آفتاب

اولتیماتوم یک هفته‌ای روسیه به اوکراین برای پرداخت بهای گاز

اولتیماتوم یک هفته‌ای روسیه به اوکراین برای پرداخت بهای گاز

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که مسکو به اوکراین اولتیماتوم داده تا در عرض یک هفته اعتبارات لازم برای پرداخت بهای گاز روسیه را، تهیه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارنظر آلکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه که امروز (چهارشنبه) ایراد شد، نشان می‌دهد که احتمالا به مجرد اینکه مسکو از کی‌یف تضمین‌های مالی دریافت کند، مناقشه مالی موجود میان آنها برسر قطع جریان گاز روسیه به اوکراین پایان خواهد یافت.

اواخر روز سه‌شنبه آخرین دور از مذاکرات مسکو و کی‌یف برسر مساله تامین گاز اوکراین در شهر بروکسل در حالی پایان یافت که توافقی به منظور پایان دادن به این مناقشه به دست نیامد.

اواسط ماه ژوئن روسیه در پی اختلاف برسر دریافت پیش پرداخت تامین گاز اوکراین، صادرات گاز به این کشور را متوقف کرد و این مساله به تامین گاز اتحادیه اروپا نیز آسیب رساند.

آلکساندر نوواک اظهار داشت که نسبت به مذاکرات جدید در تاریخ 29 اکتبر خوشبین است اما در مقابل آرسنی یاتسنیوک نخست‌وزیر اوکراین گفت نسبت به ایجاد روابط با روسیه تردید دارد و بر این مساله که تلاش‌ها برای توافق با روسیه به دلیل مناقشه سیاسی میان دو کشور آسیب دیده، تاکید کرد.

روز سه‌شنبه روسیه، اوکراین را که به کمک‌های غربی‌ها وابسته است، هرچه بیشتر بر سر مساله پول گاز تحت فشار قرار داد و از اوکراین درخصوص اینکه چطور می‌تواند پول پرداختی به مسکو را پیدا کند، تضمین خواست.

اوکراین اخیرا از اتحادیه اروپا خواسته بود تا دو میلیارد یورو اعتبار به این کشور اختصاص دهد.

نوواک در یک کنفرانس مربوط به انرژی در مسکو خاطرنشان ساخت که دو طرف تقریبا به توافق دست یافتند اما در حال حاضر مساله این است که اوکراین از کجا قصد دارد پول پیدا کند تا پیش پرداخت گاز روسیه برای ماه‌های نوامبر و دسامبر را پرداخت کند.

نوواک تاکید کرد: اگر اوکراینی‌ها پول را دارند اسناد امضا خواهد شد اگر نه ما همچنان صبر خواهیم کرد.

سرگئی کوپریانوف، سخنگوی شرکت گازپروم روسیه که به اوکراین گاز صادر می کند، به رویترز گفت که به مجرد اینکه کی‌یف تضمین‌های مالی دریافت کند، تامین گاز اوکراین از سر گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر اروپا به آنها پول دهد، جریان گاز دوباره برقرار خواهد شد.

آرسنی یاتسنیوک در شهر کی‌یف گفت که اوکراین در حال مذاکره با شرکای اروپایی خود است تا به بحث در خصوص صادرات مجدد گاز اوکراین پرداخته و چندان درباره مذاکرات خوشبین نیست چراکه مذاکرات تحت‌الشعاع درگیری‌های شرق اوکراین و مساله الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه قرار دارد.

وی در نشست کابینه دولت گفت: من نسبت به برقراری روابط با روسیه تردید دارم اما منتظر هستم ببینم در 29 اکتبر چه اتفاقی خواهد افتاد.

انتهای پیام

کد N551902

وبگردی