آفتاب

تاثیر تغییرات‌جوی بر طعم و خواص چای

تاثیر تغییرات‌جوی بر طعم و خواص چای

اگر شما هم در دم کردن چای ماهر باشید حتما متوجه شده‌اید گاهی اوقات طعم چایی که دم می‌کنید مثل همیشه نیست اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید دلیل آن چیست؟

به گزارش سرویس محیط‌ زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متخصصان گیاه‌شناسی معتقدند که تغییر الگوهای بارندگی می‌تواند بر ترکیبات شیمیایی طعم‌دهنده موجود در برگ چای و حتی خواص آن تاثیر بگذارد. در این مطالعه که جزئیات آن در مجله «پلاس وان» منتشر شده، متخصصان نشان می‌دهند که چگونه غلظت آنتی‌اکسیدان‌های اصلی موجود در برگ‌های چای پس از رشد کردن درختچه چای در نواحی متاثر از بارش‌های شدید موسمی، بیش از 50 درصد کاهش می‌یابد. از همه مهمتر اینکه در این مطالعه مشخص شد به دلیل نارضایتی مصرف‌کنندگان از عطر و طعم چای‌های یک تولیدکننده خاص، میزان فروش محصول این تولیدکننده حدود 50 درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از نیچر ورلد نیوز، در این مطالعه «سلنا احمد» به همراه همکارانش در دانشگاه دولتی «مونتانا» اطلاعات و نمونه‌هایی را از چند نوع چای مختلف در جنوب چین جمع‌آوری کردند. این نمونه‌ها از درختچه‌هایی جمع‌آوری شدند که در زمان دو رویداد شدید جوی یعنی یک دوره خشکسالی شدید و یک دوره بارندگی موسمی شدید رشد کرده بودند. متخصصان برگ‌های چای را تحت آزمایش شیمیایی قرار دادند. آنها سپس ضمن صحبت با چایکاران و مشاهده یافته‌هایشان به این نتیجه رسیدند که به دنبال وقوع رویدادهای شدید جوی نظیر خشکسالی شدید یا بارش‌های سنگین که از تغییرات جوی ناشی می‌شوند، معیشت آنها نیز دستخوش تغییر می‌شود.



«سلنا احمد» می‌گوید: نتایج این یافته‌ها نه تنها برای چای بلکه برای سایر محصولات غذایی و گیاهان دارویی که تغییر الگوی آب و هوا می‌تواند طعم و خواص دارویی آنها را تغییر دهد، قابل تعمیم است.




کد N553587

وبگردی