آفتاب
هاشمی رفسنجانی :‌

دانشگاه آزاد در راستای سند چشم انداز صنعت دانش بنیان را تقویت می‌کند

دانشگاه آزاد در راستای سند چشم انداز صنعت دانش بنیان را تقویت می‌کند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: براساس سند چشم انداز که به امضای رهبری رسیده است، دانشگاه آزاد قصد دارد تا با افزایش رشته‌ها صنعت دانش‌بنیان را تقویت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش ملی تغذیه و صنعت که به همت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: این مسئله روشن شده که در کشور ما برای تکامل واقعی باید از مسیر دانش بنیان بگذریم. در سند چشم انداز بیست ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام که به امضای رهبری نیز رسیده است ،توسعه دانش‌بنیان در محور اصلی قرار دارد.

وی ادامه داد: توسعه می تواند از منابع خود کشور باشد مثل این‌که نفت و گاز را بفروشیم و با پول آن چیزهایی بسازیم و صنعت و اقتصاد را توسعه دهیم.همچنین راه دیگری وجود دارد و تمام دنیا از آن استفاده کرده است و آن بهره بردن از عقل است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آیه هایی از قرآن که به استفاده از عقل انسان تاکید می‌کند، خاطر نشان کرد : انسان با سه عنصر عقل، دانش و انتخاب می تواند خیلی از کارها را انجام دهد. تصمیمات بر پایه حق انتخاب از تکالیف انسان است. بر همین اساس می بینیم عمدتا کشورهای پیشرفته از مسیر دانش جلو رفته‌اند.

وی افزود: کشورهای اسکاندیناوی سال‌ها است که از نفت و گاز خودشان استفاده نمی‌کنند و با دانشمندها،‌ ساخت و تولید نیازهایشان را تامین می‌کنند. رهبر ما نیز بر این نکته تاکید کرده است و در حال حاضر گذر از مسیر صنعت دانش بنیان وظیفه ای برای همگان است.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که دانشگاه آزاد برای رفع نیازهای مردم کشور ایجاد شد، تاکید کرد: دانشگاه آزاد با پول اضافی دولت ساخته نشده ،اول انقلاب هم قرار نبود دانشگاه غیر دولتی ساخته شود، اما دیدیم که میلیون ها نفر منتظر تحصیلات هستند به همین جهت دانشگاه آزاد با هدف رفع نیاز مردم تاسیس شد.

وی ادامه داد: این دانشگاه باری بر دوش دولت نیست. حتی مالیات هم براساس سازه ها و ساختمان هایش به دولت پرداخت می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت پیگیری علوم دانش بنیان تصریح کرد: باید به دنبال علوم دانش بنیان برویم در یکی دو روز اخیر خبری از مهمترین اکتشاف بشر که به قول خود مخترع اش از سفر به ماه نیز مهمتر بوده، شنیدم. فردی که با چاقو نخاعش را از دست داده بود با پیوند سلول‌های بینی اش در لهستان توانسته راه برود که این عمل را به صورت بین المللی انجام داده است.

وی گفت: زمانی که قرآن مجید می گوید ما ماه و خورشید را برای شما مسخر کرده ایم معنی اش این است که می توان بیشتر از اینها از انرژی خورشیدی استفاده کرد. از این به بعد کارهای معمولی‌مان نیز باید بر اساس تحقیقات دانش بنیان جلو ببریم.

هاشمی رفسنجانی با ابراز خوشحالی از تاسیس دانشکده تغذیه در دانشگاه علوم تحقیقات گفت: تغذیه مقوله بسیار مهمی است که انسان توسط آن فکر می‌کند در قرآن هم ایه هایی داریم که برغذا خوردن انسان تاکید می‌کند .امر تغذیه یک واقعیت بین علم ونیاز عمومی مردم است. انجمن تغذیه نزدیک به سی سال است که در کشور با صنعت گران خوبی که دارد کارش را ادامه می‌دهد.

وی همچنین افزود: ما باید از راه ترکیب دانشمندان و صنعت گران دانش تولید کنیم .این دانشکده نیز برای همین امر تاسیس شده است. فقط هم به همین دانشکده بسنده نکرده ایم و پردیس هایی را در سراسر کشور ایجاد کرده ایم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد داد : خوب است که با همکاری دانشمندان و انجمن صنعت گران تغذیه این پردیس ها را بسازیم و در عمق مسائل تغذیه برویم. تغذیه در دنیا برای سلامت انسان ، علم و صنعت یک امر بنیادی است و خدا را شکر ما همه این رشته ها را در دانشگاه هایمان را داریم.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی دردانشگاه آزاد و واکنش برخی از اصولگرایان به این مقوله گفت: در دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی به مقاطع بالاتر و رشته‌های تحقیقاتی توجه ویژه ای شده ، مهم این است که تحقیقاتی می کنیم که فضای زندگی مردم را تغییر دهد. این دانشگاه با ایجاد فضای آزمایشگاهی وگرفتن استادان متخصص رشته هایی را ایجاد کرده و دانشجویان زیادی به دنبال ثبت نام در این رشته ها بودند. البته برخی کسانی نیز در کشور هستند که افتخار می‌کنند که دربرابر کارهای خوبی که در کشور انجام می دهند حرفهای بی ربط بزنند.

وی در ادامه تصریح کرد: خود شما شاهد هستید که هر سال یک میلیون متقاضی در دوره کارشناسی ارشد و دکترا وجوددارد فقط 12 تا 13 درصدآنها در دانشگاه ها پذیرفته می شدند مابقی یا باید از ادامه تحصیل صرفه نظر می کردند و یا به خارج ازکشور می رفتند که با این هزینه های گران ارز خیلی زیادی از کشور خارج می شد. آن کسانی که نتوانستند به موفقیت برسند واز این دو راه استفاده کنند ببینید چه حالی هستند مخصوصا نیروهای با استعداد کشور.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه تحصیل نیروهای بااستعداد کشور در غرب به نفع کشورهای خارجی است خاطر نشان کرد :‌ کشورهای خارجی از طریق سفارتخانه ها و یا تبلیغاتشان از دوران مدرسه دنبال کشف نیروهای با استعداد هستند البته ما با این مخالف نیستیم که جوانان در کشورهای خوب دنیا تحصیل کنند و برگردند و به کشورشان خدمت کنند اما الان حدود 180 هزار دانشجو از کشور خارج می‌شوند . با توجه به هزینه ببینید چه قدر ارز از کشوربیرون می رود . آن آقایانی که به این مسئله اعتراض می‌کنند باید پاسخ گوی نیازهای علمی مردم باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: من تعجب می کنم که چرا خیلی از دانشگاه هایی که زیربنای دولتی دارند شهریه هایشان از دانشگاه آزاد بالاتر است. روزی خواهدرسید که صادرات تفکر و خدمات صنعتی به دنیا خواهیم داشت. این را بدانید که دنیا روی دانشگاه های مردمی و غیر دولتی حساب زیادی باز می‌کند.

انتهای پیام

کد N551889

وبگردی