آفتاب

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

طلا در بازار جهانی بدنبال انتشار آمار اقتصادی مثبت در آمریکا که تقاضا برای این فلز ارزشمند را محدود کرد، با کاهش روبرو شد و به سمت کاهش هفتگی پیش می‌رود.

طلا در بازار جهانی بدنبال انتشار آمار اقتصادی مثبت در آمریکا که تقاضا برای این فلز ارزشمند را محدود کرد، با کاهش روبرو شد و به سمت کاهش هفتگی پیش می‌رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح جمعه بازار سنگاپور 1230 دلار معامله شد. قیمت این فلز در هفته جاری پس از اینکه روز پنج شنبه به 1226 دلار تنزل کرد، 0.7 درصد کاهش داشته است.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.1 درصد افزایش، به 1230 دلار رسید.

آمارهایی که روز پنج شنبه منتشر شد نشان داد شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا به پایین‌ترین سطح از ماه مه سال 2000 رسیده و بازار کار این کشور از نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد جهانی مصون مانده است. از سوی دیگر شرکت‌های منطقه یورو عملکرد بهتر از حد مطلوبی در ماه جاری داشتند. همچنین بخش تولید چین رشد سریع‌تری داشت اما فعالیت تولیدی آمریکا کند شد و ماهیت مبهم اقتصاد جهانی پس از دوران بحران را بارز کرد.

طلا دو هفته قبل با تقویت احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا به 1183 دلار نزول کرده بود که پایین‌ترین قیمت امسال این فلز بود اما نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی باعث شد سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا کندی اقتصادهای خارجی را ریسکی برای اقتصاد این کشور ارزیابی کنند که در نتیجه آن تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه مطمئن سرمایه افزایش یافت.

اما کنون به گفته تحلیلگران گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند، آمار اقتصادی مثبت در آمریکا با محدود کردن تقاضای سرمایه گذاران موجب ضعیف شدن قیمت‌های طلا شده است. ترکیب دلار قوی‌تر آمریکا و بازده بالاتر اوراق قرضه موجب افت موجودی طلای صندوق‌های سرمایه گذاری طلا به پایین‌ترین سطح در پنج سال گذشته شده است.

دارایی "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس است، روز چهارشنبه به 749.87 تن کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از نوامبر سال 2008 بود و روز پنج شنبه نیز در همین سطح باقی ماند.

شاخص دلار بلومبرگ که ارز آمریکا را در برابر 10 ارز بزرگ دیگر پیگیری می‌کند، هفته جاری 0.5 درصد بالاتر بود.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری 17.2295 دلار معامله شد و به سوی دومین کاهش هفتگی پیش می‌رود.

هر اونس پلاتین با 0.2 درصد کاهش به 1253 دلار رسید و این فلز را مهیای کاهش هفتگی کرد. هر اونس پالادیم با 0.5 درصد افزایش به 783 دلار رسید که بالاترین قیمت از 15 اکتبر بود. قیمت این فلز در هفته جاری 3.8 درصد بالاتر بوده است.

انتهای پیام

کد N552993

وبگردی