آفتاب
/تحلیل- العهد/

واکاوی دلایل گسترش پایگاه مردمی "جنبش انصار الله" در یمن

واکاوی دلایل گسترش پایگاه مردمی "جنبش انصار الله" در یمن

تحلیلگران اوضاع سیاسی صنعاء و دیگر شهرهای یمن هر روز شاهد گسترش روزافزون پایگاه مردمی گروه انصار‌الله وابسته به حوثی‌ها هستند، چراکه هر روز بر تعداد حوثی‌ها در یمن افزوده می‌شود و این امر در تظاهرات مسالمت آمیز میلیونی نمود پیدا می‌کند که تقریبا بی‌سابقه بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری العهد در تحلیلی تحت عنوان " به این دلایل پایگاه مردمی جنبش انصار الله به طور سریع گسترش یافت" نوشت: تحلیلگران سیاسی با اشاره به حضور گسترده حوثی‌ها در یمن معتقدند که مردم یمن با ایستادن در کنار حوثی‌ها به دنبال تحقق خواسته‌های قانونی خود هستند، خواسته‌هایی که دولت یمن تحت هیچ شرایطی نباید از آنان چشم‌پوشی کند.

تحلیلگران بر این باورند که بیش از یک‌ سوم ساکنان شمال یمن که اکنون شامل نیمی از مردم این کشور می‌شود از جنبش انصار الله در اجرای طرح‌های سیاسی‌اش حمایت می‌کنند و به دنبال تحقق خواسته‌های قانونی خود هستند، اما سوالات مطرح شده در این خصوص این است که جنبش انصار الله چگونه توانسته چنین صف‌بندی مردمی را در کنار خود ایجاد کند؟ چگونه میلیون‌ها تن از ساکنان یمن را در اجرای طرح‌های قانونی با خود همراه ساخته است؟

تحلیلگران پاسخ این سوالات را در چندین مورد بررسی کرده‌اند:

1- اولین عامل موفقیت انصار الله در جذب گروه‌های مردمی، حسن نیت اثبات شده این جنبش در طول تاریخ است. با مطالعه تاریخ این جنبش درمی‌یابیم که انصار الله همواره برای حل و فصل مشکلات داخلی کشور به شعارهای مسالمت‌آمیز و برقراری آرامش به کشور متعهد بوده و حتی شعله‌ور شدن جنگ داخلی در کشور باعث نشده که این جنبش در پایبندی به تعهدات خود برای برقراری آتش‌بس در کشور شانه خالی کند، چراکه انصار الله هیچ‌ گاه برای دستیابی به خواسته‌های خود روش مکارانه و حلیه‌گرانه در پیش نگرفته است. در واقع عملکرد انصار الله بیانگر این بوده که همواره در چارچوب قوانین کشور و موافق با نظام در قالب تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز مردمی به دنبال تحقق خواسته‌های خود بوده است.

2- جنبش انصار الله به منظور تحقق خواسته‌های اجتماعی، سیاسی و قانونی خود دست به برگزاری تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز در سطح کشور زده و تا زمان احقاق آن به این اعتراضات ادامه خواهد داد، چراکه این جنبش در طول تاریخ یمن به دنبال خواسته‌های غیرمنطقی یا غیرقابل تحقق نبوده و نیست. انصار الله خواهان دیده شدن و مشارکت در حاکمیت کشور بوده و همواره با برخی از بندهای عملکردی دولت مخالف است و حتی زمانی که سران سیاسی کشور در یمن سعی در تخریب چهره رهبران حوثی داشتند، این جنبش باز هم هیچ‌ گونه موضع منفی را اتخاذ نکرد و با باقی ماندن در حزب اصلاحات یمن به فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه خود ادامه داد. این جنبش خواسته‌های خود را نشأت گرفته از اراده سیاسی مردم می‌داند و سعی دارد تا یمن را به سمت پیشرفت و توسعه سوق دهد. با توجه به تحولات اخیر این کشور باید به این مساله اشاره کرد که در تظاهراتی که این جنبش در سطح کشور به راه انداخته تعداد زیادی از شهروندان یمنی به طور مستقیم یا غیرمستقیم مشارکت کردند، حضور گسترده‌ای که در آن مردم خواهان تحقق خواسته‌هایی هستند که جنبش انصار الله به نمایندگی از آنها مطرح کرده است.

3- هیچ‌ کس نمی‌تواند مساله رهبری جنبش انصار الله که نشات گرفته از دل جامعه است را منکر شود چراکه مردمی بودن این حزب باعث شده تا بخش زیادی از مردم این کشور به منظور حل بحران کنونی با این جنبش همراه شوند و شانه به شانه آن حرکت کنند. در واقع مساله مردمی بودن جنبش انصار الله بر همگان آشکار است چراکه تمامی تحلیلگران به خوبی دریافته است که شکاف میان مردم و دیگر جنبش‌های سیاسی کشور روز به روز در حال بیشتر شدن است و تنها جنبش انصار الله است که با مردم خود درآمیخته و همراه شده است.

4- انصار الله همواره در قبال جنگ‌های سیاسی و نظامی قومیتی کنار کشورهای عربی بوده و در قبال تروریسم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری از فلسطین دفاع می‌کند و از حامیان آن به شمار می‌رود.

جنبش انصار الله در کنار اقدامات سیاسی خود بر مسایل داخلی و قومیتی نیز متمرکز است و برای حمایت و نجات اعراب به ویژه فلسطینی‌ها به تظاهرات‌ متوسل می‌شود تا از این طریق ندای فریاد رس خود را به گوش جهانیان برساند. سخنرانی‌های اخیر عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصار الله به خوبی این مساله را تایید می‌کند و وی همواره حقوق قانونی مردم یمن را با حقوق ملت فلسطین مرتبط می‌داند.

تحلیلگران با بررسی سخنان اخیر رهبر حوثی‌ها به خوبی دریافتند که وی به مسایل قومیتی و منطقه‌ای اهمیت داده و آن را پایه و اساسی برای حل تمام مشکلات منطقه می‌داند.

در پایان باید به این مساله اشاره کرد که جنبش انصار الله هم‌اکنون بخش مهمی از واقعیت سیاسی یمن را تشکیل می‌دهد و با برگزاری تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز از دولت وقت می‌خواهد تا به خواسته‌های این جنبش توجه کرده و آن را در بازی سیاسی کشور شرکت دهد.

انتهای پیام

کد N554201

وبگردی