آفتاب

درمان بیماری هانتینگتون با تبدیل مستقیم سلول پوست به سلول مغز

درمان بیماری هانتینگتون با تبدیل مستقیم سلول پوست به سلول مغز

محققان آمریکایی روش جدیدی برای تبدیل مستقیم سلول‌های پوست انسان به نوع خاصی از سلول‌های مغزی ابداع کرده‌اند که می‌تواند در درمان بیماری هانتینگتون مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برخلاف روش‌های موجود که یک نوع سلول به نوع دیگر تبدیل می‌شود، در روش جدید ابداعی محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، از ورود به فاز سلول‌های بنیادی و تولید انواع چندگانه سلول جلوگیری می‌شود.

سلول‌های تبدیل شده تا شش ماه پس از تزریق در مغز موش باقی مانده و مانند سلول‌های اصلی مغز رفتار می‌کنند.

به گفته «اندرو یوو» نویسنده ارشد مطالعه، این سلول‌ها نه تنها برای مدت نسبتا طولانی در مغز باقی می‌مانند، بلکه ویژگی‌های عملکردی مشابه سلول‌های اصلی مغز دارند.

این سلول‌ها از خاصیت گسترش به نواحی خاص مغز برخوردار هستند؛ سلول‌های پوست پیوندی به مناطق دورافتاده در مغز موش مهاجرت کرده و با سلول‌های دیگر مرتبط می‌شوند.

در روش جدید از سلول‌های پوست انسانی بالغ به جای سلول‌های موش یا حتی سلول‌های انسانی در مراحل اولیه رشد استفاده شد؛ با برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های پوست و قرار دادن آنها در محیطی که شرایط محیطی سلول‌های مغزی را تقلید می‌کردند، نوع خاصی از سلول‌های مغزی موسوم به نورون‌های خاردار متوسط تولید شدند.

این سلول‌ها برای کنترل حرکت مهم بوده و نخستین سلول‌هایی هستند که در بیماری هانتینگتون هدف قرار می‌گیرند.

در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که قرار دادن سلول‌های پوست در معرض مولکول‌های کوچک آر‌ان‌ای می‌تواند این سلول‌ها را به مخلوطی از انواع مختلف نورون تبدیل کند.

قرار گرفتن سلول‌های پوست در معرض دو میکرو آر‌ان‌ای شامل miR-9‌ و miR-124 عملکرد بسته‌بندی دی‌ان‌ای را تغییر می‌دهد.

با آگاهی از تأثیر میکرو آر‌ان‌ای بر سلول‌های پوست، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن این سلول‌ها را در معرض مولکول‌های اضافی موسوم به فاکتورهای رونویسی (transcription factors) قرار دادند.

این فاکتورهای رونویسی اضافه شده باعث هدایت سلول‌های پوست برای تبدیل شدن به نوع خاصی از سلول مغز و در این مورد نورون های خاردار متوسط شدند.

نتایج این دستاورد در مجله Neuron منتشر شد.

انتهای پیام

کد N555014

وبگردی