آفتاب

درد دل‌های طلایی‌های تکواندو در ایسنا

درد دل‌های طلایی‌های تکواندو در ایسنا

با آژانس به ایسنا آمدند، بی هیچ رنگ و آلایشی. انگار نه انگار که دو هفته قبل مدال طلای بازیهای آسیایی را گرفتند و دل مردم را شاد کردند. کسی هم برای امضا گرفتن سراغشان نمی‌رود. خودشان هم ناراحت نیستند و می گویند که به دیده نشدن عادت کرده‌اند.

تیم ملی تکواندوی مردان ایران سه هفته قبل در بازیهای آسیایی اینچئون با کسب چهار مدال طلا بهترین نتیجه تاریخ را کسب کرد. بهنام اسبقی، مسعود حجی زواره، مهدی خدابخش و فرزان عاشورزاده طلایی های ایران در این بازیها بودند که کمک زیادی کردند تا کاروان ایران نتایج خوبی بگیرد. با هماهنگی کادر فنی هر چهار طلایی تکواندوی ایران میهمان ایسنا بودند هر چند در میانه راه فرزان عاشورزاده، جوان‌ترین طلایی ایران در اینچئون راهش را به سمت دیارش مازندران کج کرد تا در مراسم تقدیر حضور پیدا کند.

آنها در ایسنا از آنچه گذشت تا به مدال طلای اینچئون برسند، صحبت کردند. از توقعاتشان از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک گفتند و البته بیشتر از رسانه‌ها. اسبقی و حجی زواره گفتند که هدفشان راهیابی به المپیک 2016 و قهرمانی و بعد هم خداحافظی با تکواندو است. اما خدابخش گفت که الان وقت خداحافظی نیست و تا هر زمان که بتواند ادامه می‌دهد.

مشروح گفت‌وگوی ایسنا با سه طلایی تکواندو را در ادامه می‌خوانید:

ایسنا: سطح تکواندوی بازی‌های آسیایی تفاوت چندانی با مسابقات جهانی ندارد، چرا که بسیاری از قهرمانان این رشته در آسیا حضور دارند؛ از فضای بازی‌های آسیایی صحبت کنید.

بهنام اسبقی: از عید امسال در اردو بودیم و تنها سه روز استراحت داشتیم. مسابقات متعددی را در طول این چند ماه پشت سر گذاشتیم. مربیان تیم ملی سقف آمادگی برای ما در نظر گرفته بودند تا با رسیدن به آن بتوانیم نتیجه‌ مطلوب را کسب کنیم. همه به صورت شبانه روزی تمرین می‌کردند. فیلم بازی‌های حریفان را آنالیز می‌کردند و با هم تمرین می کردیم. با توجه به حضور پر قدرت کشورها در بازی‌های آسیایی، میزبانی ضعیف کره‌ای ، مسافت زیاد سالن رقابت‌ها تا دهکده و همچنین نفوذ کره‌ای ‌ها در مسائل داوری کارمان بسیار سخت بود اما خدا را شکر تکواندو سر بلند بیرون آمد.

بهنام اسبقی

ایسنا: تکواندوی ما در لندن بر خلاف دو المپیک آتن و پکن عملکرد خوبی نداشت و این باعث شده بود بازی‌های آسیایی اینچئون اهمیت خاصی پیدا کند. این موضوع فشار روانی بر روی شما ایجاد نکرده بود؟

مسعود حجی زواره: معتقدم عملکرد نمایندگان ما در تکواندوی المپیک بد نبود. از دو نماینده حاضر در رقابت‌ها یک فینالیست داشتیم. متاسفانه یوسف کرمی در المپیک لندن بدشانسی آورد و از لحاظ روحی هم آماده نبود. توقعات از تکواندو بالاست. با تمرین‌های شبانه روزی و هم دلی بچه‌ها، با وجود این که مسابقات مختلفی را داشتیم و فشار زیادی را تحمل کردیم توانستیم چهار مدال طلا کسب کنیم. خدا را شکر این مسائل روانی را کنترل کردیم.

حجی‌زواره‌

ایسنا: ترکیب تیم ملی در بازی‌های آسیایی تلفیقی از جوانگرایی و تجربه بود. با توجه به این که انتظار از تکواندو برای مدال بسیار بالاست، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

مهدی خدابخشی: تلفیق خوبی از جوانی و تجربه را در تیم شاهد بودیم. یوسف کرمی خیلی به ما کمک کرد و ما را با جو بازی‌های آسیایی آشنا کرد. این مسائل باعث شد استرس ما برای رقابت کمتر شود. با وجود این که ناراحت بود ولی به همه ملی پوشان روحیه می‌داد و با بچه ها تمرین می‌کرد. او در طول مسابقات ارتباط بسیار خوبی با ما برقرار می‌کرد و کمک مهمی بود.

ایسنا: ارزیابی شما از شیوه جدید کسب سهمیه المپیک چیست؟ به نظر می‌رسد شیوه جدید، کسب سهمیه المپیک کار را بسیار سخت می‌کند.

بهنام اسبقی: بله. کار بسیار سخت تر شده است. قبلا دو سهمیه المپیک اعلام می‌کردند و مسابقات به صورت قاره‌ای بود. ما در چند مسابقه شرکت می‌کردیم و به هر حال می‌توانستیم سهمیه را کسب کنیم. ولی با شیوه جدید، مجبوریم هر 45 روز در یک مسابقه شرکت کنیم. آن هم در رقابتی که 32 تکواندو کار برتر دنیا که مدال‌های المپیک و جهانی دارند، حاضرند. حضور این مدال آوران باعث می‌شود که ما حتی فرصت برای ریکاوری هم نداشته باشیم. البته تکواندوکاران اروپایی کار راحت‌تری دارند، چرا که آنها می‌توانند در تورنمنت‌های مختلفی که نزدیک هم است و سطح پایین تری دارد،شرکت کنند و امتیازات مورد نظر را برای کسب سهمیه به دست بیاورند. ما هم مجبوریم درمسابقاتی با سطح بسیار بالا شرکت کنیم و شانس مان را برای کسب امتیاز را بیازماییم.

مهدی خدابخشی: همان طور که بهنام اسبقی گفت این شیوه جدید کار ما را بسیارسخت می‌کند. اروپایی‌ها چون می دانند کارشان در مسابقات گرند پری بسیار سخت است در تورنمنت‌های مختلف کوچک شرکت می‌کنند و می‌توانند امتیازهای مورد نظر را از آن طریق به دست بیاورند.

خدابخشی

ایسنا: چرا با وجود نفوذ زیادی که کره‌ای‌ها در فدراسیون جهانی دارند با این شیوه جدید مخالفت خاصی نکردند؟

بهنام اسبقی: این تصمیم را فدراسیون جهانی گرفت و کره‌ای‌ها زیاد نمی تواستند کاری کنند. ضمن این که تکواندو برای حذف نشدن از المپیک نیاز داشت که کشورهای بیشتری در آن فعال‌ شوند.

ایسنا: بحث توقع مردم و مدال آوری را مطرح کردید. نتایجی که تکواندو گرفته باعث شده تا توقعات بالا برود. شما این موضوع را مثبت ارزیابی می کنید؟

مسعود حجی زواره: توقع مردم را قبول دارم و کاملا به‌جاست ولی ما هم از مسئولان توقع داریم. ملی پوشان در حال حاضر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. بنده فقط 800 هزار تومان تا یک میلیون تومان از فدراسیون حقوق می‌گیرم، تازه متاهل هم هستم و بقیه که مجرد هستند کمتر می‌گیرند! چند ملی پوش ما مجرد هستند که 600 هزار تومان حقوق می‌گیرند. این حقوق نمی تواند پاسخگوی نیازهای ما باشد. من اینجا از فدراسیون و حسین هدایتی به عنوان تنها حامی تکواندو تشکر می‌کنم. اما توقع ما از وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک بیش از این‌هاست.

ایسنا: توقع شما از وزارت و کمیته ملی المپیک چیست؟ از چه افراد دیگری توقع دارید؟

مسعود حجی وزاره: ما شغل نداریم، بیمه نداریم و این موضوعات اصلا خوشایند نیست.

حجی‌زواره‌

مهدی خدابخشی: ضمن تایید صحبت های مسعود و توقعاتی که از وزارت ورزش و کمیته المپیک داریم از رسانه‌ها هم می‌خواهیم توجه بیشتری به تکواندوکاران داشته باشند و انگیزه و روحیه کافی را به ما انتقال بدهند.

بهنام اسبقی: همان طور که دوستان گفتند توقع ما از رسانه‌ها بیشتر از این است. تکواندو و چند رشته دیگر درست در روزهای پنج شنبه و جمعه که در ایران روزنامه ها تعطیل بودند موفق شدند چندین مدال طلا بگیرند اما متاسفانه روز شنبه که روزنامه ها دوباره چاپ شدند دیدیم تیتر اولشان قهرمانی والیبال در این بازی‌ها و بقیه مدالها را اصلا اشاره هم نکرده بودند. البته ما نمی‌خواهیم موفقیت آن‌ها را زیر سوال ببریم، ولی ما هم نیاز به انگیزه و توجه داریم. چند سال است که طلای آسیایی و مدال‌های مختلف می‌گیریم ولی تیتر اول روزنامه‌ها همیشه فوتبال است.

ایسنا: آقای اسبقی آیا مسئولان اداره کل ورزش و جوانان تهران از شما تقدیر کردند؟

بهنام اسبقی: من هیچ یک از مسئولان استان را نمی‌شناسم. نه مسئول تربیت بدنی استان و نه استاندار را نمی‌شناسم. باور کنید نه اسم‌شان را می‌دانم نه حتی عکس‌شان را دیده‌ام. باید بروم در اینترنت سرچ کنم تا ببینم این مسئولان که یک بار هم دیدن من نیامده‌اند چه کسانی هستند چون ممکن است یک بار اتفاقی هم دیگر را ببینیم! بعد از بازی‌های آسیایی هیچ یک از مسئولان تهران به من به عنوان نماینده استان تهران در تیم ملی تبریک نگفتند. فقط هیات تکواندوی استان تهران 500 هزار تومان به من هدیه داد که البته من توقع چندانی از آن‌ها نداشتم و از آن‌ها تشکر می‌کنم. آنها هیات هستند و کار زیادی نمی توانند بکنند. مشکلات ریز و درشت دیگر زیادی داریم، به عنوان مثال ما برای تمرین کردن نمی‌توانیم وارد آکادمی ملی المپیک بشویم و هنوز کارت ورود به مجموعه را به ما نداده‌اند، این در حالی است که ورزشکاران بعضی از رشته‌ها به راحتی می‌توانند از امکانات آنجا استفاده کنند.

ایسنا: البته قرار است در یک اتفاق نادر این بار مراسم تقدیر از ورزشکاران به زودی برگزار شود تا قهرمانان دیگر همانند صراف‌ها به دنبال محاسبه تفاوت قیمت روز سکه با گذشته نباشند! (البته پس از این گفت‌وگو مراسم تقدیر از قهرمانان بازی‌های آسیایی به دلیل درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی به تعویق افتاد)

بهنام اسبقی: بله، درست است ولی این مراسم تقدیر از قهرمانان بازی‌های آسیایی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و متاسفانه بعد از اتمام این مراسم همه ما فراموش می‌شویم ولی موقع مدال گرفتن همه مسئولان توقع مدال دارند. چند نفر این فرصت را دارند که در بازی‌های آسیایی مدال بگیرند تا این پاداش قابل توجه شامل حال‌شان شود؟

ایسنا: آقای خدابخشی به عنوان کسی که در وزن ششم هستی، آیا به حضور در المپیک ریو 2016 فکر می‌کنی؟

مهدی خدابخشی: در حال حاضر، تمرکزم برای کسب سهمیه المپیک است. در وزن من چهار نفر کار می‌کنند که هر چهار نفر بسیار پرقدرت هستند و شایستگی کسب سهمیه را دارند. این کار من را بسیار سخت می‌کند.در حال حاضر فرزاد عبدالهی، علیرضا نصر آزادانی و مسعود حجی زواره حضور دارند که این کار را برای کسب سهمیه خیلی سخت می کند.

ایسنا: نمی‌توانی به یک وزن بالاتر بروی؟

مهدی خدابخش: در دوره های قبل می شد، ولی دیگر امکان تغییر وزن وجود ندارد.

ایسنا: قبل از شروع رقابت های تکواندو بازی‌های آسیایی، نگرانی خاصی در مورد برگزاری مسابقه‌ها در کره و احتمال نفوذ کره‌ای‌ها در داوری‌ها وجود داشت. ولی مشکل خاصی در این زمینه دیده نشد. دلیل این امر را چه می دانید؟

بهنام اسبقی: چون داوری در تکواندو بیشترالکترونیکی شده، نفوذ‌ها در داوری کمتر شده است. البته در دادن اخطارها همچنان اعمال نظر وجود دارد، که دو بازیکن ما هم به همین شکل از رقابت‌ها کنار گذاشته شدند. به طور کلی سطح داوری در آسیا پایین است و همه مشکلات داوری را نمی‌توان به حساب غرض ورزی گذاشت. از طرف دیگر ما در خیلی از وزن‌ها با کره‌ای‌ها رودررو نشدیم. در وزن‌هایی که این اتفاق افتاد به هر حال کره‌ای‌ها نفوذ خود را اعمال کردند که نتیجه‌اش حذف چند نفر از ورزشکاران ما‌ بود.

ایسنا: بالا رفتن امتیاز ضربه سر باعث شده است تا تنوع فن در تکواندو کم شود و همه به زدن ضربه سر روی آورده‌اند. این موضوع از لحاظ کیفی روی رقابت‌ها تاثیر نگذاشته است؟

مسعود حجی زواره: بله خوب. چون امتیاز ضربه سر بالاست، بیشتر ضربه به سر زده می‌شود و این مساله تکواندو را جذاب‌تر کرده است.

در ادامه صحبت با طلایی‌های تکواندو به سمت لیگ و وضعیت تیم‌ها رفت که صحبت‌های قهرمانان تکواندو که بهترین نفرات اوزان خود محسوب می‌شوند، باور نکردنی و تکان دهنده بود.

ایسنا: هم اکنون حضور هفت تیم در لیگ برتر قطعی شده است. وضعیت لیگ امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

مسعود حجی زواره: وضعیت لیگ واقعا اسفبار است. در حال حاضر همه تیم‌ها بدون جذب ملی‌پوشان تیم‌های خودشان را بسته‌اند. تیم‌هایی که برای عقد قرارداد با ما تماس گرفتند مبلغ‌های 15 تا 20 میلیون تومان را پیشنهاد داده اند که این مبالغ بسیار پایین است. نبود ملی‌پوشان در تیم‌های لیگ برتری قطعا به کیفیت بازی‌ها ضربه می‌زند. قول می‌دهم که اگر اسپانسر باشد و تیم‌های لیگ برتری به ما پول بدهند به راحتی قهرمان می‌شوند.

اسبقی، خدابخشی و حجی‌زواره‌ای

بهنام اسبقی: در حال حاضر لیگ دست چند نفر دلال افتاده است و این افراد فقط تکواندوکاران مد نظر خودشان را جذب تیم‌ها می‌کنند. این وضعیت تکواندوی ما را در سالهای آینده با مشکلات بسیاری رو به رو خواهد کرد. مافیا به شدت در لیگ نفوذ کرده است و تیم‌ها بازیکنان پایین‌تر از ملی‌پوشان را با قیمت بالا جذب می‌کنند اما برای ما قراردادهای بسیار پایینی پیشنهاد می‌دهند تا برویم.

مهدی خدابخشی: من با تیم دانشگاه آزاد قرار داشتم ولی بعد از بازی‌های آسیایی مبلغ کمتری را نسبت به فصل قبل (15 تا 20 میلیون تومان) پیشنهاد دادند. قراردادم با این باشگاه خیلی بالاتر از این حرفها است ولی الان می گویند که با وجود داشتن قرارداد باید با مبلغی پایین تر در این تیم بمانم و اگر نخواهم باید بروم. این مبلغ را قبول نکردم و آن‌ها هم عذر من را خواستند در حالی که در فصل گذشته از 14 بازی 14 برد به دست آوردم. به خاطر دارم که در سالهای قبل برخی از همین تیم ها که الان به ما مبالغ 15 تا 20 میلیون تومان را پیشنهاد می دهند با بازیکنی قرار داد 80 میلیون تومانی هم بسته اند.

ایسنا: در مورد این مشکلات و مضرات آن برای آینده تکواندو با مسئولان فدراسیون صحبت کرده‌اید؟

بهنام اسبقی: بله.ولی این دلال ها، کارشان را در ظاهر انجام نمی‌دهند. فقط ما که در بطن کار قرار داریم می‌دانیم که چه کار زشتی می‌کنند. نمی خواهم نام این افراد را ببرم چون همه اهالی این رشته آن افراد را می شناسند.

ایسنا:زمان نقل و انتقالات تمام شده است؟

مسعود حجی زواره: تمام هم نشده باشد تیم‌ها بسته شده‌اند و نفرات مورد نظرشان را گرفته اند. آنها هم می‌دانند که تیمی باقی نمانده و با خیال راحت می‌گویند اگر نمی‌خواهید ما رضایت‌نامه شما را می‌دهیم.

ایسنا:امکان رفتن شما به لیگ‌های خارجی وجود دارد؟

بهنام اسبقی: هیچ جای دنیا لیگ برگزار نمی‌شود. همین برگزاری لیگ باعث پیشرفت تکواندوی ایران شده است. ولی لیگ از روند سال‌های گذشته خود فاصله گرفته است. بزرگ‌ترین مشکل ما هم همین است. صداوسیما پوشش تلویزیونی لازم را از لیگ برتر تکواندو ندارد و این باعث می‌شود اسپانسرها رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این ورزش نداشته باشند. با این شرایط تکواندوی ما در آینده با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهد شد.

مسعود حجی زواره: به نظرم فدراسیون و سازمان لیگ باید ساختاری را تدوین کنند تا هر تیمی ملزم به جذب دو ملی‌پوش باشد.

ایسنا: تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره شما از بازی‌های آسیایی اینچئون چه بود؟

هر سه طلایی ایران حذف عبدولی و ناداوری در حق او را بدترین اتفاق و مدال طلای حجی زواره‌ای که در رقابتی بسیار نزدیک به دست آمد را بهترین اتفاق اینچئون دانستند.

ایسنا: آیا خاطره تلخی دارید که تا به حال آن را فراموش نکرده باشید؟

بهنام اسبقی:قبل از المپیک 2012 لندن و مسابقات جهانی دانشجویان بود که سرمربی تیم دانشجویان (نعمت خلیفه) اعلام کرد با مبارزه انتخابی نفرات معرفی می شوند که من در وزن خودم اول شدم ولی بعد از جلساتی که داشتند من را خط زدند وفرد دیگری را بردند که این خاطره واقعا برایم تلخ بود. آن موقع من مدال و کارنامه‌ای در تکواندو نداشتم و برایم خیلی مهم بود که به مسابقات بروم.

اسبقی

مسعود حجی زواره:حذف در مسابقات قهرمانی جهان در سال 2013 در مکزیک آن هم در پای فینال برایم خیلی سخت بود و واقعا ناراحت شدم.

مهدی خدابخشی: من هم باخت در مسابقات قهرمانی جهان مکزیک را فراموش نمی کنم.

ایسنا: چه شد به تکواندو آمدید و زیر نظر چه کسی آموزش دیدید؟

بهنام اسبقی:پدرم تکواندوکار بود و در آن سالهای جنگ به خاطر اینکه اعزامها زیاد نبود نمی تواسنت زیاد همراه تیم باشد. من زیر نظر او کار کردم و به اینجا رسیده ام. او از تکواندو مدالهایی طلب دارد که نگرفته و من قول داده ام آنها را بگیرم.

مسعود حجی زواره: من چند برادر دارم که تکواندو کار می کنند و به همین خاطر به تکواندو آمدم. زیر نظر آنها آموزش دیدم.

مهدی خدابخشی:من اصلا نمی خواستم تکواندوکار شوم. والیبال را دوست داشتم و این رشته را انجام می دادم. هر زمان که همراه پدرم به سالن رزمی می رفتم و تمرینات تکواندو را انجام می دادم اگر وقت پیدا می کردم مخفیانه به پایین سالن که محل تمرین والیبالیستها بود می رفتم و این رشته را کار می کردم. پدرم به هر زور و کتکی که بود چون خودش تکواندوکار بود من را به سمت این رشته کشاند(با خنده).

ایسنا: الگوی شما در تکواندو چه کسی بود؟

بهنام اسبقی: الگوی خاصی در تکواندو نداشتم ولی دوست داشتم مدال‌هایی که حق پدرم بود و به آن‌ها نرسیده بود را جبران کنم.مدال جهانی که گرفتم اولین مدالی بود که باید می‌گرفتم. بعد از آن هم مدال قهرمانی آسیا را گرفتم که آنجا گفتند حتما پدرت این مدال را هم باید می گرفت و نگرفته بود که تو گرفتی. در بازیهای آسیایی هم وقتی مدال طلا گرفتم برخی دوستان گفتند حتما پدرت قول این مدال و چند مدال دیگر را هم داده بود و نتوانسته بگیرد پس تو باید بگیری.

مسعود حجی زواره: در وهله اول برادرانم چون همه آنها تکواندوکار هستند و در وهله دوم آقای ساعی.

مهدی خدابخشی: من چون از بچگی عاشق والیبال بودم، الگوی خاصی در تکواندو نداشتم ولی در والیبال سعید معروف را خیلی دوست دارم. در ورزش قهرمانی هم کریستیانو رونالدو را دوست دارم.

ایسنا: اگر قرار باشد الان یک رشته ورزشی را برای قهرمانی انتخاب کنید آیا باز هم تکواندو را انتخاب می کردید؟

مهدی، مسعود و بهنام: نه! (با قاطعیت و بدون درنگ)

ایسنا: چه رشته ای را انتخاب می کردید؟

بهنام اسبقی: از بچگی فوتبال را دوست داشتم و مدتی هم بازی می کردم و الان هم اگر بخواهم رشته ای را انتخاب کنم سراغ این رشته می روم.

مسعود حجی زواره: والیبال و فوتبال را خیلی دوست دارم و این رشته ها را انتخاب می کردم.

مهدی خدابخشی:از همان بچگی عاشق والیبال بودم و گفتم که به زور پدرم به سمت تکواندو آمدم.

ایسنا: به خداحافظی فکر کرده‌اید؟

بهنام اسبقی: ان‌شاءالله می خواهم مدال طلای المپیک ریو را بگیرم و همانجا روی سکو اعلام می کنم که هوگوی تکواندو را آویختم مانند فوتبالیستها که می گویند کفش هایمان را آویختیم!

مسعود حجی زواره: من هم مثل آقای اسبقی ان‌شاءالله بعد از المپیک ریو از تکواندو خداحافظی می‌کنم. دوست دارم بیشتر در خدمت خانواده‌ام باشم.

مهدی‌ خدابخشی: تا زمانی که بتوانم مدال بگیرم و احساس کنم برای ورزش کشورم مفید هستم به ورزش حرفه ای ادامه می دهم.

ایسنا: دوست دارید از چه کسانی به خاطر موفقیت‌هایتان تشکر کنید؟

مهدی خدابخشی: من در وهله اول از خانواده‌ ام به خاطر حمایت‌هایی که داشتند، تشکر می‌کنم و از فدراسیون هم به خاطر تمام زحماتشان سپاسگزارم. همچنین از تمام مربیان خودم ممنونم.

خدابخشی

مسعود حجی زواره: از خانواده‌ام و به خصوص همسرم به خاطر حمایت‌هایش ممنونم. البته از حسین هدایتی هم خیلی تشکر می کنم که واقعا به ما لطف دارند.

بهنام اسبقی: از خانواده‌ام، کادر فنی و فدراسیون بسیار سپاسگزارم. من هم از زحمات هدایتی تشکر می کنم.

صحبت‌های خودمانی با ملی‌پوشان تکواندو ادامه دارد. گلایه‌ها، نامهربانی‌ها، صحبت از رشته‌های دیگر، از صفرهای قراردادهای‌ آنها که شمردن‌شان برایشان سخت است. چیزی به تمرین بعدازظهرشان نمانده است. می‌روند که پا بزنند برای رسیدن به افتخاری دیگر.

گفت و گو از خبرنگار ایسنا، محمد حسن نژاد

انتهای پیام

کد N554983

وبگردی