آفتاب

انتقاد قلیچدار اوغلو از دخالت اردوغان در اختیارات نخست‌وزیر

انتقاد قلیچدار اوغلو از دخالت اردوغان در اختیارات نخست‌وزیر

رهبر حزب اصلی اپوزیسیون اعلام کرد که نقض اختیارات داوود اوغلو از سوی رجب طیب اردوغان موجب شده است به عنوان سیاستمداری که برای دموکراسی مبارزه می‌کند، رنجیده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه ترکیه (CHP) در سخنانش گفت که کشورش دچار بحران حکومت‌داری شده است و حق مقام‌های قانونی از طریق اقدامات حزب حاکم عدالت و توسعه که 12 سال است قدرت را در دست دارند، نقض می‌شود.

قلیچدار اوغلو گفت: حزب عدالت و توسعه (AKP) به جای اینکه حزبی باشد که کشور را اداره می‌کند، خود یک "کشور" شده است. احمد داوود اوغلو (نخست‌وزیر ترکیه) صلاحیت حکومت بر ترکیه را ندارد. هم پست نخست‌وزیری و هم ریاست‌جمهوری خالی است. می‌دانیم که افرادی این کرسی‌ها را اشغال کرده‌اند اما آنها وظایفی را که قانون اساسی برای آنها مشخص کرده، انجام نمی‌دهند.

این سیاستمدار ترکیه افزود: رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهوری ترکیه) در سیاست دخالت می‌کند. نخست‌وزیر هم ظاهرا ریاست هیات اجرایی را بر عهده دارد اما سران کشورهای خارجی با چه کسی تماس تلفنی دارند؟ آنها با رئیس‌جمهور در ارتباط و داوود اوغلو را کنار گذاشته‌اند. آنها هم می‌دانند که داوود اوغلو هدایت کشور را بر عهده ندارد و این وظیفه به گردن فرد دیگری است. ممکن است خود او از این مساله رنجیده نشود اما من به عنوان رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه و فردی که برای دموکراسی می‌جنگم، رنجیده شدم.

رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه بار دیگر روند امور در ترکیه را با دوران پیش از حکومت نازی‌ها در آلمان مقایسه کرد.

انتهای پیام

کد N553799

وبگردی