آفتاب

14 مارس چرا با کمک نظامی ایران به ارتش لبنان مخالف است؟

14 مارس چرا با کمک نظامی ایران به ارتش لبنان مخالف است؟

پس از سقوط موصل ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای از بیش از چهل کشور برای مبارزه با تروریسم داعش در منطقه خاورمیانه ایجاد شد و در همین راستا آمریکا و دیگر کشورهای غربی عضو ناتو تجهیز ارتش‌های منطقه و حتی گروه‌های مسلح موسوم به "معتدل" در سوریه را در برنامه کاری خود قرار دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در بیروت، به صورت طبیعی و در شرایط کنونی لبنان باید در سرلوحه ارسال سلاح‌های جدید و امکانات نظامی آمریکا و غرب قرار می‌گرفت اما همسایگی این کشور با اسرائیل همه معادلات نظامی در این کشور را دستخوش سیر منفی کرده است. این در حالی است که شرق لبنان در تهدید مستقیم داعش و جبهه النصره قرار دارد و گفته می‌شود که چهار تا پنج هزار نفر از این دو گروه تروریستی که در محاصره مثلث حزب‌الله، ارتش سوریه و ارتش لبنان قرار دارند، درصددند با شکستن محاصره به سوی لبنان هجومی گسترده آغاز کنند. همچنین تا کنون از مبلغ سه میلیارد دلاری که پادشاهی سعودی برای کمک به ارتش لبنان اختصاص داده حتی یک سلاح انفرادی به لبنان نرسیده است چرا که این مبلغ در اختیار فرانسه گذاشته شده تا در قالب هماهنگی با دولت لبنان، تجهیزات نظامی برای ارتش لبنان بفرستد.

ارتش لبنان

اما فرانسه پیش از هماهنگی با دولت لبنان ابتدا باید با اسرائیل هماهنگی کند زیرا ارسال حتی یک گلوله غربی برای ارتش لبنان جز با اجازه و هماهنگی اسرائیل امکان پذیر نیست.

در چنین شرایطی ایران هدیه نظامی خود را برای ارسال به لبنان و کمک به ارتش این کشور جهت مبارزه با گروه‌های تروریستی آماده کرده است و حتی در سفر اخیر سمیر مقبل، وزیر دفاع لبنان به تهران همه مقدمات کار آماده شده است اما نمایندگان جریان 14 مارس در دولت لبنان با ارسال این کمک‌ها و هدیه ایران به لبنان مخالفند. این اولین باری نیست که 14 مارسی‌ها با کمک‌های ایران مخالفت می‌کنند. پیشتر ایران برنامه ایجاد سدی در منطقه بترون را داشت که این امر نیز در میان مخالفت‌های این جریان متوقف ماند.

براساس قوانین لبنان هرگونه کمک‌های مالی به ارتش این کشور باید در هیات وزراء به تصویب برسد؛ از همین رو نمایندگان احزاب جریان 14 مارس براحتی می‌توانند جلوی ارسال کمک‌های نظامی ایران به ارتش را بگیرند علیرغم این که نیروی زمینی ارتش لبنان به شدت به این کمک‌های لجستیک نیازمند است و تاکنون هیچ کمک نظامی از سوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به ارتش لبنان نشده است.

ارتش لبنان

همه می‌دانند که دلیل کارشکنی جریان 14 مارس ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش با سعودی و آمریکا است و نمی‌تواند بدون اذن آنها کاری کند. اما برخی از نیروهای منسوب به این جریان مدعی شده‌اند که مجازات‌های اقتصادی علیه ایران و عدم تعامل کشورها با ایران براساس مصوبات بین‌المللی دلیل این موضع 14 مارس است و اگر همکاری بین لبنان و ایران در این خصوص برقرار شود آنگاه لبنان باید در مقابل مصوبات شورای امنیت و جامعه بین‌الملل قرار گیرد (اشاره به آمریکا و اروپا)، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان لبنانی می‌گویند اگر چنین مانعی وجود دارد پس چرا ایران می‌تواند با اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی بغداد روابط نظامی داشته باشد و به آنها کمک کند در حالی که آمریکا خود در جریان این همکاری‌های نظامی ایران با عراق قرار دارد؟

ادعاهای وزرای 14 مارس در دولت لبنان پایه‌ای محکم ندارد زیرا همه می‌دانند کمک نظامی ایران به لبنان شامل مجازات‌های اقتصادی ایران نمی شود زیرا این کمک نظامی ایران به شکل هدیه و مجانی است و بدون هرگونه تعهدات مالی دولت لبنان است؛ پس شامل قراردادهای تجاری ایران با طرف‌های خارجی نمی شود لذا استناد به این موضوع در عدم پذیرش کمک ایران واهی خواهد بود.

روشن است که آمریکا به منظور حمایت از امنیت اسرائیل پس از خروج ارتش سوریه از لبنان، تلاش کرده است فرمان هدایت ارتش لبنان را به دست گرفته تا از هرگونه گرایشی به سوی کشورهای مخالف اسرائیل و از جمله ایران جلوگیری کند ولو این که این امر منجر به تهدید امنیت ملی لبنان از سوی گروه‌های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره شود.

از همین رو پذیرش کمک نظامی مجانی ایران که در قالب هدیه ارتش ایران به ارتش لبنان طرح گردیده است در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. این همه در حالی است که ارتش لبنان در شرایط کنونی و در حالی که از ارسال ادوات لجستیک و سلاح های فرانسوی نیز خبری نیست، به شدت به کمک‌های نظامی ایران برای حفظ امنیت مرزهایش در برابر گروه‌های تروریستی نیاز دارد.

انتهای پیام

کد N553731

وبگردی