آفتاب

خطر انقراض در بیخ گوش"گون گچی" و"سرخدار" سمنان

خطر انقراض در بیخ گوش"گون گچی" و"سرخدار" سمنان

یک کارشناس ارشد منابع طبیعی با بیان این‌که برخی گونه‌های گیاهی موجود در استان که با شرایط محیطی استان سازگار هستند، در معرض خطر انقراض قرار دارند افزود: گونه "گون گچی" و "سرخدار" از جمله مهم‌ترین این گونه‌ها هستند.

محمدنقی عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با همکاری مرکز تحقیقات و هم‌چنین اداره کل محیط زیست استان در حال تدوین برنامه‌هایی است تا از گونه‌های در خطر انقراض نظیر گون گچی حفاظت کرده و مانع از انقراض این گونه‌های باارزش شود.

وی با اشاره به وقوع خشکسالی‌های پی در پی در این استان، گفت: زمانی که خشکسالی اتفاق می‌افتد امکان رویش گیاهان کم می‌شود و گیاهانی که به آب و رطوبت حساسیت بیشتری دارند از بین می‌روند.

وی تصریح کرد: برخی گونه‌های گیاهی نیز که خود را با محیط سازگار کرده‌اند به مرور و بر اثر خشکسالی‌های پی در پی از بین می‌روند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان این‌که اکوسیستم در عرصه‌های بیابانی شکننده است، خاطرنشان کرد: در عرصه‌های بیابانی به علت کمبود آب و یا خشکسالی به تدریج تنوع گونه‌های گیاهی کم می‌شود و این کاهش تنوع، سبب می‌شود از پایداری اکوسیستم کاسته شود.

عزیزی با بیان این‌که در محیط ها و اکوسیستم‌هایی که رطوبت زیاد و تنوع گونه‌ها نیز فراوان است مدیریت راحت‌تر است، افزود: در این محیط ها حتی اگر شدت چرای دام‌ها نیز زیاد باشد به علت فراوانی گونه‌های گیاهی، خسارت زیادی به محیط زیست و زیستگاه‌ها وارد نمی‌شود.

وی از وجود نزدیک به 800 گونه گیاهی در سطح استان خبر داد و گفت: در صورت تداوم خشکسالی، از میزان تنوع این گونه‌ها قطعا کاسته می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: پراکندگی این گونه‌ها در سطح استان به یک میزان نیست، اما برخی از گونه‌ها نظیر " درمنه " در همه نقاط استان دیده می‌شود.

انتهای پیام

کد N553636

وبگردی