آفتاب

‌مناطق حاشیه‌نشین ایلام، آبستن آسیب‌های اجتماعی

‌مناطق حاشیه‌نشین ایلام، آبستن آسیب‌های اجتماعی

عضو کمیسیون اجتماعی- فرهنگی شورای اسلامی شهر ایلام گفت: ضعف فرهنگی به عینه در مناطق حاشیه‌نشین دیده می‌شود، بنابراین باید امور شهری برای این مناطق تعریف شود تا بتوان به آن‌ها خدمات فرهنگی و اجتماعی ارائه کرد.

«ایوب غیاثی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، در مورد مشکلات حاشیه‌نشینی شهر ایلام اظهار کرد: سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین‌ها بخصوص درزمینهٔ فرهنگی و اجتماعی دارای کمبود‌ها و ضعف‌های زیادی هستند که همین کمبودها موجب بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای شخص و جامعه می‌شود.

وی بابیان اینکه معمول ساخت‌وسازها در حاشیه‌ها توسط افراد قانون‌گریز صورت می‌گیرد، افزود: افراد حاشیه‌نشین وقتی در اولین قدم برای ساخت‌وساز قانون‌گریزی می‌کنند، در دیگر امور زندگی اجتماعی هم به قانون چندان توجهی نمی‌کنند.

غیاثی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی موجب وقوع جرائم و بزه می‌شود و معمولاً بیشترین جرائم در این مناطق به وقوع می‌انجامد خاطرنشان کرد: متأسفانه خلأ فرهنگی در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین به‌صورت عینه مشاهده می‌شود که موجب بروز مشکلاتی در زمینه‌های‌ مختلف بخصوص عدم رعایت حقوق شهروندی می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی- فرهنگی شورای شهر ایلام ادامه داد: در جامعه متولیان فرهنگی زیادی داریم اما هرکدام طبل خود را می‌زند، جیزه‌ای عمل می‌کنند و همگرایی ندارند تصریح کرد: باید همه متولیان فرهنگی با همکاری، یک برنامه درست و دقیق برای نهادینه کردم فرهنگ شهرنشینی و رعایت حقوق شهروندی در مناطق حاشیه‌نشین تلاش جدی کنند.

غیاثی، فاصله طبقاتی را از مهم‌ترین علت شکل‌گیری بزهکاری‌ها و جرائم از سوی شهروندان حاشیه‌نشین دانست و افزود: معمولاً در سکونتگاه‌های غیررسمی تربیت فرزندان به نحو مطلوبی صورت نمی‌گیرد و وقتی وارد مدرسه و دیگر مکان‌های عمومی می‌شو‌ند، رفتار و اخلاق درستی ندارند که موجب شکل‌گیری مشکلاتی در آینده برای شخص آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: باید هرچه سریع‌تر برای مناطق حاشیه‌نشین، امور شهری تعریف شود تا بتوان به آن‌ها در زمینه فرهنگی و اجتماعی ارائه خدمات کرد.

غیاثی اضافه کرد: دستگاه‌های مربوطه باید قبل از اینکه مردم اقدام به ساخت‌وساز غیررسمی کنند محدود شهر را تعریف کنند تا به‌صورت قانونی اقدام به ساخت‌وساز نکنند و از همان اول بتوان به آن‌ها خدمات فرهنگی داد که برای شهر و جامعه مشکلاتی پیش نیاید.

‌انتهای پیام

کد N553882

وبگردی