آفتاب

رحیم‌پور ازغدی: آیت‌الله مهدوی کنی در خلوت و جلوت متفاوت نبودند

رحیم‌پور ازغدی: آیت‌الله مهدوی کنی در خلوت و جلوت متفاوت نبودند

رحیم‌پور ازغدی گفت: برای رسیدن به بازار اسلامی باید از ظرفیت مسجدها استفاده کرد که مردم و مساجد خیلی بهتر از نهادهای دولتی بر مغازه‌های محل می‌توانند‌ نظارت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: ما به لحاظ امکانات رفاهی و شاخص‌های مادی توسعه، پیشرفت داشتیم ولی در شاخصه‌های فرهنگی و تربیتی عقب مانده‌ایم.

وی با تسلیت درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی به ویژگی‌های شخصیتی وی اشاره کرد و گفت: یکی از شاخصه‌های آیت‌الله مهدی‌کنی، صداقت و صراحت ایشان بود. ظاهر و باطن ایشان در ابراز عقیده یکی بود و تکلیف همه با چنین کسی مشخص است. این خصلت خیلی کم در بین سیاسیون وجود دارد.

ازغدی با بیان این که بسیاری از سیاسیون را از ابتدا تا آخر نمی‌توان شناخت، ادامه داد: ممکن است خدماتی انجام دهند و حسن نیت هم داشته باشند ولی نمی‌توان تشخیص داد که این موضع‌گیری را بر اساس عقیده و به فکر اصلاح است یا سیاست بازی و سیاسی کاری است به اقتضای زمان حرف می زنند یا به اقتضای منافعشان.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: آیت الله مهدوی کنی در خلوت و جلوت متفاوت نبودند. به اقتضای زمان حرف زدن سخن درستی است ولی به اقتضای منافع حرف زدن روشی منافقانه است. همه بر این معترفند که مرحوم مهدوی کنی عقیده‌اش همان چیز بود که می‌گفت.

ازغدی هم‌چنین به وجوه دیگری از شخصیت آیت الله مهدوی کنی اشاره و خاطرنشان کرد: مرحوم مهدوی کنی با هرکس که به اندازه‌ای موافق و مخالف بود با حجت شرعی و استدلال حرف می‌زد و برخوردی خارج از انصاف نداشت. حتی در خاطراتی که نوشتند در موضع‌گیری نسبت به برخی از افراد هم‌چون مرحوم بازرگان و مرحوم منتظری، ذکر تمام نقاط مثبت را نفی نمی‌کردند.

او ادامه داد: ایشان در خاطرات خود از جلساتی که با رهبری و امام در خصوص مسائل مختلف مباحثه می‌کردند نیز گفته‌اند که با صراحت مباحثه طلبگی می‌کردند. مرحوم مهدوی کنی این گونه بود که مسائل و نظراتش را به رهبر جامعه اسلامی مطرح می‌کرد ولی بعد از جلسه این گونه نبود که اگر رهبری به جمع‌بندی دیگر در عمل می رسید، بیاید حرف‌های تندتری بزند. اشتباهی که مرحوم منتظری در دوره‌ای در مواجهه با امام انجام داد این بود که با امام بحث نظری داشت و بعد از جلسه حرف‌ها را تندتر مطرح می‌کرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که کشور در حالی‌ که ما در تمام حوزه‌ها ادعای فرهنگی شدن و اسلامی بودن را از ابتدای انقلاب داشتیم در رتبه صد و چندمی قرار دارد اظهار کرد: ایران بعد از انقلاب به لحاظ امکانات رفاهی و شاخص‌های مادی توسعه، پیشرفت داشته است. ولی همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند در شاخصه‌های فرهنگی و تربیتی عقب مانده‌ایم. متاسفانه جاهایی است که در مسائل فرهنگی از شاخصه‌های رسمی سکولار دنیا نیز عقب افتادیم. این مساله‌ای است که باید علاج شود. هر وقت میزان طلاق و مصرف مواد مخدر در جامعه کم شد و بازار به شاخصه‌های اسلامی نزدیک شد آن موقع است که فرهنگ کشور نیز اصلاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، ازغدی با اشاره به روایات اسلامی در مورد بازار گفت: در روایت بر وجدان کاری تاکید شده است و این که هر کسی روحیات و منافع خودش را میزان قرار دهد و بعد بر همان اساس با دیگران مواجه شود. در روایات داریم که در بازار از تکالب بپرهیزید. رسول اکرم (ص) حرام کرده بود که اگر دو نفر معامله می‌کردند، نفر سومی خودش را وسط بیاندازد و برای این که مشتری به دست بیاورد، معامله و معامله گر را تخریب کند.

وی ادامه داد: در روایات آمده است که پست‌ترین آدم‌ها در جامعه کسانی هستند که بارشان را بر دوش دیگران می‌اندازند و به دنبال ربا و پول مفت هستند. نجس‌ترین افراد کسانی هستند که «بطال» باشند. بطال یعنی مفت خور و بی کار که اهل تلاش و کار روزانه نیست و هیچ خدمتی به جامعه و خانواده نمی‌رساند.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: فرق بازار اسلامی و غیراسلامی این است که مومن با ایمان و توکل وارد بازار می‌شود. توکل یک فعل است و یک قول نیست. توکل توهم نیست بلکه باید به این ایمان داشت که خداوند رزاق و رازق است.

او خاطرنشان کرد: در فرهنگ اسلامی، هم برخورد قاطع با متخلفان بازار اسلامی بود و هم پند و نصیحت لسانی. امام علی (ع) خلیفه مسلمین بود صبح‌ها در بازار می‌ایستاد و به بازاریان آموزه‌های اسلامی بازار را می‌گفت. این که سهل المعامله باشند، با یکدیگر مهربان و خوشرو باشند، ربا نگیرند، سوگند نخورند، احتکار نکنند. این نصایح بود ولی شلاق علی (ع) هم بود. اگر کسی احتکار می‌کرد امام (ع) می‌فرمود که اموالش را بیرون بریزند و مردم اموال را بردارند و محتکر را هم شلاق بزنند. امام علی (ع) اولین رییس نظارت بر بازار بود.

انتهای پیام

کد N553516

وبگردی