آفتاب

لاوروف: مداخله غرب و آمریکا در امور داخلی سایر کشورها به ثبات بین‌المللی ضربه می‌زند

لاوروف: مداخله غرب و آمریکا در امور داخلی سایر کشورها به ثبات بین‌المللی ضربه می‌زند

به گفته وزیر امور خارجه روسیه مساله سوریه تنها از طریق ابزار صلح‌آمیز و از جانب مردم این کشور حل و فصل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان مصاحبه‌ای با روزنامه نروژی وردن گانگ گفت: کاملا مشخص است که درگیری داخلی سوریه راه‌حل نظامی را نمی‌طلبد. مردم سوریه خودشان باید آینده کشورشان را از طریق مذاکره جامع و کامل داخلی و ملی و بدون دخالت عوامل خارجی رقم بزنند.


لاوروف ادامه داد: روسیه از همان ابتدا خواستار راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران سوریه بوده و به تشویق سوری‌ها در یافتن یک راه‌حل سیاسی قابل قبول در حل مشکلات ادامه می‌دهد. روسیه بخشی از ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نبوده و معتقد است که اقدامات مقابله‌ای علیه تروریسم باید براساس یک بنیاد و پایه مستحکم قوانین بین‌المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است صورت گیرد.




به گفته وزیر امور خارجه روسیه، درگیری‌ها در سوریه را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن تهدید تروریسم حل و فصل کرد اگرچه حملات هوایی تحت رهبری آمریکا علیه مواضع داعش سوالاتی را درباره این مساله به وجود آورده که آیا این حملات با هماهنگی دولت دمشق است یا خیر.




لاوروف درباره تحریم‌های غرب علیه روسیه نیز گفت، این تحریم‌ها تنها به بن‌بست دریافتن راه‌حل‌هایی برای موانع موجود منجر می‌شود.




وی ادامه داد: با توجه به تحریم‌های موجود علیه مسکو، ما به شدت مخالف این رویکرد هستیم و آنها را غیرسازنده می‌دانیم. این تحریم‌ها نه‌تنها به حل بحران کمک نمی‌کنند بلکه بیشتر باعث ایجاد موانع دریافتن راه‌حل می‌شوند. از زمان اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، ما تنها مجبور شده‌ایم تا دست به اقدامات دفاعی بزنیم.




رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین توافق مینسک برای دستیابی به سازش صلح‌آمیز برای بحران اوکراین را حساس خواند و گفت: این توافق نقش مهمی را در ایجاد شرایطی برای سازش بلندمدت و صلح‌آمیز در بحران داخلی اوکراین ایفا می‌کند. هم‌اکنون ضرورت دارد تا از ارتباط میان نمایندگان کی‌یف، دولت خودخوانده دونتسک و لوهانسک حمایت شود و مذاکره‌ای جامع و سیاسی صورت گیرد.




لاوروف همچنین مداخله غرب و آمریکا در امور داخلی سایر کشورها را ضربه‌ای بر پیکره ثبات بین‌المللی دانست و گفت: جهان در حال حاضر به یک برهه از گذار و انتقال وارد شده و کاملا مشخص است که این اوضاع در حال حاضر از سایر ادوار تاریخی دیگر بزرگ‌تر و حساس‌تر است. ما در حال حاضر با تغییر اعصار و دوران مواجه هستیم. اوضاع بین‌المللی توسط یک ناآرامی فزاینده و غیرقابل پیش‌بینی ترسیم شده و صحنه جهانی شاهد رقابت سیاسی و اقتصادی است. شکل‌گیری جهان جدید نیازمند همکاری تمام فاکتورهاست. چالش‌های برون‌مرزی نظیر گسترش تسلیحات کشتار جمعی، تروریسم بین‌المللی، قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته، کاهش منابع و مواد غذایی، بیماری‌های واگیردار، مهاجرت غیرقانونی، تغییرات جوی و سایر موارد در حال افزایش هستند.




وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: روسیه به حمایت‌های خود از عراق و سوریه در مقابله با داعش ادامه می‌دهد. روسیه خواستار بررسی دقیق تهدیدهای تروریستی و افراط‌گرایی در خاورمیانه و شمال آفریقا تحت نظرشورای امنیت سازمان ملل است.




وزیر امور خارجه روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاری با نروژ در آینده‌ای نزدیک بیشتر شود و گفت: دو کشور تشابهات اقتصادی و اجتماعی دارند.




کد N554504

وبگردی