آفتاب

جعفری: سازمان ملل باید در عملکرد ترکیه، عربستان و قطر بازنگری کند

جعفری: سازمان ملل باید در عملکرد ترکیه، عربستان و قطر بازنگری کند

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با اشاره به اینکه وقت آن رسیده که سازمان ملل عملکرد "ائتلاف تروریستی ترکیه، عربستان و قطر" را بررسی کند، گفت: سوریه بر حمایت همیشگی خود از حقوق مردم فلسطین تاکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: وقت آن رسیده که سازمان ملل اقدامی برای بررسی "ائتلاف تروریستی ترکیه - عربستان - قطر - اسرائیل انجام دهد. چراکه این ائتلاف با استفاده از تروریسم، کشتن مردم و نابودی مساله فلسطین با هدف تحقق طرح موسوم به "کشور یهود اسرائیل" تلاش می‌کند سوریه را از بین ببرد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نشست ویژه شورای امنیت درباره مسائل خاورمیانه گفت: دولت سوریه بر موضع اصولی و همیشگی خود در حمایت از حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت‌شان، برپایی کشور مستقل فلسطین در تمام خاک آن به پایتختی قدس و تایید حق بازگشت آوارگان به کشور تاکید می‌کند.

جعفری در ادامه از سازمان ملل و همین طور شورای امنیت خواست مسئولیت خود در قبال پایان اشغالگری اسرائیل، توقف سیاست‌های وحشیانه و دشمنی همیشگی اسرائیل، اجبار اسرائیل به عقب‌نشینی از تمامی سرزمین‌های اشغالی اعراب براساس مرزهای چهارم ژوئن سال 1967 را بپذیرد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد: همان کشورهایی که در سوریه از تروریست‌ها حمایت می‌کنند همزمان برای حمایت از اسرائیل، نجات این رژیم از تنگنا و سرپوش گذاشتن بر جنایت‌هایش تلاش می‌کنند و بعد مدعی می‌شوند که با تروریسم در جهان مقابله می‌کنند.

جعفری اظهار داشت: اشغالگران اسرائیلی حتی یک روز هم به تذکرات سازمان بین‌المللی، قطعنامه‌ها و بیانیه‌هایی این سازمان اهمیت نمی‌دهند و این در حالی است که دولت اسرائیل به موجب قطعنامه این سازمان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که نادیده گرفتن سازمان ملل از سوی اسرائیل و تلاش این رژیم برای فشار بر مردم فلسطین و اشغال بخش‌های از بلندی‌های جولان سوریه در وهله اول ناشی از حمایت غیرمسئولانه‌ای است که برخی کشورهای با نفوذ شورای امنیت از اسرائیل می‌کنند.

جعفری گفت: تا کی باید به برگزاری نشست‌هایی برای بیان نگرانی‌هایمان، محکومیت همیشگی اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های عربی از جمله فلسطین، جولان و جنوب لبنان نقض روز افزون قوانین بین‌المللی از سوی این رژیم، گسترش سیاست شهرک‌سازی و مهاجرت با هدف نابودی فرصت تشکیل کشور مستقل فلسطین و ایجاد صلح و عدالت بسنده کنیم؟

نماینده سوریه افزود: تغییرات تازه‌ای که در منطقه حائل در جولان سوریه رخ داده، باعث شده که نیروهای آندوف برخی از پایگاه‌های خود در منطقه را به شکل موقت تخلیه کنند. مرکز اجرای عملیات حفظ صلح با اشاره به اینکه در این مورد غافلگیر نشده اعلام کرد: ما همواره نسبت به حمایت اسرائیل از گروه‌های تروریستی مرتبط با القاعده هشدار می‌دهیم. این حمایت‌ها قطعنامه‌های این شورا را زیر پا گذاشته و حیات نیروهای سازمان ملل را به خطر می‌اندازد و دست نیروهای آندوف را در اجرای عملیات کوتاه می‌کند.

نماینده سوریه در ادامه گفت: اینکه تمامی هشدارها و اطلاعاتی که ما از همان ابتدا بارها به مسئولان سازمان ملل در خصوص حمایت اسرائیل از گروه‌های تروریستی و مورد هدف قرار گرفتن پایگاه‌های نیروهای سوریه ارائه کردیم مورد توجه قرار گرفته نمی‌شود، اصلا قابل پذیرش نیست و این تظاهر به نادانی که از سوی دبیرخانه اعمال می‌شود، این گروه‌های تروریستی از جمله جبهه النصره را تشویق و تجاوزات و تهدیدات این تروریست‌ها نسبت به نیروهای آندوف را افزایش داده و نتیجه آن افزایش آزادی عمل این گروه‌های تروریستی در منطقه حایل سوریه و ربوده شدن نیروهای آندوف بود.

جعفری تاکیدکرد: آمریکا نه تنها 61 بار از حق وتوی خود برای حمایت از اسرائیل استفاده کرد بلکه بارها قطعنامه شورای امنیت را زیر پا گذاشته و ائتلاف‌های غیرقانونی و خارج از چارچوب این شورا را تشکیل داده است.

وی در ادامه گفت: این ائتلاف‌های غیرقانونی که آمریکا و انگلیس خارج از چارچوب شورای امنیت تشکیل می‌دهند باعث کشتار و آشوب و گسترش تروریسم در جهان می‌شود.

انتهای پیام

کد N551395

وبگردی