آفتاب

رونمایی از تکنیک‌های پیشرفته دانشمندان در اصلاح ژنتیکی

رونمایی از تکنیک‌های پیشرفته دانشمندان در اصلاح ژنتیکی

با توجه به نقش بسیار حیاتی ژن‌ها در تولید بهینه داروها، مواد ارگانیک و صنعت غذا وکشاورزی، محققان دانشگاه کارولینای شمالی پس از بررسی گسترده بر روی نحوه تغییرات بر روی توالی دی‌ان‌ای موفق به ارائه شش عملکرد مولکولی در جهت اصلاح تغییرات بر روی ژنوم شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، اصلاح ژنتیکی یعنی توانایی اعمال بخش مورد نظر در دی‌ان‌ای که با مراحلی نظیر افزودن، حذف، فعال و یا غیرفعال کردن بخش خاصی از توالی ژنوم است.

دکتر رادولف برانگو، استادیار مهندسی صنایع وعلوم غذایی دانشگاه کارولینای شمالی اظهار کرد: با توجه به تکرار برخی از ژن‌های دخیل در بروز نوعی صفات خاص در توالی دی‌ان‌ای، اهمیت توجه به تغییرات بر روی کل ژنوم حیاتی است.

وی در ادامه افزود: اگر ما سیستم ژنوم را با پازل مقایسه کنیم، این تحقیقات نشان می‌دهد که چگونه بعضی از بخش‌های این سیستم با سایر بخش‌ها شباهت دارند. در واقع ما با شناخت ویژگی برتر صفات مورد نظر تشخیص می‌دهیم که کدام بخش از لحاظ عملکرد و ساختار مهم است و کدام بخش صفات مورد نظر ما را تعیین نمی‌کند.

در واقع اکثر دانشمندان اصلاحات ژنتیکی در جهان در تلاشند تا با اصلاحات مورد نظر خود در دنیای بی‌پایان ژنتیک نتیجه مورد نظر خودشان را کسب کنند.

این تحقیقات نشان داد که با استفاده از تکنیک‌های تیم تحقیقاتی دانشگاه کارولینای شمالی در تغییرات بر روی توالی ژنوم می‌توان با دقت و سرعت بسیار بیشتری به نتیجه مطلوب رسید.

این مطالعه در مجله Molecular Cell منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N552228

وبگردی