آفتاب
جهانگیری:

نباید برق را به قیمتی صادر کنیم که به صادرات گاز آسیب بزند

نباید برق را به قیمتی صادر کنیم که به صادرات گاز آسیب بزند

معاون اول رئیس جمهور گفت: در بخش ارائه روش‌های صرفه‌جویانه در حوزه آب باید بیشتر کار کنیم و به مردم راه‌کار ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسحاق جهانگیری در همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق که در پژوهشگاه وزارت نیرو برگزار شد با بیان این‌که رویه‌های مصرف آب مسرفانه است، اظهار کرد: میزان مصرف آب با توجه به شرایط اقتصادی و منابع آب کشور سازگار نیست و همان‌طور که در حوزه برق لامپ‌های کم مصرف و یا در حوزه کشاورزی روش‌های جدید آبیاری ارائه شده است، باید در ارائه روش‌های صرفه‌جویانه و ارائه راهکار به مردم بیشتر کار شود.

وی با بیان این‌که یکی از راهبردهای توسعه کشور، توسعه بخش آب و برق است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی چالش جدی در حوزه آب و برق وجود دارد چون کشور ما به جهت منابع آب در منطقه خشک قرار دارد و به همین خاطر مدیریت منابع آب و تأمین آب مورد نیاز موضوعی بسیار جدی است.

جهانگیری با اشاره به اهمیت مدیریت عرضه منابع آب، خاطرنشان کرد: در حوزه آب تقاضا و مصرف منابع نیز مسأله‌ای بسیار مهم است که باید در این زمینه فرهنگ سازی لازم انجام شود.

وی با بیان این‌که باید الگوی کشت متناسب با وضع آبی کشور پیش‌بینی شود، تصریح کرد: هر کس نسبت به آینده ایران علاقمند باشد، می‌داند با توجه به محدودیت‌های جدی آب کشور باید مدیریت منابع آب از طرف دولت و مدیریت مصرف آب از طرف مردم اتفاق بیفتد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به توانمندی بالای کشور از نظر امکانات مورد نیاز توسعه صنعت برق، افزود: در حوزه برق نیز محدودیت‌هایی در بخش منابع وجود دارد و یکی از انتظارات جدی که از وزارت نیرو مطرح است، مسأله بالا بردن راندمان نیروگاه‌های برق است که باید در این زمینه اقدام جدی انجام دهد.

جهانگیری با اشاره به این‌که در دومین جلسه هیأت دولت یازدهم گزارش نگران کننده‌ای از وضعیت صنعت آب و برق ارائه شد، خاطرنشان کرد: در بخش برق در هدفمندی یارانه‌ها و تصمیم گیری‌هایی که در مقطعی انجام شد موضوع استمرار تولیدی کشور و حیات بنگاه‌های تولیدی کشور مورد کم‌توجهی قرار گرفت که از جمله این شرکت‌ها، شرکت‌های تولیدی برق بودند.

وی توضیح داد: سالی 3300 میلیارد تومان از صنعت برق برای پرداخت به مردم به عنوان یارانه پرداخت می‌شد و این در حالی بود که بین قیمت تمام شده و قیمت فروش برق فاصله جدی وجود داشت یعنی حدو 9 هزار میلیارد تومان کسری داشتیم پس این مسأله باعث کندی و محدودیت در توسعه کشور در حوزه برق می‌شد. بنابراین تردیدی در اصلاح این سیاست وجود نداشت و در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تصمیم بر این شد که اضافه قیمت‌ها به شرکت‌های برق تعلق بگیرد و از 3300 میلیارد تومانی که برای پرداخت یارانه به مردم از وزارت برق دریافت می‌شد حدود 1000 میلیارد تومان کاهش یافت.

جهانگیری با بیان این‌که ما انتظار داشتیم مردم با توجه به محدودیت‌های کشور به میزان قابل توجهی از دریافت یارانه انصراف دهند که بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد، اظهار کرد: در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها موضوع سلامت و امنیت غذایی بخش‌هایی از جامعه و همچنین تقویت شرکت‌های تولیدی مورد توجه قرار گرفت و ما حاضر نشدیم به یارانه‌ها اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت آینده صنعت آب و برق شورای عالی آب را تشکیل دادیم که مصوبات خوبی را داشته است از جمله در حوزه احیای دریاچه ارومیه و آبریز زاینده‌رود و مواردی از این دست.

جهانگیری به محدودیت‌های دولت در حوزه تأمین اعتبار اشاره کرد و گفت: در بخش آب و برق هرچه در توان داشته‌ایم انجام داده‌ایم و با توجه به محدودیت‌های اساسی در حوزه آب سال گذشته اجازه گرفتیم و 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کردیم. البته این مبلغ به دولت وام داده شده است و قرار است که از طریق بودجه به صندوق بازگردانده شود.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این‌که محدودیت منابع مالی یک واقعیت است، خاطرنشان کرد: نباید توجه ما فقط به محدودیت‌ها باشد، بلکه باید به روی فرصت‌ها متمرکز شویم تا روحیه کار قوت پیدا کند؛ چرا که روز به روز شرایط استفاده از منابع خارجی برای کشور بیش از گذشته فراهم می‌شود.

جهانگیری افزود: با چین و روسیه توافقات خوبی داشته‌ایم که در آینده نزدیک توافق ما با چین نهایی خواهد شد. همچنین دیگر کشورهای دنیا با توجه به شرایط خوب ایران برای سرمایه‌گذاری آماده استفاده از این فرصت هستند.

جهانگیری به اهمیت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: درست است که طی سال‌های گذشته وزارت نیرو به علت محدودیت‌های موجود در مورد پرداخت طلب بخش خصوصی تأخیر داشته است، اما بخش خصوصی عاقل و دانا می‌داند ریالی از حق‌اش در دولت ایران نادیده نخواهد ماند و ممکن است در مقطعی بدهکار بماند، اما آن‌قدر ظرفیت دارد که به راحتی قادر است این بدهی‌ها را پرداخت کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسأله صادرات برق، گفت: به لطف خداوند ایران در منطقه‌ای قرار دارد که استعداد طبیعی در تولید برق دارد و می‌تواند مرکز اصلی تولید برق منطقه و تأمین نیازهای کشورهای همسایه و دوست باشد. از جمله پاکستان، عراق و کشورهای شمالی.

وی با اشاره به موضوع مطرح در مورد قیمت گاز و برق، خاطرنشان کرد: نباید برق را به قیمتی صادر کنیم که صادرات گاز ما آسیب ببیند، پس باید برای گاز قیمت واقعی فرض کرد و قیمت برق را بر اساس آن محاسبه نمود.

جهانگیری افزود: در اقتصاد مقاومتی، موضوع بهره‌وری و صادرات برق مورد توجه بوده است و وزارت نیرو از جمله وزارتخانه‌هایی بود که دقیق‌ترین سیاست‌ها را در مورد اقتصاد مقاومتی ارائه کرد و تصمیمات خوبی تصویب و ابلاغ شد که می‌تواند در صنعت برق کشور تحول جدی ایجاد کند.

انتهای پیام

کد N554009

وبگردی