آفتاب

آب و هواي تهران در مرز هشدار/ اين بار بيابان و سوخت ديزل، تهران را خاكستري كرد

آب و هواي تهران در مرز هشدار/ اين بار بيابان و سوخت ديزل، تهران را خاكستري كرد

بر اساس پيش بيني سازمان هواشناسي، از امروز (شنبه) وضعيت هوا در حالت پايدار خواهد بود و اين يعني همچنان سايه ريزگردهاي دو و نيم ميكروني بر شهر سنگيني مي كند.

به گزارش روزنامه اعتماد، باران هاي پياپي هم كفاف هواي تهران را نمي دهد، چه تند و پربار ببارد، چه كند و با كرشمه، چه باد بيايد و چه همه چيز در حالت سكون باشد، هواي تهران بر اساس آنچه وضعيت جوي مي نامند، تغيير مي كند. كانون هاي ريزگرد تهران كه خبر از بياباني شدن اراضي پراكنده اطراف استان را مي دهد و ذرات دو و نيم ميكروني حاصل از سوخت خودروهاي ديزلي، عواملي هستند كه بارندگي هم نمي تواند بيش از يك روز جلوي آنها دوام بياورد.

روز چهارشنبه هواي تهران بعد از چند روز بارندگي پراكنده، شاخص آلودگي 60 را نشان مي داد، شاخصي كه نشان از هواي سالم مي داد، اما بلافاصله با قطع بارندگي و كمتر وزيدن باد در شهر، شاخص در حال رشد در روز پنجشنبه به 100 رسيد و جمعه به بالاترين حدش رسيد: 130. اين وضعيت هواي پايتخت در آخر هفته يي بود كه عموما شهر خلوت تر است و تردد كمتر از روزهاي هفته اتفاق مي افتد.

بر اساس پيش بيني سازمان هواشناسي، از امروز (شنبه) وضعيت هوا در حالت پايدار خواهد بود و اين يعني همچنان سايه ريزگردهاي دو و نيم ميكروني بر شهر سنگيني مي كند. سخنگوي شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اعلام اين پايداري، گفت: «اين ريزگردها از روز چهارشنبه شروع شده و همچنان ادامه دارد و شاخص را از 60 به 130 رسانده است، اين نشان دهنده اين است كه بارش ها تاثيري بر بازگشت به حالت پاك ندارد و تنها همان دو روز پاك را به واسطه بارش ها داشتيم. احتمال زياد روز شنبه به حالت هشدار خواهيم رسيد.»

حشمت الله بسطامي با اعلام اين نظر ادامه داد: «از آنجايي كه در دو روز پاياني هفته كه تردد كمتر در شهر اتفاق مي افتد، آلودگي تا ميزان 130 رفته است انتظار مي رود در روز شنبه با افزايش فعاليت هاي اداري و مدارس دانش آموزان، اين وضعيت حادتر شود.» كانون هاي گرد و غبار اطراف تهران يكي از عوامل ايجاد ذرات ريز دو و نيم ميكروني است، كانون هايي كه به گفته مديركل اداره محيط زيست استان تهران در اطراف استان هاي مركزي و سمنان زياد شده و با گسترش اين بيابان ها و جهت وزش باد، مي توان ورود گرد و خاك در تهران را به اين مناطق ربط داد. محمدهادي حيدرزاده در اين خصوص گفت: «حجم خشكسالي اينقدر زياد شده كه گستره بياباني شدن در اطراف اين استان ها، باعث ايجاد توفان سهمگيني شد كه اوايل تابستان در تهران شاهدش بوديم. اين را مي توان به خشكسالي ايجاد شده در طي اين سال ها و تخريب بافت خاك مرتبط دانست، خاكي كه به واسطه بي آبي، از فشردگي درآمده و با كوچك ترين وزش بادي بلند مي شود و به شهرها مي آيد.» حيدرزاده معتقد است: «بارش ها هرچند كم و كوتاه باعث ايجاد فشردگي در اين خاك ها و ايجاد بافت مي شود، اما تا باران نيايد، با كمترين وزش بادي شاهد گرد و خاك خواهيم بود.» او مالچ پاشي و توسعه فضاي سبز را تنها گزينه موجود مي داند كه مي تواند به شكل موقت از ورود اين گردو خاك به شهرها جلوگيري كند، وظيفه يي كه بر دوش سازمان جنگل ها و مراتع كه زيرنظر وزارت جهادكشاورزي است، سنگيني مي كند. تنها اعتبار 10 ميليارد توماني كه اين وسط براي مبارزه با بيابان زايي تخصيص داده شده، كمي باعث دلخوشي است كه خالي بودن خزانه و تامين نشدن وجه ريالي آن، همان دلخوشي را هم از بين مي برد.

سوخت ديزل، منشا ريزگرد
تنها كانون هاي بياباني اطراف شهرها نيستند كه به واسطه كم آبي يا مديريت نادرست باعث آلودگي شهرها مي شوند، عامل پررنگ ديگري كه در ايجاد ذرات ريز تاثير دارد، سوخت خودروهاي ديزل است، خودروهايي گازوييلي كه گوگرد موجود در آنها زماني ppm1500 بود و در حال حاضر به گفته محيط زيست و شهرداري، به حدود 150 رسيده است. بسطامي، حجم زياد خودرو و انتشار بيش از حد آنها را عاملي موثر بر بالارفتن شاخص pm 5/2 مي داند. او مي گويد: «به علت خشكسالي و وضعيت توپوگرافي شهر تهران، ريزگردهاي با منشا طبيعي از بيابان هاي اطراف استان مثل قزوين، البرز و شهريار وارد شهر مي شدند، اين ريزگردهاي طبيعي بسيار سازگار تر و قابل تحمل ترند تا ذراتي كه به واسطه سوخت وارد ريه مردم مي شود. اين ذرات به واسطه تركيبات كربني كه دارند، سرطان زايي شان صدردرصد ثابت شده است. ما وابستگي شديدي به وضعيت جوي داريم، تا باران نبارد، مردم شهر روي هواي پاك را نمي بينند.» او همچنين از پيگيري جدي محيط زيست و دولت در خصوص الزام خودروسازان بر نصب فيلتر دوده در خودروهاي ديزلي سخن مي گويد: «در جلساتي كه محيط زيست با خودروسازان سنگين داشته، از اين الزام سخن به ميان آمده. از سوي ديگر شهرداري به صورت داوطلبانه اقدام به تجهيز اتوبوس هاي شركت واحد به فيلتر كرده است كه البته در حال آزمايش است تا ببينند اين فيلترها با ميزان گوگرد موجود در سوخت مطابقت دارد يا نه. قرار بر اين است كه تعداد زيادي از اتوبوس هاي در حال حركت شركت واحد تا پايان سال به اين فيلتر مجهز شوند.»

سلامت 30 ميليون ايراني تحت الشعاع آلودگي هوا
«آلودگي هوا سلامت بيش از 30 ميليون شهروند ايراني را تحت الشعاع قرار مي دهد و بايد در مقابله با آن جدي بود. ما هنوز در اول راه هستيم و براي رسيدن به هدف مطلوب راه زيادي در پيش داريم كه اين امر جز با همكاري مردم و سازمان هاي مختلف محقق نمي شود.» اينها سخنان ابتكار است در فيس بوكش. او خطاب به كاربران از گزارشي مي گويد كه در مجلس ارايه داده است. معصومه ابتكار در گزارش فيسبوكي اش، اعلام كرد: «در گزارشي كه به همكاران در مجلس ارايه داديم، به مشكلات سوخت اشاره شد كه يكي از مشكلات، بنزين توزيعي در سال هاي قبل كيفيت پايين و ميزان بالاي بنزن بود كه اندازه گيري هاي مربوط به اين سال ها نشان مي دهد بالاترين ميزان بنزن در سال 90 بوده است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهاني از هر هفت مرگ يك مورد مربوط به آلودگي هواست و آلاينده هاي موجود در بنزين هاي پتروشيمي مانند بنزن عامل اصلي بروز سرطان اعلام شده است. به همين خاطر دولت يازدهم موضوع را با جديت دنبال مي كند.» بر اساس اين گزارش، از سازمان استاندارد در سال هاي 90 و 91 نسبت به بنزين سلب اعتماد شده بود. همچني اعلام سرطان زا بودن بنزن از سوي وزارت بهداشت و گزارش جامع شركت كنترل كيفيت هوا در مورد وضعيت هوا و گزارش ارايه شده كميسيون انرژي مجلس همه تاييد كننده مواضع سازمان در اين مورد بود. ابتكار در ادامه گفت: «خدمت نمايندگان مجلس اعلام كردم آنچه براي سازمان حفاظت محيط زيست اهميت دارد اين است كه بنزين عرضه شده در جايگاه هاي مصرف سوخت بايد استاندارد يورو4 را داشته باشد و اينكه اين بنزين، توليد داخل باشد يا وارداتي، براي سازمان محيط زيست اهميتي ندارد.» تصويب برنامه هاي اجرايي كاهش آلودگي هوا، ارايه لايحه هواي پاك به مجلس، تدوين اعتبارات لازم در مورد كاهش آلودگي هوا، حذف بنزين پتروشيمي، توزيع بنزين يورو4 و ارتقاي استاندارد مربوط به گازوييل از هفت هزار ppm به 150ppm، اجراي استاندارد يورو4 در صنعت خودروسازي كشور و استاندارد شدن خروجي خودروهاي توليد داخل بعد از 9 سال اقداماتي بود كه ابتكار به آنها اشاره كرد.

کد N554972

وبگردی