آفتاب
طراحی سیستم فضایی ماورای تصور؛

پرتاب ماهواره نانویی به فضا با بالن هلیومی

پرتاب ماهواره نانویی به فضا با بالن هلیومی

دسترسی به فضا با استفاده از بالن تقریبا محال است اما گروهی از متخصصان در اسپانیا به گونه دیگری فکر می کنند. آنها به دنبال طراحی سیستم فضایی ماورای تصور هستند که با شکل و شمایلی متفاوت راهی فضا می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت zero2infinity که در بارسلونای اسپانیا مستقر است تخصص ویژه ای در طراحی و ساخت بالن هایی دارد که تا ارتفاع قابل توجهی بالا رفته و حتی می توان گفت به مرزهای فضا نزدیک می شوند. این دسته از بالن ها برای انجام امور علمی و تحقیقاتی طراحی و ساخته می شود.

اکنون محققان این شرکت درحال کار بر روی وسیله پرتاب نانوماهواره ای هستند که از یک بالن با قابلیت پرواز در ارتفاعات بسیار زیاد به عنوان سکوی پرتاب استفاده می کند. این وسیله bloostar نامیده می شود.

ایده فناوری "راکت – بالن" که به آن "rockoon" نیز گفته می شود تفکر خلاقانه چندان جدیدی به شمار نمی آید. جرقه اولیه این ایده به سال 1949 باز می گردد زمانی که جیمز ون آلن و همکارانش ایده ارسال راکت هایی مشابه به ارتفاعات زیاد آن هم بدون استفاده از سوخت را مطرح کردند.

اما در نسخه جدید این ایده، بالن هلیومی ماهواره نانویی را بارگیری کرده و آن را تا ارتفاع 30 کیلومتری زمین بالا می برد. در این ارتفاع که مقاومت هوا بسیار ناچیز است، پرتاب کننده به راحتی عمل می کند. با جدایی پرتاب کننده از بالن  موتورهای مجهز به سوخت مایع روشن می شوند و ماهواره نانویی به راحتی به مدار زمین فرستاده می شود.

درحالی که اقدامات اولیه ساخت این سیستم ماهواره ای آغاز شده است مهندسان این شرکت می گویند استفاده از این فناوری به جهت کم هزینه بودن و مصرف سوخت بسیار کم کاملا مقرون به صرفه است.

کد N551366

وبگردی