آفتاب

سرنوشت تلخ ٧ دانش‌آموز در جاده مرگ

سرنوشت تلخ ٧ دانش‌آموز در جاده مرگ

صدای خنده‌های کودکانه‌شان از پشت خودروی وانت به گوش می‌رسید. کار هر روزشان بود که وقتی از مدرسه تعطیل می‌شوند، کنار جاده اصلی بایستند تا شاید یک خودروی عبوری آنها را سوار کند و به روستایشان برساند.

روزنامه شهروند: روز حادثه هیچ کدام از ٧ دانش‌آموز کرمانی نمی‌دانستند این بار فرشته مرگ در انتظار آنها نشسته است و وقتی سوار خودروی وانت می‌شوند دیگر هیچ وقت به خانه‌هایشان نخواهند رسید. بچه‌های روستای ترک‌آباد دهستان سرخ قلعه بخش مرکزی شهرستان قلعه گنج سال‌هاست که برای ادامه تحصیل مجبور هستند از روستایشان کیلومتر‌ها راه را طی کنند تا به روستای آزادشهر برسند و سر کلاس درس حاضر شوند. جاده‌ای که این دانش‌آموزان هر روز در آن تردد می‌کردند در میان افراد محلی به جاده مرگ مشهور است و تا به امروز حوادث رانندگی زیادی را به خود دیده است. اما حادثه‌ای که عصر روز سه‌شنبه ٢٩ مهرماه در این مسیر رخ داد تلخ‌ترین سانحه‌ رانندگی در این جاده بود. ماجرای حادثه به نقل از خبرگزاری‌ها به این‌صورت بود که برابر اعلام مرکز فرماندهی و کنترل پلیس کرمان، ساعت ١٦:٣٠ روز دوشنبه یکی از اهالی روستای آزادشهر شهرستان قلعه گنج با پلیس تماس گرفته و یک تصادف منجر به مرگ را گزارش کرد. در پی این تماس بلافاصله تیم‌های گشت انتظامی و پلیس‌راه به همراه تیم‌های امداد و نجات به صحنه اعزام شدند. در بررسی صحنه تصادف از سوی پلیس مشخص شد یک خودرو پیکان وانت به رانندگی مردی ٣٥ساله درحالی‌که تعدادی مسافر دانش‌آموز در قسمت بار خودرو سوار کرده و از طرف کهنوج به سمت قلعه‌گنج درحال حرکت بود، از مسیر منحرف و واژگون شد. بر اثر این حادثه، «یونس چلیپا» فرزند محمد ١٥ساله، «علیرضا چلیپا» فرزند رضا ١٦ساله حین انتقال و «دانیال غلامی» فرزند اسحاق ١٥ساله در بیمارستان جان باختند. این گزارش حاکی است در این واژگونی، «یونس پیش‌بین» فرزند ناصر ١٥ساله، «مظاهر محمودی» فرزند پیرداد ١٤ساله و «شهرام غلامی» فرزند ابراهیم ١٦ساله نیز در این حادثه مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. کارشناس تصادفات ناتوانی راننده در کنترل خودرو را علت وقوع این حادثه اعلام کرد.
تعقیب و گریز با پایانی مرگبار
اما ماجرا از زبان شاهدان ماجرا و اهالی روستای ترک‌آباد طور دیگری نقل شده است. ساعت حوالی یک بعدازظهر روز سه‌شنبه ٢٩ مهرماه بود که ٧ دانش‌آموز مقطع راهنمایی از کلاس درس برمی‌گشتند و مسیر مدرسه تا خانه‌شان را در روستای ترک‌آباد به‌صورت پیاده طی می‌کردند. راننده وانت که درحال عبور از کنار این دانش‌آموزان بود دلش به رحم آمد و تصمیم گرفت آنها را به مقصد برساند. راننده وانت به مسیرش ادامه می‌داد تا این‌که در نزدیکی ایستگاه پلیس راه در سه‌راهی آزاد خودروی پلیس به راننده وانت دستور توقف داد. راننده وانت بدون توجه به فرمان ایست به مسیر خود ادامه داد و این آغاز یک تعقیب و گریز با پایانی مرگبار بود. خودروی وانت بعد از طی مسافتی وارد روستای گنج‌آباد شد. به گفته مردم روستای گنج‌آباد که شاهد این تعقیب‌وگریز بودند خودروی وانت در ادامه مسیر به روستای ترک‌آباد می‌رود در همین زمان دو دانش‌آموز از خودروی درحال فرار خود را به زمین پرت می‌کنند.
اما ماجرا همچنان ادامه دارد چراکه خودروی وانت بعد از طی مسافتی در روستای ترک‌آباد دوباره به جاده اصلی بازمی‌گردد اما به خاطر سرعت زیاد و عدم کنترل خودرو توسط راننده وانتی که ٥ دانش‌آموز روستایی سوار آن بودند واژگون شده و حادثه‌ای تلخ رخ می‌دهد. چند دقیقه بعد صدای چرخ‌های خودروی وانت واژگون‌شده به گوش می‌رسد. گرد و خاک فضای جاده را پر کرده. وقتی اهالی روستای ترک‌آباد هراسان خود را به محل حادثه رساندند با صحنه‌ای هولناک روبه‌رو شدند. یکی از دانش‌آموزان در دم جان باخته است اما ٤ نفر دیگر از دانش‌آموزان حادثه‌دیده هنوز زنده بودند. یکی از دانش‌آموزان توسط خودروهای عبوری به درمانگاه سرخ قلعه و ٣نفر دیگر از افراد حادثه‌دیده توسط آمبولانس اورژانس به بیمارستان ١٢ فروردین کهنوج منتقل می‌شوند. یکی از دانش‌آموزان هم که به درمانگاه منتقل شده بود جان باخت. این درحالی بود که یکی دیگر از این دانش‌آموزان به علت وخامت اوضاع و شدت آسیب‌دیدگی به جیرفت منتقل می‌شود اما او هم در میان راه جانش را از دست می‌دهد.
پرسنل نیروی انتظامی متخلف هستند
امام جمعه قلعه‌گنج نیز ضمن عرض تسلیت به خانواده دانش‌آموزان گفت: نیروی انتظامی تخلفی نکرده است ولی پرسنل آن دچار تخلف شده و خودروی متخلف را تحت تعقیب قرار داده‌اند که این حادثه ناگوار رخ داده است. حجت‌الاسلام احمدنجنو گفت: با مقصران حادثه به‌شدت برخورد می‌شود و حقوق خانواده‌های متوفیان تا ریال آخر پرداخت خواهد شد. فرمانده پلیس راه قلعه‌گنج ستوان‌یکم حمید رودباری می‌گوید: حمل مسافر و دانش‌آموز با خودروی وانت ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود که به‌رغم تذکر فراوان هنوز شاهد این مسأله هستیم. ابکار فرمانده پلیس راه جیرفت نیز دراین‌باره گفت: موضوع تعقیب و گریز که مطرح است در دست بررسی کارشناسان بازرسی و حفاظت قرار گرفته و حتما اگر تخلفی صورت گرفته باشد برخورد قانونی خواهند شد. با این حال مردم قلعه‌گنج از وضع راه‌های منطقه دل خوشی ندارند. یکی از اهالی می‌گوید: مدتی است در نزدیکی پاسگاه دو سرعت‌گیر بزرگ نصب شده که تاکنون باعث شده دو زن که ترک موتور نشسته بودند به زمین پرت شده و دچار آسیب شوند. همچنین اهالی جنوب کرمان از وضع نامناسب شبکه بهداشتی و درمانی منطقه نیز گله دارند. در این باره یکی دیگر از اهالی منطقه قلعه‌گنج می‌گوید: جنوب کرمان ٥ شهرستان دارد اما متاسفانه اگر اتفاقی برای یکی از ساکنان این شهرستان بیفتد باید برای دوا و درمان به بیمارستان کهنوج که آن هم امکانات کافی ندارد بروند.
هر ۵ ساعت یک دانش‌آموز کشته می‌شود!
محمد بخارایی تصادفات جاده‌ای را مانند غولی خاموش درحال فرو بلعیدن جان مردم ذکر کرد و گفت: در ‌سال گذشته به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته در این خصوص، ضمن مجروح، مصدوم و معلول شدن ۳۰۰‌هزار نفر، ۱۸‌هزار نفر نیز کشته شدند که یکهزار و ۸۰۰ نفر آنان دانش‌آموز بودند. رئیس هیأت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: در هر ٥ ساعت یک دانش‌آموز در اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهد. او در همایش ارتقای سطح آگاهی و باورهای عمومی در فرهنگ ترافیک در تبریز گفت: تصادفات ‌سال گذشته بیش از     ١. ٥‌ میلیون نفر را درگیر خود کرد و ٢٥٠‌هزار نفر را نیز رو به فقر سوق داد که بسیار تکان‌دهنده است. بخارایی گفت: اگر باور کنیم که تلفات و تصادفات جاده‌ای و ایمنی راه‌ها، فاجعه‌ای ملی است پس برای مقابله با آن نیازمند عزم ملی هستیم. او گفت: از آنجایی که رفتارهای ترافیکی به‌عنوان شاخص رشد فرهنگی در جوامع بین‌الملل تلقی می‌شود نیاز است تمامی آحاد مردم را با رفتار‌های ترافیکی آشنا کرده و آنها را ملزم به رعایت قوانین و مقررات کنیم. بخارایی گفت: برای ترویج فرهنگ درست ترافیک ابتدا باید خودمان سفیر فرهنگی ایمنی باشیم و مقررات را رعایت کرده و دیگران را نیز تحت‌تأثیر قرار دهیم.
کد N552788

وبگردی