آفتاب

همه‌پرسی قانون اساسی تانزانیا آوریل 2015 برگزار می‌شود

همه‌پرسی قانون اساسی تانزانیا آوریل 2015 برگزار می‌شود

دادستان کل تانزانیا اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد در ماه آوریل قانون اساسی خود را به همه پرسی بگذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعلام این خبر از سوی دادستان کل تانزانیا باعث خشم احزاب مخالف دولت که فرآیند تدوین قانون اساسی جدید را تحریم و پیش‌نویس آن را رد کرده‌اند، شده است.

قانون اساسی جدید تانزانیا جایگزین قانون اساسی قبلی مربوط به سال 1977 هنگامی که این کشور تحت حکومت تک حزبی بود، خواهد شد.

مناقشه بر سر قانون اساسی جدید خطر تشدید اختلافات سیاسی در تانزانیا در آستانه انتخابات سال آینده را ایجاد کرده است.

حزب چادما که حزب مخالف اصلی دولت تانزانیا است، اعلام کرد که از دادگاه تقاضا خواهد کرد جلوی قانون اساسی پیشنهادی را بگیرد.

سه حزب مخالف اصلی دولت تانزانیا در ماه آوریل از مجلس موسسان قانون اساسی خارج شده و گفتند حزب سیاسی متعلق به جاکایا کیک‌وته، رییس جمهوری تانزانیا که از سال 1961 تاکنون در قدرت است، پیشنهادات آنها را برای اصلاحات سیاسی نادیده گرفته است.

فردریک ورما دادستان کل تانزانیا به خبرگزاری رویترز گفت: تاریخ همه پرسی برسر قانون اساسی برای 30 آوریل 2015 تعیین شده است. کمپین تبلیغاتی مربوط به این همه پرسی از 30 مارس آغاز شده و در 28 آوریل پایان خواهد یافت.

ورما تاکید کرد: دولت در فرآیند به روزرسانی ثبت‌نام انتخاباتی شتاب خواهد کرد تا تضمین کند این همه پرسی سر موعد انجام شود.

گروه‌های جامعه مدنی و احزاب مخالف دولت تانزانیا پیش از تحریم مجلس موسسان قانون اساسی خواهان اصلاحات سیاسی در این کشور شامل محدود کردن اختیارات رییس جمهوری و ایجاد نظام دولتی فدرال شده بودند.

انتهای پیام

کد N551940

وبگردی