آفتاب
رئیس قوه قضاییه در دیدار با نخست وزیر عراق:

جمهوری اسلامی ایران در حمایت قوی، معنوی و مادی از عراق كوتاهی نخواهد كرد

جمهوری اسلامی ایران در حمایت قوی، معنوی و مادی از عراق كوتاهی نخواهد كرد

ئیس قوه قضاییه با تأكید بر روابط «عمیق و ریشه‌دار» دو ملت ایران و عراق، حمایت از عراق به عنوان كشوری «مقتدر، مستقل و با ثبات» را سیاست مورد تأكید جمهوری اسلامی ایران خواند.

رئیس قوه قضاییه با تأكید بر روابط «عمیق و ریشه‌دار» دو ملت ایران و عراق، حمایت از عراق به عنوان كشوری «مقتدر، مستقل و با ثبات» را سیاست مورد تأكید جمهوری اسلامی ایران خواند.

به گزارش ایلنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق و هیأت همراه افزود: جمهوری اسلامی ایران در حمایت قوی، معنوی و مادی از عراق كوتاهی نخواهد كرد و مجموعه تلاش ما پس از سقوط رژیم صدام در این زمینه كاملاً روشن و آشكار است.


رئیس دستگاه قضا با اشاره به سخنان نخست وزیر عراق درباره تحركات گروه‌های تروریستی در این كشور گفت: تصور ما بر این است كه خطر تروریسم فقط مربوط به عراق نیست و معتقدیم در پشت پرده طرح فراگیرتری برای ناامن كردن كل منطقه وجود دارد.
آیت الله آملی لاریجانی با تأكید بر اینكه گروه تروریستی- تكفیری داعش نسبتی با اسلام ندارد، اظهار كرد: كشتن افراد بیگناه و دیگر اعمالی كه این گروه انجام می‌دهد، هیچ ربطی به شیعه و سنی ندارد؛ در واقع یكی از سیاست‌های استعماری آمریكا و اروپا این است كه می‌خواهند با معرفی اعمال داعش به نام اسلام، چهره اسلام را مشوش كنند.


رئیس قوه قضاییه با ابراز امیدواری به محو شدن این «لكه سیاه» از جهان اسلام، گفت: برادران عراقی ما اكنون در صحنه جهاد با تروریسم قرار دارند و ما اطمینان داریم مردم غیور عراق خودشان می‌توانند این مشكل را حل كنند.


آیت الله آملی لاریجانی تشكیل دولت جدید عراق، همچنین انتخاب رئیس مجلس و رئیس جمهوری این كشور را «خبری خوش» برای ملت عراق و دوستداران این كشور دانست و گفت: این تحولات عراق را وارد مرحله جدیدی می‌كند تا به كشوری مستقل و قوی تبدیل شود.


رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری سفر رئیس قوه قضاییه عراق به تهران و تنظیم 4 توافقنامه در این سفر، افزود: مراحل قانونی این توافق‌ها طی شده است و آماده اجرا هستند؛ ما از جانب قوه قضاییه ایران آمادگی خود را برای اجرایی شدن این توافقنامه‌ها كه می‌تواند باب جدیدی را در روابط دو كشور در حوزه همكاری‌های حقوقی و قضایی، استرداد مجرمین و انتقال محكومین باز كند، اعلام می‌كنیم.


آیت الله آملی لاریجانی در ادامه موضوع ایرانیانی كه به دلیل عبور غیرمجاز از مرز در عراق دستگیر شده در زندان بسر می‌برند را یادآور شد و گفت: ورود غیرمجاز در هیچ كشوری قابل قبول نیست و هر كشوری حق دارد متخلفین را بر حسب قوانین خودش مجازات كند، اما می‌دانیم كه بسیاری از این اشخاص به عشق زیارت مشاهد شریفه وارد عراق می‌شوند و قصد نادیده گرفتن قانون كشور عراق را ندارند بلكه گاهی حتی متوجه ممنوعیت‌های قانونی و تبعات آن نیستند.


آیت الله آملی لاریجانی از مسئولان عراقی خواست كه تمهیداتی بیندیشند كه در صدور حكم علیه این دسته از زندانیان تخفیف در نظر گرفته شود.


رئیس دستگاه قضا افزود: ظاهراً قوانین كشور برادر ما در این زمینه بسیار سخت‌گیرانه است در حالیكه در كشور ما این چنین نیست. درخواست ما این است كه در صورت امكان قوانین در این زمینه اصلاح شود، زیرا فرق است میان كسی كه با انگیزه مجرمانه و پیروی از هوای نفس مرتكب تخلف می‌شود و كسی كه به عشق زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از مرز عبور می‌كند.


آیت الله آملی لاریجانی همچنین با توجه به حضور شماری از اعضای گروهك منافقین در عراق گفت: منافقین فقط جرایمی را علیه مردم ایران مرتكب نشدند بلكه در زمان حكومت صدام به بسیاری از عراقی‌ها نیز ظلم كردند و ما خواستار اخراج آنان از عراق هستیم؛ همچنین از مسئولان عراقی می‌خواهیم كسانی را كه دستشان به خون مردم ما آلوده است، برای محاكمه به ایران باز گردانند.


رئیس قوه قضاییه در پایان از آمادگی قوه قضاییه ایران بر همكاری‌های حقوقی و قضایی با عراق و در اختیار نهادن تجارب و دستاوردهای 35 ساله از جمله در حوزه به كارگیری فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی خبر داد.


در ابتدای این دیدار حیدر العبادی با ابراز خرسندی از حضور در تهران انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقصد نخستین سفر پس از تصدی سمت نخست وزیری را نشانه‌ای بر تأكید بغداد بر گسترش و تعمیق روابط دو كشور در همه زمینه‌ها ارزیابی كرد.
وی با قدردانی از اینكه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در كنار عراق ایستاده است، تروریسم را بیگانه با فكر و دین و ملت ایران و عراق خواند و گفت: گروه‌های تروریستی به اسلام ضربه می‌زنند و در حالی كه داعیه حمایت از اهل سنت دارند، بیشترین كشتار را در میان اهل تسنن به راه انداخته‌اند. ما می‌دانیم نیروهایی پشت پرده هستند كه برای بدنام كردن اسلام و مسلمانان از تروریسم حمایت می‌كنند.


حیدر العبادی تشكیل دولت عراق را نشانه‌ای از «تلاش یكپارچه» همه گروه‌های عراقی اعم از شیعه، سنی، كرد و سایر اقوام برای ایستادگی در برابر داعش دانست.


نخست وزیر عراق همچنین در پاسخ به موضوعات مطرح شده از سوی آیت الله آملی لاریجانی، قول مساعد داد تخفیف مجازات یا عفو ایرانیانی را كه به دلیل ورود غیرمجاز به عراق بازداشت شده‌اند، پیگیری كند.


وی همچنین حضور منافقین در عراق را معضلی تحمیل شده به این كشور دانست.

 

کد N551586

وبگردی