آفتاب
در دانشگاه پیام نور اراک

هشتمین همایش ملی «زمین‌شناسی» برگزار شد

هشتمین همایش ملی «زمین‌شناسی» برگزار شد

هشتمین همایش ملی زمین‌شناسی با حضور مسؤولین و دانشگاهیان در دانشگاه پیام نور اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه مرکزی، محمدحسین مقیمی، استاندار مرکزی در این همایش به هدف علم اشاره کرد و گفت: هدف علم فراهم کردن زندگی بهتر و آسوده برای مردم جامعه است.

وی با اشاره به اینکه علم زمین‌شناسی یک علم کاربردی است، گفت: شناسایی منابع زیرزمینی و توجه به سنگ‌ها و ذخایر معدنی مورد استفاده در ساختمان‌سازی از اولویت‌های علم زمین‌شناسی است.

مقیمی در این زمینه تصریح کرد: امروزه شرط استحکام و مقاوم‌سازی ساختمان‌های شهری در مقابل زلزله، بهره بردن از علم زمین‌شناسی است.

وی اکتشاف و شناسایی ذخایر معدنی را از جمله وظایف یک زمین‌شناس با تجربه عنوان کرد و گفت: زمین‌شناسان اولین کاوشگران معادن هستند.

مقیمی خاطرنشان کرد: پس از شناسایی و اکتشافات مقدماتی، تحقیق و اکتشاف تفصیلی برای بهره‌برداری از معدن آغاز می‌شود و این امر مقدمه‌ای برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است.

استاندار استان مرکزی به نقش و جایگاه علم زمین‌شناسی در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: برای عبور از شرایط تحریمی موجود در جامعه، شناسایی ذخایر معدنی و زمین‌شناسی اهمیت می‌یابد.

وی در این زمینه افزود: مواد معدنی پس از شناسایی، تحقیق، اکتشافات تفصیلی و استخراج می‌تواند در بازارهای داخلی و خارجی به ارزش افزوده تبدیل شود.

مقیمی به عملیاتی شدن یافته‌های علمی دانشگاهی در حوزه زمین‌شناسی اشاره و تصریح کرد: مقالات ارائه شده به این همایش که قابلیت اجرایی دارند، می‌توانند تحولی در اکتشاف معدن و بهره‌برداری از ذخایر معدنی در کشور ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا، هادی غفاری، رئیس دانشگاه پیام نور استان نیز در این همایش عنوان کرد: آموزه‌های دینی اسلامی مانند قرآن کریم و روایات انبیاء و اولیاء به برخی از جوانب علمی در علوم مختلف پزشکی، انسانی و طبیعی اشاره داشته که بعد از گذشت زمان، امروزه دانشمندان به آن دست یافته‌اند.

وی به سوره‌های متعددی از قبیل طلاق و زخرف در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: برخی از آیات این سوره‌ها به روشنی نشان می‌دهند که قرآن کریم 1400 سال قبل به مبحث و علم زمین‌شناسی توجه کرده است.

غفاری به نقش زمین‌شناسان در رفع معضل کمبود آب در کشور اشاره کرد و افزود: بهترین متخصصان صاحب نظر در این عرصه زمین‌شناسان هستند که با شناسایی مشکلات موجود و کیفیت ذخایر آبی می‌توانند در حل این مشکل کمک حال دیگر مسؤولین در این حوزه باشند.

همچنین مصطفی یوسفی‌راد، رئیس دانشگاه پیام نور واحد اراک نیز عنوان کرد: همایش‌های ملی زمین‌شناسی با دو هدف علمی و کاربردی هر ساله در کشور برگزار می‌شود و امسال دانشگاه پیام نور اراک برگزار کننده و میزبان این دوره از این همایش است.

وی با اشاره به محورهای برگزاری همایش گفت: معرفی کتب و پایان‌نامه‌های برتر در دو سال اخیر در این حوزه، برگزاری پنل‌های تخصصی، ارائه مقالات و پوستر با حضور داوران متخصص و اجرایی، برگزاری کارگاه‌های گوهرشناسی و هوافضا با همکاری دانشگاه پیام نور و شهید بهشتی از جمله برنامه‌های قابل اجرا در این همایش دو روزه است.

وی عنوان کرد: از 323 مقاله دریافتی قابل بررسی، 220 مقاله پذیرفته شده است که 77 مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پوستر در این همایش ارائه می‌شود.

مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور نیز در این همایش گفت: تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی مردم هدف علم است و تحقق این امر در هر جامعه‌ای وابسته به پژوهش در آن جامعه است.

علی‌اصغر شکری در این همایش، مهمترین عامل ارتقای هر جامعه را توسعه علمی آن جامعه دانست و افزود: دانشگاه و مراکز تحقیقاتی با دو محور آموزش و پژوهش وظیفه دارند توسعه علمی را در کشور محقق کنند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته سرآمد تولید علم و پژوهش در جهان هستند، اظهار کرد: متأسفانه مجموعه تولیدات علمی کشورهای اسلامی در سطح جهان چشمگیر و قابل ملاحظه نیست.

شکری، رمز موفقیت و ایستادگی در جهان امروز را قدرت یافتن جوامع بر پایه تولیدات علمی دانست و گفت: جوامع با کمک تولیدات علمی می‌توانند سطوح اقتصادی، نظامی و سیاسی خود را کارآمد کنند.

وی با اشاره به چارچوب سیاست‌های پژوهشی در دانشگاه پیام نور گفت: تولید مقالات برتر علمی، شرکت در همایش‌های بین‌المللی، انجام برنامه و طرح‌های مرتبط با صنعت از جمله قدم‌هایی است که این دانشگاه در راستای پژوهش برداشته است.

شکری تصریح کرد: دانشگاه پیام نور با حذف آیین‌نامه‌های دست‌وپاگیر و با ایجاد همکاری با اعضای هیات علمی، پیشرفت حوزه‌های میان رشته‌ای و استفاده از امکانات کتابخانه‌ای درصدد است شرایط انجام پژوهش‌های راهبردی را در کشور مهیا کند.

هشتمین همایش ملی زمین‌شناسی، از روز پنجشنبه، اول آبان ماه در دانشگاه پیام نور اراک آغاز به کار کرده و تا امروز ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N553089

وبگردی