آفتاب
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان ها:

انتخاب شهردار خارج از شورای شهر، مغایر با روح قانون اساسی است

انتخاب شهردار خارج از شورای شهر، مغایر با روح قانون اساسی است

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان ها گفت: لایحه مجلس و دولت در خصوص انتخاب شهرداران شهرهای با جمعیت بیش از 200هزار نفر با رای مستقیم مردم یا به وسیله شوراهای حل اختلاف، ضمن تضعیف نقش شوراها با روح قانون اساسی نیز منافات دارد.

دکتر "کمال جوانمرد" در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، با تاکید براینکه به استناد بند1ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، انتخاب شهردار به مدت چهار سال به شوراها واگذار شده گفت: از مهمترین اختیارات و وظایف شوراها، انتخاب شهردار است، لذا تصویب لایحه انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم یا هر نهاد دیگری با این قانون مغایرت خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اعضای شورای اسلامی در شهرها و روستاها که با رای مستقیم مردم انتخاب شده اند، نمایندگان مردم بوده و تصمیم اعضا در خصوص انتخاب شهردار، تصمیم مردمی است تصریح کرد: مردم در اینگونه موارد تخصصی، اختیارات خود را به متخصصان شورا تفویض نموده اند.

جوانمرد، تحمیل هزینه جدید به دولت در قبال برگزاری انتخاباتی جداگانه برای انتخاب شهرداران را از دیگر پیامدهای منفی این لایحه برشمرد و گفت: طبق اصل 75 قانون اساسی، هیچ گونه طرح یا لایحه ای نباید بار مالی بر دولت تحمیل کند در حالیکه این اقدام مغایر با اصل 75 بوده و بار مالی اضافه دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان ها، شوراهای اسلامی را نماد دموکراسی و مردم سالاری دینی برشمرد و تاکید کرد: شایسته است طراحان این لایحه، وقت خود را صرف کاهش تشریفات و بروکراسی اداری و خدمت به مردم نموده و از مطرح کردن مشکلات منطقه ای و محلی در سطح ملی خودداری کنند.

انتهای پیام

کد N553653

وبگردی