آفتاب

کمیته ملی پیشگیری از خشونت تشکیل می‌شود

کمیته ملی پیشگیری از خشونت تشکیل می‌شود

جلسه کارگروه تهیه و تدوین برنامه پیشگیری از ضرب و جرح عمدی با سلاح سرد و نزاع‌های دسته‌جمعی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست علی‌محمد زنگانه مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، صابری زفرقندی عضو هیئت علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس کارگروه پیشگیری از خشونت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و جمعی از اساتید و متخصصین در حوزه خشونت حضور داشتند.

در ابتدای جلسه صابری زفرقندی با ارائه سابقه شکل‌گیری کارگروه پیشگیری از خشونت معاونت گفت: خشونت به عنوان ریشه بسیاری از جرایم و آسیب‌های کشور دارای نقش پررنگی است.

وی با اشاره به آمار بیش از 600 هزار نزاع در سال، تشکیل بیش از 70 هزار پرونده به دلیل ضرب و جرح در نیروی انتظامی و خصوصاً ضرب و جرح عمدی با سلاح سرد و نزاع‌های دسته جمعی بیان کرد: طراحی نظام پایش و ارزشیابی برنامه‌های مرتبط با پیشگیری و کاهش خشونت در جامعه برای رسیدن به چشم اندازها اهدافی دارد.

رئیس کارگروه پیشگیری از خشونت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: برای دست یازی به این مهم و با عنایت به نظر کارشناسی، خشونت به منزله یک جرم قابل پیشگیری است. در این راستا معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با همکاری انستیتو روانپزشکی تهران به عنوان مرکز علمی و دانشگاهی محور برنامه‌های مرتبط با خشونت در کشور، متولی شروع کار برای انجام مطالعه تدوین برنامه‏‌های جامع با ابزارهای پایشی و ارزیابی‏ کننده بر اساس زمینه‏‌ها، عوامل پدیدآورنده، دستگاه‏‌های اثرگذار فرهنگی، دستگاه‏‌های متولی و درگیر در پرخاشگری و خشونت شده است.

صابری زفرقندی بیان کرد: به همین منظور مقرر شد «کمیته ملی پیشگیری از خشونت ذیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه» تشکیل شود و در آن برای تحقق این مهم و بر اساس زمینه‏‌ها و عوامل بروز خشونت، ضمن شناسایی نهادها و سازمان‌های اثرگذار فرهنگی و دستگاه‏‌های متولی و درگیر در پرخاشگری و خشونت، تدابیر لازم اندیشیده تا برنامه‏‌های جامع و برخوردار از نظام سنجش و اندازه‌گیری شاخص‌های وضعیت خشونت در اجتماع تهیه شود.

وی تصریح کرد: همچنین باید نسبت به طراحی و استقرار فرایند و نظام پایش و رصد مستمر شاخص‌ها نیز اقدام شود و در نهایت، نظام ارزیابی‏ و اندازه گیری پیامدها و نتایج برنامه‌های اجراشده برای بهبود وضعیت جامعه هدف در زمینه خشونت و پرخاشگری به تولید گزارشات مدیریتی بیانجامد.

در ادامه این جلسه علی‌محمد زنگانه مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی با اشاره به سیمای جرایم و آسیب‌های کشور خاطرنشان کرد: از 10 عنوان اتهامی و جرایم کشور حداقل 4 عنوان آن مرتبط با شقوق مختلف و مظاهر خشونت است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر علمی بودن فرآیند پیشگیری از جرم؛ دیدگاه ما در معاونت مشارکت و همکاری همه جانبه با مراکز علمی و دانشگاهی، انجمن‌های علمی و پژوهشگاه‌ها در طراحی مداخلات به منظور پیشگیری از جرایم و آسیب‌هاست و در همین راستا بسیاری از برنامه‌های آینده اداره کل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی با توجه به نتایج به دست آمده از جلسات و نشست‌های متعددی که در سال گذشته در قالب کمیته‌های ذیل کمیسیون پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، طراحی شده است.

زنگانه اظهار کرد: در واقع خشونت به عنوان نقطه آغازین و پیامد بسیاری از جرایم مورد توجه ویژه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N552490

وبگردی