آفتاب
دبیر نخستین کنفرانس بین‌المللی صمغ‌های بومی:

جایگاه علمی ایران در کشورهای غربی ناشناخته است

جایگاه علمی ایران در کشورهای غربی ناشناخته است

دبیر نخستین کنفرانس بین‌المللی صمغ‌های بومی با اشاره به فعالیت‌های علمی ایران در حوزه‌های مختلف گفت: متاسفانه جایگاه علمی ایران در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله غرب ناشناخته است.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، پروفسور فیلیپس در نخستین همایش بین‌المللی صمغ‌های بومی که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد،‌اظهار کرد: این کنفرانس از سطح بالایی برخوردار است و حجم بالای مقالات نیز نشان دهنده این است که گنجینه‌ای از اطلاعات ارزشمند در این کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ایران از نظر منابع طبیعی نیز کشوری غنی به شمار می‌رود که باید راهی برای تجاری‌سازی محصولات خود پیدا کند؛ نقش و فایده این منابع در درمان بسیاری از بیماری‌ها انکارناشدنی است.

فیلیپس با تاکید بر لزوم تبدیل دانش بالقوه به محصول تجاری و انبوه تصریح کرد: باید دستاوردهای این همایش و کنفرانس‌های مشابه از محیط آزمایشگاهی به سمت مطالعات بالینی حرکت کند؛ در حال حاضر محصولات طبیعی زیادی در بازارهای دنیا عرضه می‌شود اما جای تولیدات ایرانی در این میان خالی است.

دبیر نخستین کنفرانس بین‌المللی صمغ‌های بومی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محورهای تبلیغاتی منفی علیه ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر دنیا و غرب در دوران تحول خود قرار دارند اما متاسفانه به دلیل تبلیغات منفی علیه ایران از جایگاه علمی این کشور آگاهی ندارند.

وی تاکید کرد: ایران باید اخبار و پیام‌های مثبتی به دنیا مخابره کند تا پیوند و ارتباط بین این کشور و دنیا برقرار شود.

فیلیپس با اشاره به جامعه بزرگ علمی جهان آن را به دور از سیاست‌بازی‌های سیاستمداران توصیف کرد و افزود: به طور کلی همیشه این سیاست‌مداران هستند که مشکل ایجاد می‌کنند، زبان علم از مرزها گذشته و قدرت بسیار نیز دارد؛ در این میان ایران نیز ظرفیت بسیار عظیمی برای تولید محصولات سالم و سلامت‌بخش دارد و حجم مقالات این کنفرانس نیز نشان دهنده این مطلب است.

دبیر نخستین کنفرانس بین‌المللی صمغ‌های بومی گفت: یکی از اهداف ما در این کنفرانس شناساندن جایگاه علمی ایران از طریق مجلات بین‌المللی است، متاسفانه آگاهی کافی از جایگاه ایران در دنیا وجود ندارد، این کنفرانس می‌تواند نقطه عطفی در اتصال ایران به جامعه جهانی باشد.

وی با اشاره به روش‌های مختلف معرفی دستاوردهای ایران به دنیا از انتشار آن در مجلات بین‌المللی به عنوان یکی از این راهکارها نام برد و یادآور شد: به عنوان نمونه، دستاوردهای این کنفرانس از طریق مجله «هیدروکلوئید‌های غذایی» در سطح بین‌المللی انتشار می‌یابد.

فیلیپس تصریح کرد: همچنین ایجاد شبکه‌های منسجم در گروه‌های مختلف علمی در دنیا می‌تواند به ایران در شناساندن دستاوردهای علمی خود نیز کمک کند.

دبیر نخستین کنفرانس بین‌المللی صمغ‌های بومی از تعامل با مراکز علمی دنیا به عنوان یکی دیگر از راهکارهای معرفی دستاوردهای علمی ایران نام برد و بیان کرد: باید به جوانان و پژوهشگران اجازه تعامل با مراکز علمی دنیا داده شود، یکی از راهکارها در این زمینه راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی در سطح کشورهاست که می‌تواند برخی ممانعت‌ها را کاهش دهد.

انتهای پیام

کد N553428

وبگردی