آفتاب

انتقاد غیرمتعهدها از رعایت نکردن منشور سازمان ملل توسط شورای امنیت

انتقاد غیرمتعهدها از رعایت نکردن منشور سازمان ملل توسط شورای امنیت

سفیر و سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت این سازمان به نمایندگی از جنبش غیرمتعهدها درباره روش‌های کاری این شورا سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین دهقانی، سفیر ایران نزد سازمان ملل گفت: جنبش غیرمتعهدها بر این باور است که شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌بایست در اقدامات، رویکردها و روش‌های کاری خود به عوامل کلیدی چون شفافیت، فضای باز و ثبات رای توجه داشته باشد زیرا در بسیاری از موارد مشاهده شده که شورا به این عوامل مهم اهمیتی نداده و از توجه به آن سرباز زده است.

او افزود: در حالی که شورا از برگزاری نشست‌های عمومی در مورد مسائل بسیار پراهمیت شانه خالی کرده ولی در مقابل جلساتی را برگزار کرده که نه تنها از پیش در دستور کاری خود نداشته، بلکه اعضای شرکت کننده در آن نیز به‌طور گزینشی انتخاب شده‌اند.

دهقانی افزود: تبعیض میان کشورهای عضو و غیرعضو شورای امنیت هم‌چنان محسوس است و با وجود تصریح بند 24 منشور ملل متحد مبنی بر ضرورت ارایه گزارش‌ها به مجمع عمومی؛ گزارش‌های ویژه از سوی شورا به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارسال نمی‌شود و گزارش‌های سالانه ارائه شده نیز فاقد اطلاعات و یا تحلیل‌های کافی و لازم است.

دهقانی خطاب به حاضران در جلسه اظهار کرد: جنبش غیرمتعهدها از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهد تا به موارد ذیل توجه ویژه داشته باشد:

1- آیین نامه کاری شورا پس از گذشت 60 سال هم‌چنان موقت است و لازم است که این آیین نامه به‌طور رسمی تصویب شود و از حالت موقت بیرون بیاید.

2- جنبش غیرمتعهدها بارها از شورای امنیت خواسته تا بر اساس بند 31 منشور ملل متحد به کشورهای غیرعضو شورا؛ به هنگام بحث در موارد مربوط به آن‌ها؛ اجازه مشارکت و تبادل نظر داده شود.

3- لازم است تعداد نشست‌های عمومی شورا افزایش یافته و هم‌چنین فرصت‌هایی مهیا شود تا نظرات و تمایلات طیف گسترده‌تری از کشورهای عضو سازمان ملل متحد مطرح شوند.

4- بر اساس منشور ملل متحد؛ جلسات پشت درهای بسته و مشاوره‌های غیررسمی می‌بایست به حداقل و به‌صورت استثنایی برگزار شود در حالی که برگزاری این جلسات اکنون بصورت قاعده در آمده است.

5- ایجاد ارکان فرعی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌بایست مطابق نص صریح منشور ملل متحد صورت گیرد.

نماینده کشورمان در ادامه گفت: جنبش غیرمتعهدها استفاده از شورای امنیت به‌عنوان ابزاری برای پیگیری اهداف و منافع سیاسی خاص را اکیدا رد می‌کند و ضرورت را بر این می‌بیند که عملکردهای شورا بی‌طرفانه، غیر انتخابی و همراه با پاسخگویی باشد.

او گفت: تصمیم‌گیری از سوی شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری جلسات تبادل نظر رسمی و یا غیررسمی راجع به وضعیت یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد و یا در مورد هر مساله‌ای که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی به شمار نمی‌آید؛ مغایر با بند 24 منشور ملل متحد خواهد بود.

دهقانی با اشاره به پیشینه سال‌های گذشته گفت: شورای امنیت در رابطه با برخی موارد بلافاصله به تهدید متوسل شده یا حتی مجوز اعمال زور را صادر کرده است، در حالی که در مواردی دیگر سکوت اختیار کرده است. علاوه بر این شورای امنیت در برخی موارد به‌سرعت به فصل هفتم منشور ملل متحد استناد کرده و در مواردی تصمیم‌هایی گرفته است که لزوما تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌الملل نبوده است.

دهقانی تاکید کرد توجه به فصول 6 و 8 منشور ملل متحد در جهت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات طبق تصریح منشور ملل متحد مقدمه دستور کار شورا و توسل به فصل 7 به‌عنوان آخرین راه حل، باید مورد نظر قرار گیرد.

وی تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت را هم‌چنان به‌عنوان یک نگرانی جدی کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها خواند و گفت: بر اساس منشور ملل متحد؛ تحریم‌ها تنها زمانی باید وضع شوند که تمامی تلاش‌های مسالمت آمیز برای حل اختلافات طبق فصل 6 منشور به بن‌بست رسیده باشد.

سفیر کشورمان در سازمان ملل افزود: هدف از اعمال تحریم‌ها نمی‌بایست مجازات مردم باشد و تحریم‌های اعمالی ماهیت ابزاری داشته و این پرسش اخلاقی را مطرح می‌کنند که آیا ایجاد درد و رنج برای گروه‌های آسیب‌پذیر مردم در کشور تحت تحریم اقدامی مشروع به‌نظر می‌رسد.

او افزود: بر اساس منشور ملل متحد؛ وضع تحریم‌ها تنها زمانی مشروع است که وجود تجاوز و یا تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی احراز شده باشد.

انتهای پیام

کد N553405

وبگردی