آفتاب

هرسپتین، بقای مبتلایان به سرطان پستان را افزایش می‌دهد

هرسپتین، بقای مبتلایان به سرطان پستان را افزایش می‌دهد

محققان کلینیک مایو دریافتند افزودن داروی"هرسپتین" به روند شیمی‌درمانی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان خاص پستان میزان بقای این بیماران را افزایش و خطر عود مجدد آن‌ها را در مقایسه با انجام شیمی درمانی به صورت عاملی منفرد کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، حدود 20 تا 25% از سرطان‌های پستان، از نوع تهاجمی و دارای پروتئین‌های بیش از حد به نام «گیرنده 2 فاکتورهای رشد اپیدرمال انسانی» هستند. این نوع سرطان HER2 مثبت نامیده می‌شود.

طی این پژوهش مشخص شد هنگامی که داروی هرسپتین به مدت یک سال به روند شیمی‌درمانی اضافه شود، بقای کلی بیماران مبتلا به سرطان پستان 37 درصد افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این میزان بقای 10 ساله بدون بیماری نیز از 62 درصد به 74 درصد افزایش یافت.

در واقع این دارو با هدف قرار دادن پروتئین‌های HER2، رشد سلول سرطانی را متوقف می‌کند.

طی این پژوهش مروری، 4000 زن به مدت 8.4 سال مورد بررسی قرار گرفتند و در این مدت نیمی تنها تحت شیمی درمانی قرار گرفتند و نیمی دیگر علاوه بر شیمی درمانی به مدت یک سال با هرسپتین درمان شدند.

پیش از این مشکلات قلبی عروقی را با مصرف داروی هرسپتین نسبت می‌دادند، اما این پژوهش نشان می‌دهد که این مشکلات بسیار اندک است و حتی مصرف آن در بیماران پیر و جوان تفاوتی ندارد.

این پژوهش در مجله clinical oncology منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N552168

وبگردی