آفتاب
مهر گزارش می دهد/

زنیورها هم دوپینگی شدند/ صنعت نیش گزیده زنبورداری در مازندران

زنیورها هم دوپینگی شدند/ صنعت نیش گزیده زنبورداری در مازندران

ساری - خبرگزاری مهر: استفاده از شکر و اسانس های نامناسب، طعم شیرین عسل های طبیعی مازندران را از یادها برده است چراکه زنبورهای امروزی هم دوپینگی شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مازندران از دیرباز مهد زنبورداری در کشور بوده است اما به دلیل نبود برند مناسب محصولات استان به نام استانهای دیگر صادر و عرضه می شود.
 
قدمت زنبورداری در ایران به دوران قبل از میلاد بر می گردد و به دلیل شرایط و تنوع آب و هوایی در استان مازندران پرورش آن از دیر باز به صورت سنتی رایج بوده است که به تدریج با افزایش زنبورداران، بالغ بر 50 هزار کندو بومی به مدرن تبدیل شده است.
 
طبق سرشماری که در سال 1392 انجام گرفته در استان 419 هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد که توسط 5 هزارو 151 نفر زنبوردار پرورش و نگهداری می شود.
 
99 درصد از کلنی های زنبور عسل استان مدرن است که به ازای هر کدام 9.23کیلوگرم عسل تولید می شود. با توجه به حجم تولید عسل در مازندران می توان  درجهت توسعه صادرات این محصول گام های اساسی برداشت.
 
علیرغم اینکه در استان مازندران 7 کارگاه بسته بندی عسل وجود دارد ولی این تعداد جوابگوی نیاز فعلی نیست و به دلیل نداشتن برند مناسب بیشتر محصولات به استان های دیگر صادر و به نام آن استان در بازار عرضه می شود.
 
 
امروزه بیشتر تولیدات به صورت سنتی و دربازارهای خانگی به فروش می رسد که متاسفانه به دلیل وجود عسل های غیرطبیعی و استاندارد مردم کمتر برای تهیه عسل به مراکز عرضه مراجعه می کنند و بدلیل اینکه قانون مدونی برای متخلفان این بخش تدوین نشده برخی از سود جویان اقدام به عرضه عسل های غیر طبیعی و غیر استاندارد می کنند.
 
عبدل حمید سرهنگ پور یکی از تولیدکنندگان که حدود 7 سال در این بخش فعالیت می کند در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: متاسفانه در جامعه ما زنبورداران جایگاه خاصی ندارند و کمتر به آنها توجه می شود.
 
وی به مشکلات زنبورداران اشاره کرد و بیان داشت: بدلیل عدم توجه به این حوزه، زمین هایی که زنبوردار باید در آن کندوهای خود را بگذارد دامدار در ابتدا با گله دام وارد شده و حیوانات تمام گلهای منطقه را نابود می کند و وقتی زنبوردار وارد می شود می بیند که کل مزرعه از بین رفته است.
 
سرهنگ پور افزود: افراد بومی منطقه نیز اجازه نمی دهند زنبوردار کندوها را در جاهای خاصی بگذارد و برای آن محل نیز اجاره های سنگینی از ما می گیرند.
 
وی با بیان اینکه با داشتن 200 کلنی، سالانه حدود 10 تن تولید می کنم، گفت: زنبور دار برای افزایش تولید باید در هر فصلی به دنبال گل باشد و نمی تواند در یک مکان به صورت ثابت زندگی کند.
 
سرهنگ پوربا بیان اینکه زنبورداران برای گرفتن عسل بهار نارنج در فصل بهار به سمت دریا کوچ می کنند، افزود: برای فصل تابستان به سمت جنگلها و در پاییز نیز به دامنه های سبلان و البرز کوچ می کنیم.
 
 
وی ادامه داد: برخی از زنبورداران برای اینکه در زمستان هم تولید داشته باشند به سمت جنوب می روند.
 
سرهنگ پور با بیان اینکه هر چه زنبوردار بسته بندی شیک تری می کند اعتماد مردم کمتر می شود، بیان داشت: اگر یک شال به کمرم ببندم و یک دبه عسل به دوشم بگیرم و در بازار بروم بیشتر می فروشم تا اینکه بیایم برای آن مجوزهای لازم را بگیرم.
 
این تولید کننده عسل ادامه داد: به علت عدم وجود مرجعی برای تفکیک عسل های طبیعی و غیرطبیعی زنبورداران با این مشکلات مواجه هستند که اگر کنترل شود دیگر با این مشکل مواجه نمی شویم.
 
زمانی، عضو تعاونی زنبورداران سوادکوه که 40 سال در این حرفه مشغول به کار است نیز به خبرنگار مهر گفت: بدلیل مرغوب بودن عسل در فروش محصولات مشکلی نداریم. 
 
وی تهیه دارو و شکر را از مشکلات زنبورداران دانست و افزود : کارخانه داران بدلیل گرفتن سود بیشتر، شماره دلالان را به ما می دهند و می گویند از طریق آن ها تهیه کنید که آنها هم از ما می خواهند پول را زودتر به حسابشان واریزکنیم.
 
عضو اتحادیه زنبورداران سوادکوه اسکان زنبور را از دیگر مشکلات زنبورداران عنوان کرد و ادامه داد: برای اسکان زنبور باید برای هر کندو 5 هزار تومان به افراد بومی پرداخت کنیم و در برخی موارد اجازه اسکان نمی دهند.
 
زمانی با اشاره به بسته بندی عسل، گفت: متاسفانه عسل مرغوب را از ما نمی خرند و بسته بندی نمی کنند.
 
مهدی صمیعی زنبورداری از خراسان جنوبی که 14 سال در این حرفه مشغول به کار است نیز به خبرنگار مهر گفت: باید مسئولان از زنبور داران حمایت کنند تا زنبوردار بتواند فعالیت خود را ادامه دهد. 
 
 
وی در ادامه با بیان اینکه بدلیل وجود عسل های تقلبی مردم رغبتی به خرید عسل ندارند، بیان داشت: عسل طبیعی قیمت خودش را دارد وقتی که در بازار عسل هایی با قیمت پایین عرضه می شود این سوال در ذهن ها تداعی می شود که چرا برخی عسل ها اینقدر گران است درحالی محصولات با قیمت پایین غیراستاندارد و غیرطبیعی هستند و مشخص نیست در آن چه موادی بکار رفته است.
 
معاون بهبود اموردامی جهاد و کشاورزی مازندران گفت: مازندران با پنج هزار و 151 زنبوردار و 419هزار کلونی و تولید 9 و نیم کیلوگرم عسل از هر کندو در تنوع عسل رتبه اول و در تولید رتبه پنجم کشور را داراست.
 
علیرضا عطاءاله نژاد با برشمردن فوائد زنبور عسل، تولید عسل را یکصدو چهل و سومین فایده زنبور دانست و اذعان داشت: جمعیت زنبوران نسبت به سایر حشرات بیشتر بوده و نابودی زنبور عسل قدم اول قحطی و نابودی جهان است.
 
به گزارش مهر، استان مازندران به لحاظ  تولید عسل رتبه 6 درکشور دارد که باتوجه به وجود عرصه هایی مانند کلزا و مرکبات جنگلها و مراتع ییلاقی که بستر مناسبی برای پرورش زنبور عسل فراهم آورده است می توان با برنامه ریزی های مدون این رتبه را کاهش داد.
کد N553953

وبگردی