستقر شدند، بسته شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، با کشته شدن 453 نیروی انگلیسی و یک هزینه 20 میلیارد دلاری، کمپ بسشن، بزرگترین پایگاه عملیاتی انگلیس که از جنگ جهانی دوم تاکنون ساخته شده، به نیروهای افغان واگذار خواهد شد.

این مساله همزمان با آن صورت می‌گیرد که انگلیس برای خروج کامل از افغانستان تا پایان سال‌جاری میلادی آماده می‌شود. ماه آتی میلادی بیشتر نیروهای انگلیس برای مقابله با ویروس ابولا مستقر خواهند بود تا مبارزه با طالبان در افغانستان.

از سال 2006 میلادی که نیروهای انگلیس به ولایت هلمند اعزام شدند، کمپ بسشن مرکز عملیات‌های انگلیس در افغانستان بوده است. اکثر ده‌ها هزار نیروی انگلیسی که از سال 2006 میلادی به عنوان «نیروی ضربت هلمند» خدمت کرده‌اند در این کمپ مستقر بوده‌اند.

این پایگاه در ابتدا به عنوان یک فرودگاه نظامی ساخته شد اما سپس به یک پایگاه چند منظوره توسعه یافت. در بخشی از این پایگاه پیتزا «هات»، یک باشگاه کاملا مجهز و یک رستوران به اسم «قهرمانان» وجود داشت.

انتظار می‌رود که از باند پرواز این پایگاه برای پروازهای تجاری استفاده شود.

درسال 2006 میلادی دولت انگلیس گفت: نیروهای انگلیس به افغانستان اعزام می‌شوند تا تنها از بازسازی‌ها محافظت کنند اما این نیروها فوراً درگیر مبارزه با طالبان شدند.

مراسمی به منظور خروج آخرین نیروهای انگلیس از کمپ بسشن قرار است امروز برگزار شود. این 1500 سرباز سپس طبق برنامه‌ریزی‌های امنیتی به یکی از پایگاه‌های هوایی آمریکا منتقل خواهند شد.

در سال گذشته میلادی 3400 قطعه سخت‌افزار نظامی از طریق دریایی یا هوایی به انگلیس بازگردانده شد.

وسایلی که به انگلیس بازگردانده نشده، نابود شده‌اند تا طالبان نتواند از آنها استفاده کند.

انتظار می‌رود که تا پیش از جشن سال نو میلادی، تمامی نیروهای ضربت انگلیس از جنوب افغانستان به خانه‌های خود بازگردند.

به دنبال پارلمان ماموریت نظامی انگلیس در دسامبر سال‌جاری میلادی، حدود 400 نیروی انگلیسی با نقش‌های غیرنظامی در افغانستان خواهند ماند تا در برنامه‌های آموزی همکاری کنند.

محمد قائم، والی هلمند گفت: واگذاری این پایگاه به نیروهای افغان در حال حاضر ممکن است چراکه آنها قادرند تا بدون کمک نیروهای خارجی کنترل این ولایت را به عهده گیرند.

گمان می‌رود که تنها یگانی از نیروهای آمریکایی پس از پایان سال‌جاری میلادی در افغانستان بمانند.

انتهای پیام

کد N555298

وبگردی