آفتاب
در ادامه پیشرفت‌های دریایی اخیر اتفاق افتاد

پهلوگیری یک کشتی با آب خور 13 متر در سواحل ایران

پهلوگیری یک کشتی با آب خور 13 متر در سواحل ایران

برای نخستین بار یک کشتی با آب خور 13 متر در اسکله بندر امام (ره) پهلو گرفت تا یکی دیگر از اتفاق‌های منحصر به فرد دریای ایران نیز شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پهلوگیری این کشتی که برای نخستین بار در سواحل ایران انجام شد با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی مسوولان اسکله مجتمع بندر امام خمینی و توان کارشناسی دریایی ایران انجام شد.

این کشتی فله بار با آب خور 13 متر در شرایطی در سواحل ایران پهلو گرفت که به عمق اسکله‌ای 11 متری نیاز داشت.

این در شرایطی است که میانگین عمق اسکله‌های مجتمع بندری امام 5.13 متر است. از این رو طبق اعلام معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان باید تمامی فضای اسکله برای پهلوگیری این کشتی آماده شد که خوشبختانه با عملیاتی شدن این مساله پهلوگیری در آب خلیج فارس بدون هیچ مشکلی به پایان رسید. با توجه به این که درصد بالایی از کشتی‌های شرکت‌های دریایی خارجی به خصوص درمحموله‌های اقتصادی کشاورزی پهن پیکر بوده و به عمق اسکله فراوانی احتیاج دارند نهایی شدن پهلوگیری این کشتی در بندر امام می تواند آمادگی ایران برای پذیرش این کشتی‌ها را نشان دهد.

کشور ایران با توجه به شرایط خاصی که در دریای خزر و دریای عمان داشته و البته دسترسی منحصربه فردی که به تنگه هرمز و خلیج فارس دارد از نظر توان بالقوه می تواند عنوان یکی از اصلی‌ترین کشورهای حاضر در حمل ونقل دریایی منطقه حاضر شود.

هر چند در سال‌های گذشته با توجه به فشار تحریم‌ها روند گسترده شدن نقش ایران در تجارت دریایی منطقه رو به کاهش گذاشت و بندر رجایی به عنوان یکی از بزرگترین بنادر اقتصادی ایران در لیست تحریم‌ها قرار گرفت اما در یک سال گذشته و با توجه به کاهش برخی فشارها بار دیگر حرکت ایران به سمت قله‌های دریایی منطقه آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی نیز اخیرا در یکی از اظهارنظرهای خود بار دیگر بر لزوم توجه همه جانبه کشور به امر توسعه دریایی تاکید کرد و اعلام داشت: باید سطح بنادر ایران از یک سو به توانایی رقابت با دیگر عرصه‌های حمل و نقل و از سوی دیگر به مقابله با بنادر منطقه را داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N554327

وبگردی