آفتاب
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه هرمزگان:

حل بحران‌های اقتصادی در گرو اجرای قانون بانکداری اسلامی

حل بحران‌های اقتصادی در گرو اجرای قانون بانکداری اسلامی

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه هرمزگان با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی می‌تواند امکان استفاده درست از ظرفیت‌های ملی را به کشور بدهد، گفت: حل بحران‌های اقتصادی در گرو اجرای قانون بانکداری اسلامی است.

دکتر محبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، افزود: اجرای قانون بانکداری اسلامی و اقتصاد مقاومتی یک اصل مهم است که مسائل اقتصادی و اعتقادی ما را ملزم به تشکیل ساز و کاری می‌کند که در آن قوانین شرعی بانکداری به نحو درست لحاظ شود.

وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته پیشرفت‌های تئوری خوبی در زمینه اسلامی کردن ساز و کارهای بانکی انجام شده است، گفت: این قوانین به بانک‌ها ابلاغ شد اما در عرصه عمل کار جدی صورت نگرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان مکانیزم کاری بانک‌های دنیا را مغایر با بانکداری اسلامی دانست و گفت: ما به دنبال ساز و کاری هستیم که در علم اقتصاد کارا باشد، مشکلات اقتصادی و نیازهای بازار و چرخه پول را حل کند و مغایرتی با قوانین شرعی نداشته باشد و این امر را کشورهایی مثل مالزی تا حدودی محقق ساختند.

وی با بیان این‌که دین اسلام از لحاظ قوانین بانکی بسیار غنی است، گفت: اسلام تاکید دارد که در روابط بانکی عنصر ریسک باید وجود داشته باشد یعنی سودهای بانکی نباید قطعی باشد و باید دو طرف در سود و زیان شریک باشند.

محبی گفت: در کنار موازین شرعی یک بانکداری پویا و کارا داشته باشیم و تلاش نظام در تدوین و تصویب بانکداری اسلامی را به فال نیک می‌گیریم.

وی با اشاره به بانکداری بدون ربا به عنوان یکی از مهم‌ترین نتایج اجرای قانون بانکداری اسلامی گفت: کینز(نظریه‌پرداز اقتصادی) معتقد است که ربا باعث ایجاد حباب در اقتصاد می‌شود به این معنا که اقتصاد مجازی را قوی و اقتصاد واقعی را ضعیف می‌کند.

این کارشناس اقتصادی بحران‌های اقتصادی غرب را به علت تکیه کردن بر ربا دانست، گفت: در صورت به کارگیری قانون بانکداری اسلامی در جامعه می‌توانیم از فضای بحران خارج شویم.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر مقاومتی کردن اقتصاد تصریح کرد: هدف ما از اقتصاد مقاومتی به دست گیری مقتدرانه اقتصاد در کشور بدون تاثیرپذیری از خارج و به عبارتی اداره کردن اقتصاد کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ظرفیت‌های ملی است و می‌تواند امکان استفاده درست از ظرفیت‌های ملی را به کشور بدهد.

انتهای پیام

کد N555017

وبگردی