آفتاب

جنبش ناسیونالیست ترکیه عادی‌سازی روابط آنکارا با قاهره و تل‌آویو را خواستار شد

جنبش ناسیونالیست ترکیه عادی‌سازی روابط آنکارا با قاهره و تل‌آویو را خواستار شد

حزب «جنبش ناسیونالیست» ترکیه با اشاره به اینکه با بازگشت سفرای ترکیه به سرزمین‌های اشغالی و مصر موافق است، تاکید کرد که دولت آنکارا باید به جای آنکه اخوان المسلمین را در مرکز سیاست خارجی خود قرار دهد، منافع ملی را در نظر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، طغرل ترکش، معاون حزب جنبش ناسیونالیست ترکیه گفت که این حزب معتقد است جایگاه ترکیه در ناتو باید تقویت شود.

وی افزود: سیاست خارجی ترکیه که به لحاظ ایدئولوژیکی تحریک شده است و براساس اخوان‌المسلمین شکل گرفته که اشتباه است. آنچه مهم است پیگیری سیاستی مبتنی بر منافع ملی ترکیه، حقوق بشر جهانی و اصول دموکراتیک است.

در ادامه این بیانیه آمده است: حزب ما معتقد است که دفاع فعال از غزه و رام‌الله از عادی‌سازی روابطمان با اسرائیل و مصر می‌گذرد و با وجود اختلافات میان ما با دولت‌های قاهره و تل‌آویو، سفرای ما باید به اسرائیل و مصر بازگردند و ماموریتشان را آغاز کنند. استراتژی بلندمدت و واقع‌گرایانه برای حکمرانی در کشور باید اینگونه باشد.

روابط دوجانبه میان ترکیه و مصر از ژوئیه سال 2013 که محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مشروع مصر از حزب اخوان المسلمین عزل شد، تیره شده است.

در نوامبر 2013 آنکارا و قاهره در اقدامی متقابل سفرای یکدیگر را اخراج کردند و روابط دیپلماتیک کاهش یافت. درباره روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه نیز باید گفت که پس از حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی کمک‌رسان غزه در سال 2010 و کشته شدن 10 تبعه ترکیه، روابط دوجانبه تیره شد. این عضو جنبش ناسیونالیست ترکیه همچنین از مواضع آنکارا برای ایجاد منطقه حائل در سوریه حمایت کرد.

انتهای پیام

کد N554267

وبگردی