آفتاب
محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

شناسایی دقیق منشا ریزگردها تا 3 ماه آینده/ افزایش 4 برابری تعداد روزهای پاک در پایتخت

شناسایی دقیق منشا ریزگردها تا 3 ماه آینده/ افزایش 4 برابری تعداد روزهای پاک در پایتخت

منشا یابی دقیق ریزگردها تا 3 ماه آینده، بروز تنش آبی در 80 درصد حوضه های آبی، پاسخ به تحقیق و تفحص مجلس از محیط زیست، افزایش 4 برابری تعداد روزهای پاک در پایتخت، 3 سال متوالی خشکسالی متوسط تا شدید در 8 استان، راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور و توقف توزیع سلاح شکاری در ایران از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته جاری بود. مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست با بیان اینکه در 80 درصد حوضه های آبی درجه دو کشور در حال حاضر تنش آبی وجود دارد گفت: برنامه ریزی برای کنترل و کاهش مصارف آب ضروری است. تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و استاندارد با هدف تقویت زیرساختهای تحقیقاتی پژوهشی و هدایت پتانسیل استاندارد سازی در کشور به سمت حل مشکلات و معضلات محیط زیستی و محقق ساختن اهداف توسعه پایدار، ارتقای سلامت جامعه از طریق بهبود کیفیت استاندارد محیط زیست در زمینه های آب، خاک و هوا در کشور و همچنین تدوین استاندارد های ملی و بین المللی به امضاء رسید. معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: گزارش و پاسخ به سئوالات مربوط به تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست فردا - یکشنبه - به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 46، هوای تهران در شرایط پاک قرار گرفت. نایب‌ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با استقبال از پیشنهاد ممنوع شدن شکار تا سال 1400 از آمادگی نمایندگان مجلس برای بررسی طرح "شکار ممنوع" خبر داد. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از خشکسالی شدید تا متوسط برای سه سال متوالی در هشت استان کشور از جمله استان تهران خبر داد. محیط زیست هرمزگان از تخلیه 23 هزارلیتر سوخت قاچاق در دریای عمان از حوزه شهرستان جاسک خبر داد. معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست عرضه سوخت استاندارد را با جدیت دنبال می کند ، اظهار داشت: این سازمان برای حفظ سلامت مردم به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور است. مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست از نصب و راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور در آینده نزدیک توسط این سازمان خبر داد. مدیرکل محیط زیست استان تهران از رفع تصرف بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین خبر داد. وزیر دفاع در نشست مشترک سازمان محیط زیست و وزارت دفاع از توقف توزیع سلاح شکاری در داخل کشور و نظارت بر توزیع واردات این نوع سلاح خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر حوزه محیط زیست در این هفته شاهد رویداد های مختلفی بود که در ادامه مهمترین انها را مرور می کنیم.

منشا یابی دقیق ریزگردها تا 3 ماه آینده/ آلودگی ریزگردها به اورانیوم بررسی می شود

جمعه هفته گذشته سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه نمونه گیری و نتایج پروژه منشا یابی ریزگردها تا ابتدای دی ماه به پایان می رسد، گفت: در مورد آلودگی این ذرات به مواد رادیواکتیو تنها در پایان این پروژه می توان اظهار نظر کرد.

حشمت اله بسطامی افزود: منشأ یابی ذرات معلق موجود در هوا یکی از پروزه های مهم است که این شرکت از ابتدای سال جاری آغاز کرده و تا ابتدای دی ماه نتایح حاصل از آن اعلام می شود.

به گفته وی، ذرات معلق دو منشاأ اصلی طبیعی و ذرات حاصل از احتراق سوخت های فسیلی از جمله دیزل و گازوئیل دارند.

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: ریزگردهای با منشأ طبیعی که غالبا ترکیب سیلیسی دارند و به اصطلاح به آنها غبار محلی گفته می شود خطر چندانی ندارند و سالهای متوالی به اندازه های مختلف در هوا وجود دارند.

وی با بیان اینکه ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون ناشی از احتراق سوخت دیزل و گازوییل بسیار خطرناک هستند افزود: سرطانزایی این ذرات که ترکیباتی از کربن فعال هستند در اعلایه سازمان بهداشت جهانی 100 در صد تأیید شده است.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] تنش آبی در 80 درصد حوضه های آبی / 70 درصد هدررفت در شبکه های توزیع آب شرب
 
روز شنبه مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست با بیان اینکه در 80 درصد حوضه های آبی درجه دو کشور در حال حاضر تنش آبی وجود دارد گفت: برنامه ریزی برای کنترل و کاهش مصارف آب ضروری است.

حسن پسندیده  با بیان این مطلب افزود: میزان ریزشهای جوی در کشور 411 میلیارد مترمکعب در سال است که از این مقدار تنها 120 میلیارد مترمکعب به عنوان منابع آب تجدید پذیر در دسترس  است.

به گفته وی، از این میزان 90 درصد در بخش کشاورزی به مصرف می رسد که راندمان آبیاری 30 درصد موجب هدر رفت بخش عظیمی از آن می شود به علاوه این هدر رفت با آلودگی سموم،  کود و افزایش شوری وارد منابع آبی می شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست اظهار داشت: 8 درصد از منابع آب تجدید پذیر در بخش شرب مورد استفاده قرار می گیرد که با هدر رفت 70 درصدی در شبکه توزیع عملا از دسترس مصرف کنندگان خارج می شود.

پسندیده تصریح کرد: 2 درصد  از منابع آب تجدید پذیر نیز به مصرف صنایع می رسد که غالبا به دلیل فرایندهایی که با استاندارد ها و روش های به روز شده فاصله زیادی دارد موجب افزایش آلاینده ها در فاضلاب خروجی و تخلیه به محیط و نهایتا آلودگی آب می شوند.

وی با بیان اینکه حجم کل آب مصرفی کشور در بخش های مختلف کشاورزی ، صنعتی ، شهری،  94 میلیارد متر مکعب است افزود: از این مقدار 40.3  میلیارد متر مکعب از منابع آب سطحی و 53.5  میلیارد متر مکعب ، از منابع آب زیرزمینی تامین می شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست گفت : پیش بینی می شود مقدار پساب تولیدی براساس نوع آن درسال 1400 به 40 میلیارد متر مکعب برسد.

پسندیده با بیان اینکه اگر نسبت  مجموع مصارف آب به حجم آب تجدید پذیر در یک حوضه از عدد 0.4  بیشتر باشد آن حوضه با تنش آبی مواجه است اظهار داشت: بر اساس مطالعات سازمان محیط زیست ، 80 درصد از حوضه های آبریز درجه 2 در کشور تحت  تنش آبی قراردارند بنابراین باید برنامه هایی برای کنترل و کاهش مصارف آب تهیه و اجرا شود.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان محیط زیست و استاندارد
 
روز یکشنبه تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و استاندارد با هدف تقویت زیرساختهای تحقیقاتی پژوهشی و هدایت پتانسیل استاندارد سازی در کشور به سمت حل مشکلات و معضلات محیط زیستی و محقق ساختن اهداف توسعه پایدار، ارتقای سلامت جامعه از طریق بهبود کیفیت استاندارد محیط زیست در زمینه های آب، خاک و هوا در کشور و همچنین تدوین استاندارد های ملی و بین المللی به امضاء رسید. معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این همایش با قدردانی از توجه سازمان ملی استاندارد به موضوع محیط زیست در هفته استاندارد گفت: این همایش طلیعه همکاری خوب بین دو دستگاه دولتی برای ارتقای استاندارد ها و بهبود شاخص های کیفیت زندگی ، بهبود ساز و کار هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم استاندارد ها می تواند بهبود ببخشد،است.

ابتکار با اشاره به شعار روز جهانی استاندارد گفت: این شعار به این مفهوم اشاره دارد که همه در یک زمین بازی زندگی می کنیم که می بایست یکدست سازی شود و صنایع ، واحد های تولیدی و خدماتی که سطحی از خدمات را ارایه می دهند و مصرف کنندگان در این زمین بازی تعامل دارند و ناظران و تنظیم کنندگان در این موضوع نقش دارند.

وی ادامه داد : موضوع استاندارد برای کشور در سطح بین المللی و در مسائل اقتصادی اهمیت دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، آگاهی مصرف کنندگان را یک اصل در استاندارد عنوان کرد و گفت: یکی از اصول محیط طبیعی توجه به استاندارد ها و تعریف کردن ساز و کار های مشترک است.

پاسخ به تحقیق و تفحص مجلس از محیط زیست/ پرونده بنزین پتروشیمی بسته شد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: گزارش و پاسخ به سئوالات مربوط به تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست فردا - یکشنبه - به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

معصومه ابتکار در حاشیه همایش استاندارد و محیط زیست، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست از تحقیق و تفحص استقبال می کند زیرا فرصت مناسبی برای ارایه گزارش عملکرد یکساله این سازمان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این تفاهم‌نامه در کاهش آلودگی هوا و استاندارد بنزین و خودرو موثر است، گفت: ما به طور جد از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا خروجی خودر‌وها طبق قانون استاندارد یورو 4 باشد و خطوط فعلی خودروسازی نیز این امر را رعایت کنند همچنین باید بگویم که باید موضوع استاندارد استمرار یابد و به سمت استاندارد جدید و استانداردی که دنیا دارد، پیش برویم.

ابتکار در خصوص معاینه فنی خودرو افزود: ما موضوع معاینه فنی خودرو را به طور جدی پیگیری می‌کنیم تا به طور منظم این امر صورت گیرد چراکه اگر خودرو‌ها آلایندگی داشته باشند ممکن است این آلاینده‌ها قابل کنترل نباشد, با توجه به اینکه به سمت فصل سرما و وارونگی هوا می‌رویم همراهی مردم با دولت که گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است بسیار نقش موثری دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث توزیع سوخت در کلانشهر‌ها باید بگویم منطبق با استاندارد یورو 4 است و اکنون در اراک، اصفهان و تبریز و به زودی مشهد توزیع خواهد شد، گفت: دولت نمی تواند در کاهش آلودگی هوا به تنهایی اقدام کند بلکه باید مشارکت مردم نیز وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گویا خودرو‌سازان برای ارتقا استاندارد باز هم مهلت خواستند، اظهار داشت: موضوع تمام شده است و ما مهلت جدیدی نمی‌دهیم درواقع پرونده یورو 4 برای خودرو و بنزین بسته شده است و از نظر ما موضوع قطعی و تمام شده است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تنها چند شهر را در خصوص توزیع بنزنین یورو 4 مطرح کردید این به این معنا است که در مابقی شهر‌ها بنزین پتروشیمی توزیع می‌شود، اظهار داشت:  پرونده بنزین پتروشیمی برای همیشه بسته شده است و اکنون در شهر‌هایی که نام بردم بنزین یورو 4 توزیع می‌شود و در مابقی بنزین با استاندارد حداقل توزیع می‌شود که آنها نیز دارای مواد آلاینده خطرناک نیست؛ ما قصد داریم بنزین یورو 4 را جایگزین تمامی بنزین‌های توزیعی در کشور کنیم.

افزایش 4 برابری تعداد روزهای پاک در پایتخت
 
روز دوشنبه مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 46، هوای تهران در شرایط پاک قرار گرفت.

دکتر وحید حسینی افزود: امروز هشتمین روز پاک از ابتدای سال 93 تاکنون در پایتخت است که با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 46 هوا در این شرایط قرار گرفت.

به گفته وی، تعداد روزهای پاک سال 93 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 4 برابر شده است.

حسینی همچنین تعداد روزهای سالم از ابتدای سال تاکنون را 153 روز عنوان کرد و افزود: کیفیت هوا در این سال در مقایسه با سال 92 از بهبود نسبی برخوردار است.

وی در ادامه اعلام عوامل موثر درباره این بهبود را مستلزم بررسی شرایط جوی دو سال اخیر دانست و اظهار داشت: مرتبط دانستن این کاهش آلودگی با تنها یک عامل همچون بهبود کیفیت بنزین به لحاظ علمی و فنی درست نیست و نیاز به بررسیهای دقیق و کارشناسی دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: تعداد روزهای ناسالم در سال 92، 73 روز بوده که در مدت مشابه در سال 93 تعداد این روزها به 50 روز کاهش یافته است.

وی تعداد روزهایی که در شرایط هشدار بوده اند را برای هر دو سال 92 و 93، برابر و 2 روز اعلام کرد.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] حمایت نمایندگان مجلس از طرح شکار ممنوع
 
در این روز نایب‌ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با استقبال از پیشنهاد ممنوع شدن شکار تا سال 1400 از آمادگی نمایندگان مجلس برای بررسی طرح "شکار ممنوع" خبر داد.

مهرداد لاهوتی  با بیان اینکه به دلیل افراط در برداشت گونه‌های گیاهی و جانوری آسیبهای جدی به این حوزه وارد شده است، خاطرنشان کرد: بسیار بجاست که چند سال به گونه‌های جانوری و گیاهی تنفس داده شود. به عنوان مثال، گونه قرقاول که از پرندگان زیبا به حساب می‌آید رو به انقراض است و چه اشکالی دارد که شکار این پرنده برای مدتی ممنوع شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس، تصویب هر طرح را نیازمند کار کارشناسی دانست و افزود: البته باید ممنوع شدن شکار را تفکیک کرد و لازم است در این زمینه دقت لازم انجام شود. مثلا در حوزه صید ماهی می‌توان این نکته را مطرح کرد که به جای صید سنتی با آسیب‌های زیاد، از صید صنعتی و پیشرفته بهره گیرفته شود.

لاهوتی به صید پرندگان در فصل زمستان و در شهرهای شمالی هم اشاره کرد و گفت: در فصل سرما تمام مزارع برنج تبدیل به تور می‌شوند و انواع پرندگان زیبا و نایاب به دام صیادان می‌افتند. باز هم تاکید می‌کنم که طرح شکار ممنوع بسیار پسندیده است و فراکسیون محیط زیست مجلس حتما حمایت لازم را از آن به عمل می‌‎آورد.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] 3 سال متوالی خشکسالی متوسط تا شدید در 8 استان/ تهران، البرز و خراسان بحرانی ترین مناطق
 
روز سه شنبه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از خشکسالی شدید تا متوسط برای سه سال متوالی در هشت استان کشور از جمله استان تهران خبر داد.

شاهرخ فاتح افزود: در یک ماهه انتهایی سال زراعی 92-93 منتهی به پایان شهریور ماه یک سوم شمالی کشور شرایط خشکسالی ضعیف متوسط تا شدید را داشتند و مناطقی از گیلان و مازندران دچار خشکسالی بسیار شدید بودند.

وی افزود: در 6 ماهه انتهایی سال زراعی گذشته یعنی فصل بهار و تابستان 93 مناطقی از شمال، غرب و شمال غرب کشور خشکسالی متوسط تا شدید و استان گیلان دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: در سال زراعی گذشته یک سوم شمالی کشور به ویژه اردبیل، سمنان، تهران، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان خشکسالی های متوسط، شدید و بسیار شدید داشتند.

فاتح تصریح کرد: در 24 ماه گذشته یعنی دو سال زراعی پیاپی استان های البرز، تهران، قم، سمنان، اردبیل، همدان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان درگیر خشکسالی متوسط تا شدید بودند که البته استان های خراسان شمالی، سمنان و تهران در این مدت خشکسالی بسیار شدید داشتند.

به گفته وی در 36 ماه گذشته یعنی سه سال زراعی پیاپی مناطقی از غرب، شمال و شرق کشور به ویژه خراسان شمالی دچار خشکسالی متوسط تا شدید بودند.

تخلیه 23 هزارلیتر سوخت قاچاق در دریای عمان
 
در این روز محیط زیست هرمزگان از تخلیه 23 هزارلیتر سوخت قاچاق در دریای عمان از حوزه شهرستان جاسک خبر داد.

 در پی این حادثه جلسه مخاطرات زیست محیطی در اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزارشد .

متاسفانه درپی معضل قاچاق سوخت در شهرستان جاسک یک فروند لنج که حامل 60 هزارلیتر بود با همکاری نیروهای دریابانی این شهرستان و اداره محیط زیست شهرستان جاسک متوقف شد.

لنج مذکور در حین عملیات 23هزار لیتر ازمحموله 60 هزار لیتری قاچاق گازوئیل رادر مدت کوتاه  وارد دریا کرد. که با تلاش ماموران دریابانی از این اقدام جلوگیری شد . ومابقی سوخت های قاچاق در زمان پهلوگیری  این لنج دراسکله به داخل تانکرهای حمل سوخت تخلیه شد.

دراین راستا با اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برای جمع آوری سوخت های رها شده در دریا هماهنگی لازم بعمل آمده است. 

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] اعلام جزییات اصلاح کیفیت سوخت کلانشهرها
 
روز سه شنبه معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست عرضه سوخت استاندارد را با جدیت دنبال می کند ، اظهار داشت: این سازمان برای حفظ سلامت مردم به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور است.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4 مشخص است ، افزود: بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان هاست، تامین و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 بطور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان  حفاظت محیط زیست که مطابق با استاندارد شماره ۴۹۰۴ مورخ 30/9/87 سازمان ملی استاندارد است، تصریح کرد: میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد می باشد در حالی که در بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و قطعا" میزان آن فراتر ازاستاندارد مورد نظر می باشد.

راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور

[div id='mainPlace_WI_31_lblSotitr'] روز چهارشنبه مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست از نصب و راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور در آینده نزدیک توسط این سازمان خبر داد.

شینا انصاری در خصوص نصب ایستگاههای پایش لحظه ای رودخانه ها گفت: نصب ایستگاه های آنلاین آب این امکان را فراهم می آورد تا بتوان پارامترهای فیزیکو شیمیایی را بطور لحظه ای رصدکرد و با استفاده از اطلاعات ارسال شده توسط این ایستگاه ها امکان مدیریت بهنگام قبل و بعد از بروز بحران های آلودگی میسر  و امکان اطلاع رسانی به موقع برای عموم مردم و مسئولان فراهم می شود.

وی با اشاره به تعداد ایستگاههای آب تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سال جاری 29 ایستگاه آنلاین پایش آب توسط سازمان حفاظت محیط زیست خریداری شده و به 16 استان کشور شامل استانهای  آذربایجان  شرقی، آذربایجان  غربی، ایلام، البرز، اصفهان، بوشهر، تهران، چهار محال و بختیاری، خوزستان، فارس، کرمانشاه، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان و مازندران اختصاص داده شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست اظهار داشت: در  8 استان کردستان، کرمانشاه، اصفهان، لرستان، ایلام و گیلان ایستگاههای پایش آنلاین بطور کامل نصب و راه اندازی شده است.

انصاری با اشاره به وجود 14 ایستگاه پایش آنلاین آب در سالهای قبل تصریح کرد: با نصب و راه اندازی ایستگاههای جدید در مجموع 43 ایستگاه پایش لحظه ای منابع آب با مدیریت سازمان محیط زیست در کشور  فعال می شود.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] رفع تصرف بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین
 
در این روز مدیرکل محیط زیست استان تهران از رفع تصرف بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین خبر داد.

محمد هادی حیدرزاده گفت: با پیگیریهای بی وقفه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ماه های گذشته، حکم رفع تصرف اراضی ملی در منطقه حفاظت شده ورجین از مراجع قضایی اخذ شد.

وی با اشاره به تخریب چندین مورد ساخت و ساز غیر مجاز و رفع تصرف اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین در چند روز گذشته  افزود: عصر روز گذشته با حضور فرماندار شهرستان شمیرانات و جمعی از مسئولان شهرستان بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین توسط یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و با همکاری نیروهای پلیس امنیت تهران بزرگ و اداره منابع طبیعی رفع تصرف شد.

توقف توزیع سلاح شکاری در ایران
 
روز چهارشنبه وزیر دفاع در نشست مشترک سازمان محیط زیست و وزارت دفاع از توقف توزیع سلاح شکاری در داخل کشور و نظارت بر توزیع واردات این نوع سلاح خبر داد.

دکتر معصومه ابتکار در این نشست که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به فعالیت ها و نقش حفاظتی دو دستگاه، گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حفاظت از عرصه سرزمینی و کشور و هم وطنان و سازمان حفاظت محیط زیست دفاع از عرصه طبیعت و محیط زیست و حق بهره مندی مردم از آب و خاک و زندگی سالم را به عهده دارد.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر شباهت ماهوی فعالیت دو دستگاه در حفاظت و دفاع، همچنین یادآوری سابقه مثبت همکاری های مشترک صورت گرفته در گذشته با دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار داشت: همکاری بین دو دستگاه می تواند اثرات بسیار مثبتی در فعالیت ها و وظایف دو دستگاه داشته باشد.

 

 

 

حسن پسندیده  با بیان این مطلب افزود: میزان ریزشهای جوی در کشور 411 میلیارد مترمکعب در سال است که از این مقدار تنها 120 میلیارد مترمکعب به عنوان منابع آب تجدید پذیر در دسترس  است.

به گفته وی، از این میزان 90 درصد در بخش کشاورزی به مصرف می رسد که راندمان آبیاری 30 درصد موجب هدر رفت بخش عظیمی از آن می شود به علاوه این هدر رفت با آلودگی سموم،  کود و افزایش شوری وارد منابع آبی می شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست اظهار داشت: 8 درصد از منابع آب تجدید پذیر در بخش شرب مورد استفاده قرار می گیرد که با هدر رفت 70 درصدی در شبکه توزیع عملا از دسترس مصرف کنندگان خارج می شود.

پسندیده تصریح کرد: 2 درصد  از منابع آب تجدید پذیر نیز به مصرف صنایع می رسد که غالبا به دلیل فرایندهایی که با استاندارد ها و روش های به روز شده فاصله زیادی دارد موجب افزایش آلاینده ها در فاضلاب خروجی و تخلیه به محیط و نهایتا آلودگی آب می شوند.

وی با بیان اینکه حجم کل آب مصرفی کشور در بخش های مختلف کشاورزی ، صنعتی ، شهری،  94 میلیارد متر مکعب است افزود: از این مقدار 40.3  میلیارد متر مکعب از منابع آب سطحی و 53.5  میلیارد متر مکعب ، از منابع آب زیرزمینی تامین می شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست گفت : پیش بینی می شود مقدار پساب تولیدی براساس نوع آن درسال 1400 به 40 میلیارد متر مکعب برسد.

پسندیده با بیان اینکه اگر نسبت  مجموع مصارف آب به حجم آب تجدید پذیر در یک حوضه از عدد 0.4  بیشتر باشد آن حوضه با تنش آبی مواجه است اظهار داشت: بر اساس مطالعات سازمان محیط زیست ، 80 درصد از حوضه های آبریز درجه 2 در کشور تحت  تنش آبی قراردارند بنابراین باید برنامه هایی برای کنترل و کاهش مصارف آب تهیه و اجرا شود.

امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان محیط زیست و استاندارد
 
روز یکشنبه تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و استاندارد با هدف تقویت زیرساختهای تحقیقاتی پژوهشی و هدایت پتانسیل استاندارد سازی در کشور به سمت حل مشکلات و معضلات محیط زیستی و محقق ساختن اهداف توسعه پایدار، ارتقای سلامت جامعه از طریق بهبود کیفیت استاندارد محیط زیست در زمینه های آب، خاک و هوا در کشور و همچنین تدوین استاندارد های ملی و بین المللی به امضاء رسید. معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این همایش با قدردانی از توجه سازمان ملی استاندارد به موضوع محیط زیست در هفته استاندارد گفت: این همایش طلیعه همکاری خوب بین دو دستگاه دولتی برای ارتقای استاندارد ها و بهبود شاخص های کیفیت زندگی ، بهبود ساز و کار هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم استاندارد ها می تواند بهبود ببخشد،است.

ابتکار با اشاره به شعار روز جهانی استاندارد گفت: این شعار به این مفهوم اشاره دارد که همه در یک زمین بازی زندگی می کنیم که می بایست یکدست سازی شود و صنایع ، واحد های تولیدی و خدماتی که سطحی از خدمات را ارایه می دهند و مصرف کنندگان در این زمین بازی تعامل دارند و ناظران و تنظیم کنندگان در این موضوع نقش دارند.

وی ادامه داد : موضوع استاندارد برای کشور در سطح بین المللی و در مسائل اقتصادی اهمیت دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، آگاهی مصرف کنندگان را یک اصل در استاندارد عنوان کرد و گفت: یکی از اصول محیط طبیعی توجه به استاندارد ها و تعریف کردن ساز و کار های مشترک است.

پاسخ به تحقیق و تفحص مجلس از محیط زیست/ پرونده بنزین پتروشیمی بسته شد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: گزارش و پاسخ به سئوالات مربوط به تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست فردا - یکشنبه - به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

معصومه ابتکار در حاشیه همایش استاندارد و محیط زیست، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست از تحقیق و تفحص استقبال می کند زیرا فرصت مناسبی برای ارایه گزارش عملکرد یکساله این سازمان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این تفاهم‌نامه در کاهش آلودگی هوا و استاندارد بنزین و خودرو موثر است، گفت: ما به طور جد از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا خروجی خودر‌وها طبق قانون استاندارد یورو 4 باشد و خطوط فعلی خودروسازی نیز این امر را رعایت کنند همچنین باید بگویم که باید موضوع استاندارد استمرار یابد و به سمت استاندارد جدید و استانداردی که دنیا دارد، پیش برویم.

ابتکار در خصوص معاینه فنی خودرو افزود: ما موضوع معاینه فنی خودرو را به طور جدی پیگیری می‌کنیم تا به طور منظم این امر صورت گیرد چراکه اگر خودرو‌ها آلایندگی داشته باشند ممکن است این آلاینده‌ها قابل کنترل نباشد, با توجه به اینکه به سمت فصل سرما و وارونگی هوا می‌رویم همراهی مردم با دولت که گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است بسیار نقش موثری دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث توزیع سوخت در کلانشهر‌ها باید بگویم منطبق با استاندارد یورو 4 است و اکنون در اراک، اصفهان و تبریز و به زودی مشهد توزیع خواهد شد، گفت: دولت نمی تواند در کاهش آلودگی هوا به تنهایی اقدام کند بلکه باید مشارکت مردم نیز وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گویا خودرو‌سازان برای ارتقا استاندارد باز هم مهلت خواستند، اظهار داشت: موضوع تمام شده است و ما مهلت جدیدی نمی‌دهیم درواقع پرونده یورو 4 برای خودرو و بنزین بسته شده است و از نظر ما موضوع قطعی و تمام شده است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تنها چند شهر را در خصوص توزیع بنزنین یورو 4 مطرح کردید این به این معنا است که در مابقی شهر‌ها بنزین پتروشیمی توزیع می‌شود، اظهار داشت:  پرونده بنزین پتروشیمی برای همیشه بسته شده است و اکنون در شهر‌هایی که نام بردم بنزین یورو 4 توزیع می‌شود و در مابقی بنزین با استاندارد حداقل توزیع می‌شود که آنها نیز دارای مواد آلاینده خطرناک نیست؛ ما قصد داریم بنزین یورو 4 را جایگزین تمامی بنزین‌های توزیعی در کشور کنیم.

افزایش 4 برابری تعداد روزهای پاک در پایتخت
 
روز دوشنبه مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 46، هوای تهران در شرایط پاک قرار گرفت.

دکتر وحید حسینی افزود: امروز هشتمین روز پاک از ابتدای سال 93 تاکنون در پایتخت است که با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 46 هوا در این شرایط قرار گرفت.

به گفته وی، تعداد روزهای پاک سال 93 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 4 برابر شده است.

حسینی همچنین تعداد روزهای سالم از ابتدای سال تاکنون را 153 روز عنوان کرد و افزود: کیفیت هوا در این سال در مقایسه با سال 92 از بهبود نسبی برخوردار است.

وی در ادامه اعلام عوامل موثر درباره این بهبود را مستلزم بررسی شرایط جوی دو سال اخیر دانست و اظهار داشت: مرتبط دانستن این کاهش آلودگی با تنها یک عامل همچون بهبود کیفیت بنزین به لحاظ علمی و فنی درست نیست و نیاز به بررسیهای دقیق و کارشناسی دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: تعداد روزهای ناسالم در سال 92، 73 روز بوده که در مدت مشابه در سال 93 تعداد این روزها به 50 روز کاهش یافته است.

وی تعداد روزهایی که در شرایط هشدار بوده اند را برای هر دو سال 92 و 93، برابر و 2 روز اعلام کرد.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] حمایت نمایندگان مجلس از طرح شکار ممنوع
 
در این روز نایب‌ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با استقبال از پیشنهاد ممنوع شدن شکار تا سال 1400 از آمادگی نمایندگان مجلس برای بررسی طرح "شکار ممنوع" خبر داد.

مهرداد لاهوتی  با بیان اینکه به دلیل افراط در برداشت گونه‌های گیاهی و جانوری آسیبهای جدی به این حوزه وارد شده است، خاطرنشان کرد: بسیار بجاست که چند سال به گونه‌های جانوری و گیاهی تنفس داده شود. به عنوان مثال، گونه قرقاول که از پرندگان زیبا به حساب می‌آید رو به انقراض است و چه اشکالی دارد که شکار این پرنده برای مدتی ممنوع شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس، تصویب هر طرح را نیازمند کار کارشناسی دانست و افزود: البته باید ممنوع شدن شکار را تفکیک کرد و لازم است در این زمینه دقت لازم انجام شود. مثلا در حوزه صید ماهی می‌توان این نکته را مطرح کرد که به جای صید سنتی با آسیب‌های زیاد، از صید صنعتی و پیشرفته بهره گیرفته شود.

لاهوتی به صید پرندگان در فصل زمستان و در شهرهای شمالی هم اشاره کرد و گفت: در فصل سرما تمام مزارع برنج تبدیل به تور می‌شوند و انواع پرندگان زیبا و نایاب به دام صیادان می‌افتند. باز هم تاکید می‌کنم که طرح شکار ممنوع بسیار پسندیده است و فراکسیون محیط زیست مجلس حتما حمایت لازم را از آن به عمل می‌‎آورد.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] 3 سال متوالی خشکسالی متوسط تا شدید در 8 استان/ تهران، البرز و خراسان بحرانی ترین مناطق
 
روز سه شنبه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از خشکسالی شدید تا متوسط برای سه سال متوالی در هشت استان کشور از جمله استان تهران خبر داد.

شاهرخ فاتح افزود: در یک ماهه انتهایی سال زراعی 92-93 منتهی به پایان شهریور ماه یک سوم شمالی کشور شرایط خشکسالی ضعیف متوسط تا شدید را داشتند و مناطقی از گیلان و مازندران دچار خشکسالی بسیار شدید بودند.

وی افزود: در 6 ماهه انتهایی سال زراعی گذشته یعنی فصل بهار و تابستان 93 مناطقی از شمال، غرب و شمال غرب کشور خشکسالی متوسط تا شدید و استان گیلان دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: در سال زراعی گذشته یک سوم شمالی کشور به ویژه اردبیل، سمنان، تهران، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان خشکسالی های متوسط، شدید و بسیار شدید داشتند.

فاتح تصریح کرد: در 24 ماه گذشته یعنی دو سال زراعی پیاپی استان های البرز، تهران، قم، سمنان، اردبیل، همدان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان درگیر خشکسالی متوسط تا شدید بودند که البته استان های خراسان شمالی، سمنان و تهران در این مدت خشکسالی بسیار شدید داشتند.

به گفته وی در 36 ماه گذشته یعنی سه سال زراعی پیاپی مناطقی از غرب، شمال و شرق کشور به ویژه خراسان شمالی دچار خشکسالی متوسط تا شدید بودند.

تخلیه 23 هزارلیتر سوخت قاچاق در دریای عمان
 
در این روز محیط زیست هرمزگان از تخلیه 23 هزارلیتر سوخت قاچاق در دریای عمان از حوزه شهرستان جاسک خبر داد.

 در پی این حادثه جلسه مخاطرات زیست محیطی در اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزارشد .

متاسفانه درپی معضل قاچاق سوخت در شهرستان جاسک یک فروند لنج که حامل 60 هزارلیتر بود با همکاری نیروهای دریابانی این شهرستان و اداره محیط زیست شهرستان جاسک متوقف شد.

لنج مذکور در حین عملیات 23هزار لیتر ازمحموله 60 هزار لیتری قاچاق گازوئیل رادر مدت کوتاه  وارد دریا کرد. که با تلاش ماموران دریابانی از این اقدام جلوگیری شد . ومابقی سوخت های قاچاق در زمان پهلوگیری  این لنج دراسکله به داخل تانکرهای حمل سوخت تخلیه شد.

دراین راستا با اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برای جمع آوری سوخت های رها شده در دریا هماهنگی لازم بعمل آمده است. 

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] اعلام جزییات اصلاح کیفیت سوخت کلانشهرها
 
روز سه شنبه معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست عرضه سوخت استاندارد را با جدیت دنبال می کند ، اظهار داشت: این سازمان برای حفظ سلامت مردم به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور است.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4 مشخص است ، افزود: بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان هاست، تامین و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 بطور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان  حفاظت محیط زیست که مطابق با استاندارد شماره ۴۹۰۴ مورخ 30/9/87 سازمان ملی استاندارد است، تصریح کرد: میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد می باشد در حالی که در بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و قطعا" میزان آن فراتر ازاستاندارد مورد نظر می باشد.

راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور

[div id='mainPlace_WI_31_lblSotitr'] روز چهارشنبه مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست از نصب و راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور در آینده نزدیک توسط این سازمان خبر داد.

شینا انصاری در خصوص نصب ایستگاههای پایش لحظه ای رودخانه ها گفت: نصب ایستگاه های آنلاین آب این امکان را فراهم می آورد تا بتوان پارامترهای فیزیکو شیمیایی را بطور لحظه ای رصدکرد و با استفاده از اطلاعات ارسال شده توسط این ایستگاه ها امکان مدیریت بهنگام قبل و بعد از بروز بحران های آلودگی میسر  و امکان اطلاع رسانی به موقع برای عموم مردم و مسئولان فراهم می شود.

وی با اشاره به تعداد ایستگاههای آب تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سال جاری 29 ایستگاه آنلاین پایش آب توسط سازمان حفاظت محیط زیست خریداری شده و به 16 استان کشور شامل استانهای  آذربایجان  شرقی، آذربایجان  غربی، ایلام، البرز، اصفهان، بوشهر، تهران، چهار محال و بختیاری، خوزستان، فارس، کرمانشاه، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان و مازندران اختصاص داده شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست اظهار داشت: در  8 استان کردستان، کرمانشاه، اصفهان، لرستان، ایلام و گیلان ایستگاههای پایش آنلاین بطور کامل نصب و راه اندازی شده است.

انصاری با اشاره به وجود 14 ایستگاه پایش آنلاین آب در سالهای قبل تصریح کرد: با نصب و راه اندازی ایستگاههای جدید در مجموع 43 ایستگاه پایش لحظه ای منابع آب با مدیریت سازمان محیط زیست در کشور  فعال می شود.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] رفع تصرف بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین
 
در این روز مدیرکل محیط زیست استان تهران از رفع تصرف بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین خبر داد.

محمد هادی حیدرزاده گفت: با پیگیریهای بی وقفه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ماه های گذشته، حکم رفع تصرف اراضی ملی در منطقه حفاظت شده ورجین از مراجع قضایی اخذ شد.

وی با اشاره به تخریب چندین مورد ساخت و ساز غیر مجاز و رفع تصرف اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین در چند روز گذشته  افزود: عصر روز گذشته با حضور فرماندار شهرستان شمیرانات و جمعی از مسئولان شهرستان بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین توسط یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و با همکاری نیروهای پلیس امنیت تهران بزرگ و اداره منابع طبیعی رفع تصرف شد.

توقف توزیع سلاح شکاری در ایران
 
روز چهارشنبه وزیر دفاع در نشست مشترک سازمان محیط زیست و وزارت دفاع از توقف توزیع سلاح شکاری در داخل کشور و نظارت بر توزیع واردات این نوع سلاح خبر داد.

دکتر معصومه ابتکار در این نشست که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به فعالیت ها و نقش حفاظتی دو دستگاه، گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حفاظت از عرصه سرزمینی و کشور و هم وطنان و سازمان حفاظت محیط زیست دفاع از عرصه طبیعت و محیط زیست و حق بهره مندی مردم از آب و خاک و زندگی سالم را به عهده دارد.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر شباهت ماهوی فعالیت دو دستگاه در حفاظت و دفاع، همچنین یادآوری سابقه مثبت همکاری های مشترک صورت گرفته در گذشته با دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار داشت: همکاری بین دو دستگاه می تواند اثرات بسیار مثبتی در فعالیت ها و وظایف دو دستگاه داشته باشد.

 

 

دکتر وحید حسینی افزود: امروز هشتمین روز پاک از ابتدای سال 93 تاکنون در پایتخت است که با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 46 هوا در این شرایط قرار گرفت.

به گفته وی، تعداد روزهای پاک سال 93 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 4 برابر شده است.

حسینی همچنین تعداد روزهای سالم از ابتدای سال تاکنون را 153 روز عنوان کرد و افزود: کیفیت هوا در این سال در مقایسه با سال 92 از بهبود نسبی برخوردار است.

وی در ادامه اعلام عوامل موثر درباره این بهبود را مستلزم بررسی شرایط جوی دو سال اخیر دانست و اظهار داشت: مرتبط دانستن این کاهش آلودگی با تنها یک عامل همچون بهبود کیفیت بنزین به لحاظ علمی و فنی درست نیست و نیاز به بررسیهای دقیق و کارشناسی دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: تعداد روزهای ناسالم در سال 92، 73 روز بوده که در مدت مشابه در سال 93 تعداد این روزها به 50 روز کاهش یافته است.

وی تعداد روزهایی که در شرایط هشدار بوده اند را برای هر دو سال 92 و 93، برابر و 2 روز اعلام کرد.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] حمایت نمایندگان مجلس از طرح شکار ممنوع
 
در این روز نایب‌ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با استقبال از پیشنهاد ممنوع شدن شکار تا سال 1400 از آمادگی نمایندگان مجلس برای بررسی طرح "شکار ممنوع" خبر داد.

مهرداد لاهوتی  با بیان اینکه به دلیل افراط در برداشت گونه‌های گیاهی و جانوری آسیبهای جدی به این حوزه وارد شده است، خاطرنشان کرد: بسیار بجاست که چند سال به گونه‌های جانوری و گیاهی تنفس داده شود. به عنوان مثال، گونه قرقاول که از پرندگان زیبا به حساب می‌آید رو به انقراض است و چه اشکالی دارد که شکار این پرنده برای مدتی ممنوع شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس، تصویب هر طرح را نیازمند کار کارشناسی دانست و افزود: البته باید ممنوع شدن شکار را تفکیک کرد و لازم است در این زمینه دقت لازم انجام شود. مثلا در حوزه صید ماهی می‌توان این نکته را مطرح کرد که به جای صید سنتی با آسیب‌های زیاد، از صید صنعتی و پیشرفته بهره گیرفته شود.

لاهوتی به صید پرندگان در فصل زمستان و در شهرهای شمالی هم اشاره کرد و گفت: در فصل سرما تمام مزارع برنج تبدیل به تور می‌شوند و انواع پرندگان زیبا و نایاب به دام صیادان می‌افتند. باز هم تاکید می‌کنم که طرح شکار ممنوع بسیار پسندیده است و فراکسیون محیط زیست مجلس حتما حمایت لازم را از آن به عمل می‌‎آورد.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] 3 سال متوالی خشکسالی متوسط تا شدید در 8 استان/ تهران، البرز و خراسان بحرانی ترین مناطق
 
روز سه شنبه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از خشکسالی شدید تا متوسط برای سه سال متوالی در هشت استان کشور از جمله استان تهران خبر داد.

شاهرخ فاتح افزود: در یک ماهه انتهایی سال زراعی 92-93 منتهی به پایان شهریور ماه یک سوم شمالی کشور شرایط خشکسالی ضعیف متوسط تا شدید را داشتند و مناطقی از گیلان و مازندران دچار خشکسالی بسیار شدید بودند.

وی افزود: در 6 ماهه انتهایی سال زراعی گذشته یعنی فصل بهار و تابستان 93 مناطقی از شمال، غرب و شمال غرب کشور خشکسالی متوسط تا شدید و استان گیلان دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: در سال زراعی گذشته یک سوم شمالی کشور به ویژه اردبیل، سمنان، تهران، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان خشکسالی های متوسط، شدید و بسیار شدید داشتند.

فاتح تصریح کرد: در 24 ماه گذشته یعنی دو سال زراعی پیاپی استان های البرز، تهران، قم، سمنان، اردبیل، همدان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان درگیر خشکسالی متوسط تا شدید بودند که البته استان های خراسان شمالی، سمنان و تهران در این مدت خشکسالی بسیار شدید داشتند.

به گفته وی در 36 ماه گذشته یعنی سه سال زراعی پیاپی مناطقی از غرب، شمال و شرق کشور به ویژه خراسان شمالی دچار خشکسالی متوسط تا شدید بودند.

تخلیه 23 هزارلیتر سوخت قاچاق در دریای عمان
 
در این روز محیط زیست هرمزگان از تخلیه 23 هزارلیتر سوخت قاچاق در دریای عمان از حوزه شهرستان جاسک خبر داد.

 در پی این حادثه جلسه مخاطرات زیست محیطی در اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزارشد .

متاسفانه درپی معضل قاچاق سوخت در شهرستان جاسک یک فروند لنج که حامل 60 هزارلیتر بود با همکاری نیروهای دریابانی این شهرستان و اداره محیط زیست شهرستان جاسک متوقف شد.

لنج مذکور در حین عملیات 23هزار لیتر ازمحموله 60 هزار لیتری قاچاق گازوئیل رادر مدت کوتاه  وارد دریا کرد. که با تلاش ماموران دریابانی از این اقدام جلوگیری شد . ومابقی سوخت های قاچاق در زمان پهلوگیری  این لنج دراسکله به داخل تانکرهای حمل سوخت تخلیه شد.

دراین راستا با اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برای جمع آوری سوخت های رها شده در دریا هماهنگی لازم بعمل آمده است. 

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] اعلام جزییات اصلاح کیفیت سوخت کلانشهرها
 
روز سه شنبه معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست عرضه سوخت استاندارد را با جدیت دنبال می کند ، اظهار داشت: این سازمان برای حفظ سلامت مردم به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور است.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4 مشخص است ، افزود: بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان هاست، تامین و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 بطور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان  حفاظت محیط زیست که مطابق با استاندارد شماره ۴۹۰۴ مورخ 30/9/87 سازمان ملی استاندارد است، تصریح کرد: میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد می باشد در حالی که در بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و قطعا" میزان آن فراتر ازاستاندارد مورد نظر می باشد.

راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور

[div id='mainPlace_WI_31_lblSotitr'] روز چهارشنبه مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست از نصب و راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور در آینده نزدیک توسط این سازمان خبر داد.

شینا انصاری در خصوص نصب ایستگاههای پایش لحظه ای رودخانه ها گفت: نصب ایستگاه های آنلاین آب این امکان را فراهم می آورد تا بتوان پارامترهای فیزیکو شیمیایی را بطور لحظه ای رصدکرد و با استفاده از اطلاعات ارسال شده توسط این ایستگاه ها امکان مدیریت بهنگام قبل و بعد از بروز بحران های آلودگی میسر  و امکان اطلاع رسانی به موقع برای عموم مردم و مسئولان فراهم می شود.

وی با اشاره به تعداد ایستگاههای آب تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سال جاری 29 ایستگاه آنلاین پایش آب توسط سازمان حفاظت محیط زیست خریداری شده و به 16 استان کشور شامل استانهای  آذربایجان  شرقی، آذربایجان  غربی، ایلام، البرز، اصفهان، بوشهر، تهران، چهار محال و بختیاری، خوزستان، فارس، کرمانشاه، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان و مازندران اختصاص داده شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست اظهار داشت: در  8 استان کردستان، کرمانشاه، اصفهان، لرستان، ایلام و گیلان ایستگاههای پایش آنلاین بطور کامل نصب و راه اندازی شده است.

انصاری با اشاره به وجود 14 ایستگاه پایش آنلاین آب در سالهای قبل تصریح کرد: با نصب و راه اندازی ایستگاههای جدید در مجموع 43 ایستگاه پایش لحظه ای منابع آب با مدیریت سازمان محیط زیست در کشور  فعال می شود.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] رفع تصرف بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین
 
در این روز مدیرکل محیط زیست استان تهران از رفع تصرف بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین خبر داد.

محمد هادی حیدرزاده گفت: با پیگیریهای بی وقفه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ماه های گذشته، حکم رفع تصرف اراضی ملی در منطقه حفاظت شده ورجین از مراجع قضایی اخذ شد.

وی با اشاره به تخریب چندین مورد ساخت و ساز غیر مجاز و رفع تصرف اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین در چند روز گذشته  افزود: عصر روز گذشته با حضور فرماندار شهرستان شمیرانات و جمعی از مسئولان شهرستان بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین توسط یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و با همکاری نیروهای پلیس امنیت تهران بزرگ و اداره منابع طبیعی رفع تصرف شد.

توقف توزیع سلاح شکاری در ایران
 
روز چهارشنبه وزیر دفاع در نشست مشترک سازمان محیط زیست و وزارت دفاع از توقف توزیع سلاح شکاری در داخل کشور و نظارت بر توزیع واردات این نوع سلاح خبر داد.

دکتر معصومه ابتکار در این نشست که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به فعالیت ها و نقش حفاظتی دو دستگاه، گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حفاظت از عرصه سرزمینی و کشور و هم وطنان و سازمان حفاظت محیط زیست دفاع از عرصه طبیعت و محیط زیست و حق بهره مندی مردم از آب و خاک و زندگی سالم را به عهده دارد.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر شباهت ماهوی فعالیت دو دستگاه در حفاظت و دفاع، همچنین یادآوری سابقه مثبت همکاری های مشترک صورت گرفته در گذشته با دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار داشت: همکاری بین دو دستگاه می تواند اثرات بسیار مثبتی در فعالیت ها و وظایف دو دستگاه داشته باشد.

 

 

مهرداد لاهوتی  با بیان اینکه به دلیل افراط در برداشت گونه‌های گیاهی و جانوری آسیبهای جدی به این حوزه وارد شده است، خاطرنشان کرد: بسیار بجاست که چند سال به گونه‌های جانوری و گیاهی تنفس داده شود. به عنوان مثال، گونه قرقاول که از پرندگان زیبا به حساب می‌آید رو به انقراض است و چه اشکالی دارد که شکار این پرنده برای مدتی ممنوع شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس، تصویب هر طرح را نیازمند کار کارشناسی دانست و افزود: البته باید ممنوع شدن شکار را تفکیک کرد و لازم است در این زمینه دقت لازم انجام شود. مثلا در حوزه صید ماهی می‌توان این نکته را مطرح کرد که به جای صید سنتی با آسیب‌های زیاد، از صید صنعتی و پیشرفته بهره گیرفته شود.

لاهوتی به صید پرندگان در فصل زمستان و در شهرهای شمالی هم اشاره کرد و گفت: در فصل سرما تمام مزارع برنج تبدیل به تور می‌شوند و انواع پرندگان زیبا و نایاب به دام صیادان می‌افتند. باز هم تاکید می‌کنم که طرح شکار ممنوع بسیار پسندیده است و فراکسیون محیط زیست مجلس حتما حمایت لازم را از آن به عمل می‌‎آورد.

3 سال متوالی خشکسالی متوسط تا شدید در 8 استان/ تهران، البرز و خراسان بحرانی ترین مناطق
 
روز سه شنبه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از خشکسالی شدید تا متوسط برای سه سال متوالی در هشت استان کشور از جمله استان تهران خبر داد.

شاهرخ فاتح افزود: در یک ماهه انتهایی سال زراعی 92-93 منتهی به پایان شهریور ماه یک سوم شمالی کشور شرایط خشکسالی ضعیف متوسط تا شدید را داشتند و مناطقی از گیلان و مازندران دچار خشکسالی بسیار شدید بودند.

وی افزود: در 6 ماهه انتهایی سال زراعی گذشته یعنی فصل بهار و تابستان 93 مناطقی از شمال، غرب و شمال غرب کشور خشکسالی متوسط تا شدید و استان گیلان دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید بود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: در سال زراعی گذشته یک سوم شمالی کشور به ویژه اردبیل، سمنان، تهران، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان خشکسالی های متوسط، شدید و بسیار شدید داشتند.

فاتح تصریح کرد: در 24 ماه گذشته یعنی دو سال زراعی پیاپی استان های البرز، تهران، قم، سمنان، اردبیل، همدان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان درگیر خشکسالی متوسط تا شدید بودند که البته استان های خراسان شمالی، سمنان و تهران در این مدت خشکسالی بسیار شدید داشتند.

به گفته وی در 36 ماه گذشته یعنی سه سال زراعی پیاپی مناطقی از غرب، شمال و شرق کشور به ویژه خراسان شمالی دچار خشکسالی متوسط تا شدید بودند.

تخلیه 23 هزارلیتر سوخت قاچاق در دریای عمان
 
در این روز محیط زیست هرمزگان از تخلیه 23 هزارلیتر سوخت قاچاق در دریای عمان از حوزه شهرستان جاسک خبر داد.

 در پی این حادثه جلسه مخاطرات زیست محیطی در اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزارشد .

متاسفانه درپی معضل قاچاق سوخت در شهرستان جاسک یک فروند لنج که حامل 60 هزارلیتر بود با همکاری نیروهای دریابانی این شهرستان و اداره محیط زیست شهرستان جاسک متوقف شد.

لنج مذکور در حین عملیات 23هزار لیتر ازمحموله 60 هزار لیتری قاچاق گازوئیل رادر مدت کوتاه  وارد دریا کرد. که با تلاش ماموران دریابانی از این اقدام جلوگیری شد . ومابقی سوخت های قاچاق در زمان پهلوگیری  این لنج دراسکله به داخل تانکرهای حمل سوخت تخلیه شد.

دراین راستا با اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برای جمع آوری سوخت های رها شده در دریا هماهنگی لازم بعمل آمده است. 

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] اعلام جزییات اصلاح کیفیت سوخت کلانشهرها
 
روز سه شنبه معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست عرضه سوخت استاندارد را با جدیت دنبال می کند ، اظهار داشت: این سازمان برای حفظ سلامت مردم به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور است.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4 مشخص است ، افزود: بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان هاست، تامین و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 بطور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان  حفاظت محیط زیست که مطابق با استاندارد شماره ۴۹۰۴ مورخ 30/9/87 سازمان ملی استاندارد است، تصریح کرد: میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد می باشد در حالی که در بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و قطعا" میزان آن فراتر ازاستاندارد مورد نظر می باشد.

راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور

[div id='mainPlace_WI_31_lblSotitr'] روز چهارشنبه مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست از نصب و راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور در آینده نزدیک توسط این سازمان خبر داد.

شینا انصاری در خصوص نصب ایستگاههای پایش لحظه ای رودخانه ها گفت: نصب ایستگاه های آنلاین آب این امکان را فراهم می آورد تا بتوان پارامترهای فیزیکو شیمیایی را بطور لحظه ای رصدکرد و با استفاده از اطلاعات ارسال شده توسط این ایستگاه ها امکان مدیریت بهنگام قبل و بعد از بروز بحران های آلودگی میسر  و امکان اطلاع رسانی به موقع برای عموم مردم و مسئولان فراهم می شود.

وی با اشاره به تعداد ایستگاههای آب تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سال جاری 29 ایستگاه آنلاین پایش آب توسط سازمان حفاظت محیط زیست خریداری شده و به 16 استان کشور شامل استانهای  آذربایجان  شرقی، آذربایجان  غربی، ایلام، البرز، اصفهان، بوشهر، تهران، چهار محال و بختیاری، خوزستان، فارس، کرمانشاه، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان و مازندران اختصاص داده شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست اظهار داشت: در  8 استان کردستان، کرمانشاه، اصفهان، لرستان، ایلام و گیلان ایستگاههای پایش آنلاین بطور کامل نصب و راه اندازی شده است.

انصاری با اشاره به وجود 14 ایستگاه پایش آنلاین آب در سالهای قبل تصریح کرد: با نصب و راه اندازی ایستگاههای جدید در مجموع 43 ایستگاه پایش لحظه ای منابع آب با مدیریت سازمان محیط زیست در کشور  فعال می شود.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] رفع تصرف بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین
 
در این روز مدیرکل محیط زیست استان تهران از رفع تصرف بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین خبر داد.

محمد هادی حیدرزاده گفت: با پیگیریهای بی وقفه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ماه های گذشته، حکم رفع تصرف اراضی ملی در منطقه حفاظت شده ورجین از مراجع قضایی اخذ شد.

وی با اشاره به تخریب چندین مورد ساخت و ساز غیر مجاز و رفع تصرف اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین در چند روز گذشته  افزود: عصر روز گذشته با حضور فرماندار شهرستان شمیرانات و جمعی از مسئولان شهرستان بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین توسط یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و با همکاری نیروهای پلیس امنیت تهران بزرگ و اداره منابع طبیعی رفع تصرف شد.

توقف توزیع سلاح شکاری در ایران
 
روز چهارشنبه وزیر دفاع در نشست مشترک سازمان محیط زیست و وزارت دفاع از توقف توزیع سلاح شکاری در داخل کشور و نظارت بر توزیع واردات این نوع سلاح خبر داد.

دکتر معصومه ابتکار در این نشست که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به فعالیت ها و نقش حفاظتی دو دستگاه، گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حفاظت از عرصه سرزمینی و کشور و هم وطنان و سازمان حفاظت محیط زیست دفاع از عرصه طبیعت و محیط زیست و حق بهره مندی مردم از آب و خاک و زندگی سالم را به عهده دارد.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر شباهت ماهوی فعالیت دو دستگاه در حفاظت و دفاع، همچنین یادآوری سابقه مثبت همکاری های مشترک صورت گرفته در گذشته با دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار داشت: همکاری بین دو دستگاه می تواند اثرات بسیار مثبتی در فعالیت ها و وظایف دو دستگاه داشته باشد.

 

 در پی این حادثه جلسه مخاطرات زیست محیطی در اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزارشد .

متاسفانه درپی معضل قاچاق سوخت در شهرستان جاسک یک فروند لنج که حامل 60 هزارلیتر بود با همکاری نیروهای دریابانی این شهرستان و اداره محیط زیست شهرستان جاسک متوقف شد.

لنج مذکور در حین عملیات 23هزار لیتر ازمحموله 60 هزار لیتری قاچاق گازوئیل رادر مدت کوتاه  وارد دریا کرد. که با تلاش ماموران دریابانی از این اقدام جلوگیری شد . ومابقی سوخت های قاچاق در زمان پهلوگیری  این لنج دراسکله به داخل تانکرهای حمل سوخت تخلیه شد.

دراین راستا با اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برای جمع آوری سوخت های رها شده در دریا هماهنگی لازم بعمل آمده است. 

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] اعلام جزییات اصلاح کیفیت سوخت کلانشهرها
 
روز سه شنبه معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست عرضه سوخت استاندارد را با جدیت دنبال می کند ، اظهار داشت: این سازمان برای حفظ سلامت مردم به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور است.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4 مشخص است ، افزود: بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان هاست، تامین و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 بطور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در ترکیب بنزین استاندارد یورو 4 که همواره مورد نظر سازمان  حفاظت محیط زیست که مطابق با استاندارد شماره ۴۹۰۴ مورخ 30/9/87 سازمان ملی استاندارد است، تصریح کرد: میزان بنزن 1 درصد و میزان ترکیبات آروماتیک 35 درصد می باشد در حالی که در بنزین پتروشیمی بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و قطعا" میزان آن فراتر ازاستاندارد مورد نظر می باشد.

راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور

[div id='mainPlace_WI_31_lblSotitr'] روز چهارشنبه مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست از نصب و راه اندازی 29 ایستگاه آنلاین پایش آب در 16 استان کشور در آینده نزدیک توسط این سازمان خبر داد.

شینا انصاری در خصوص نصب ایستگاههای پایش لحظه ای رودخانه ها گفت: نصب ایستگاه های آنلاین آب این امکان را فراهم می آورد تا بتوان پارامترهای فیزیکو شیمیایی را بطور لحظه ای رصدکرد و با استفاده از اطلاعات ارسال شده توسط این ایستگاه ها امکان مدیریت بهنگام قبل و بعد از بروز بحران های آلودگی میسر  و امکان اطلاع رسانی به موقع برای عموم مردم و مسئولان فراهم می شود.

وی با اشاره به تعداد ایستگاههای آب تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سال جاری 29 ایستگاه آنلاین پایش آب توسط سازمان حفاظت محیط زیست خریداری شده و به 16 استان کشور شامل استانهای  آذربایجان  شرقی، آذربایجان  غربی، ایلام، البرز، اصفهان، بوشهر، تهران، چهار محال و بختیاری، خوزستان، فارس، کرمانشاه، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان و مازندران اختصاص داده شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست اظهار داشت: در  8 استان کردستان، کرمانشاه، اصفهان، لرستان، ایلام و گیلان ایستگاههای پایش آنلاین بطور کامل نصب و راه اندازی شده است.

انصاری با اشاره به وجود 14 ایستگاه پایش آنلاین آب در سالهای قبل تصریح کرد: با نصب و راه اندازی ایستگاههای جدید در مجموع 43 ایستگاه پایش لحظه ای منابع آب با مدیریت سازمان محیط زیست در کشور  فعال می شود.

[div id='mainPlace_WI_31_lblTitr'] رفع تصرف بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین
 
در این روز مدیرکل محیط زیست استان تهران از رفع تصرف بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین خبر داد.

محمد هادی حیدرزاده گفت: با پیگیریهای بی وقفه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ماه های گذشته، حکم رفع تصرف اراضی ملی در منطقه حفاظت شده ورجین از مراجع قضایی اخذ شد.

وی با اشاره به تخریب چندین مورد ساخت و ساز غیر مجاز و رفع تصرف اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین در چند روز گذشته  افزود: عصر روز گذشته با حضور فرماندار شهرستان شمیرانات و جمعی از مسئولان شهرستان بیش از 50 هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده ورجین توسط یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و با همکاری نیروهای پلیس امنیت تهران بزرگ و اداره منابع طبیعی رفع تصرف شد.

توقف توزیع سلاح شکاری در ایران
 
روز چهارشنبه وزیر دفاع در نشست مشترک سازمان محیط زیست و وزارت دفاع از توقف توزیع سلاح شکاری در داخل کشور و نظارت بر توزیع واردات این نوع سلاح خبر داد.

دکتر معصومه ابتکار در این نشست که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به فعالیت ها و نقش حفاظتی دو دستگاه، گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حفاظت از عرصه سرزمینی و کشور و هم وطنان و سازمان حفاظت محیط زیست دفاع از عرصه طبیعت و محیط زیست و حق بهره مندی مردم از آب و خاک و زندگی سالم را به عهده دارد.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر شباهت ماهوی فعالیت دو دستگاه در حفاظت و دفاع، همچنین یادآوری سابقه مثبت همکاری های مشترک صورت گرفته در گذشته با دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار داشت: همکاری بین دو دستگاه می تواند اثرات بسیار مثبتی در فعالیت ها و وظایف دو دستگاه داشته باشد.

 

 

 

 

کد N552057

وبگردی