آفتاب
روحانی در جمع مردم زنجان:

 مبادا تحت لوای شعار زیبای امر به معروف در جامعه ناامنی شود

 مبادا تحت لوای شعار زیبای امر به معروف در جامعه ناامنی شود

رئیس جمهور با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی و متقابل است گفت: از دیدگاه اسلام یک گروه تنها وظیفه امر به معروف را برعهده ندارند و این وظیفه همه مردم و مسلمانان است مبادا که فردا تحت لوای شعار زیبای امر به معروف در جامعه ما ناامنی آغاز شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی در نهمین سفر استانی خود در جمع مردم زنجان در ورزشگاه کارگران این شهر با اشاره به در پیش بودن ماه محرم گفت: پیام محرم پیام امر به معروف و نهی از منکر است.

وی ادامه داد: مسیر امام حسین مسیر دعوت جامعه به خیر، صلاح و سعادت و نجات بود و آنچه که باید از کربلا بیاموزیم آن است که همه یکدیگر را به خیر، صلاح، معروف و عمل صالح و شایسته دعوت کنیم و اگر فردی و جمعی از مسیر هدایت فاصله گرفت آن را از منکرات نهی کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به هیچ فرد، جناح و دسته ای ندارد تصریح کرد: هیچ کس نمی تواند بگوید من آمر به معروف و ناهی از منکر هستم و هیچ کس نمی تواند جناح، گروه و دسته ای را به عنوان عمل کننده به منکر متهم نماید.

وی با اشاره به اصل قانون اساسی در مورد امر به معروف و نهی از منکر گفت: براساس این اصل از قانون اساسی باید همه را به خیر و نیکی دعوت کنیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر طبق نص قانون اساسی یک عمل همگانی و متقابل است یعنی باید شما بنده را به معروف دعوت و از منکر نهی کنید و من هم باید در برابر شما همین تقاضا را داشته باشم یعنی یک عمل متقابل و همگانی.

وی امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه همگانی دانست و گفت: یعنی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه 77 میلیون ایرانی است و باید به یاد داشته باشیم که یک عمل متقابل است.

وی تاکید کرد: مبادا یک روزی کلمه امر به معروف و این وظیفه نهی از منکر که باید وسیله ارتباط نزدیک تر جامعه به همدیگر و اینکه همدیگر را به خیر و نیکی دعوت کنیم باشد تبدیل به وسیله ای برای تفرقه و جدایی شود.

وی ادامه داد: در مورد امر به معروف و نهی از منکر قرآن به ما می گوید اول باید پیوند ولایت، پیوند محبت، اخوت و اینکه هر کسی نسبت به دیگری حالت دلسوزی دوستانه داشته باشد را حفظ کنیم آنگاه به امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم.

وی همچنین با اشاره به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مجلس شورای اسلامی گفت: من دوست دارم که پایان این کار مجلس شورای اسلامی در امر به معروف و نهی از منکر انسجام بیشتر جامعه، وحدت بیشتر و هدایت کل جامعه به سمت نیکی باشد.

وی گفت: از دیدگاه اسلام یک گروه امر به معروف نیست، همه مردم، همه مسلمانان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر دوش دارند مبادا که فردا تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ناامنی آغاز شود.

وی تاکید کرد: اساس معروف امنیت، برادری، کرامت انسانی و احترام به یکدیگر است.

وی با بیان اینکه چند نفر در این کشور خودشان را متولی اخلاق می پیندارند گفت: درس عاشورا برای ما این است که همه باید دنبال امر به معروف و نهی از منکر باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید کاری کنیم که جوان های ما شغل داشته باشند گفت: اعتقاد من طلبه این است که منکری بالاتر از بیکاری و فقر نیست. بیایید دست به دست هم دهیم و با فقر مبارزه کنیم و برای فردای جوانان عزیز ما که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند شغل و کار فراهم کنیم.

وی اولین معروف را توسعه کشور نامید و گفت: کشور ما باید در مسیر توسعه قرار بگیرد چرا یک مسلمان به کشور غربی برود و حسرت زندگی آنها را داشته باشد؟ ایرانی دارای استعداد، هوش و دارای محیط علمی است و سرزمین ما سرزمین معادن و برکات است و چرا باید در چنین شرایطی به اختلاف دامن می زنید؟

وی بالاترین منکر را اختلاف و تفرقه خواند و گفت: نگذارید تفرقه و اختلاف رخنه کند و شکاف در جامعه ایجاد شود.

وی افزود: یک عده گویی زندگی شان در شکاف است، شکاف بین مردم و دولت، شکاف بین مردم با مردم و ایجاد شکاف و تفرقه بین این جناح و آن جناح.

وی تاکید کرد: بگذریم اگر اشکال و گناهی بوده و به تفرقه دامن نزنید چراکه ما پیرو حسینی هستیم که توبه حر را قبول کرد و پذیرفت.

وی با بیان اینکه من در جامعه کسی را نمی یابم که گناهی بالاتر از گناه حر در اوایل محرم 61 هجری قمری مرتکب شده باشد گفت: در طول تاریخ نیز کسی را عظیم الشأن تر از حسین بزرگ سراغ ندارم که در برابر سری که حر خم کرد گذشت و او را در آغوش کشید و ما باید درس برادری و وفاق را از حسین ابن علی بیاموزیم.

وی با اشاره به حوادث منطقه اشاره کرد: ما باید امروز دست به دست هم دهیم چراکه شاهدیم که در منطقه تفرقه در میان مسلمانان چه می کند و یک عده ناآگاه را به توحش دعوت کردند و در لبنان، افغانستان، یمن و عراق با نام اسلام آدم کشی به راه انداختند.

وی با بیان اینکه باید از امام حسین درس گذشت، وحدت و قبول توبه از یکدیگر را بیاموزیم گفت: درس کربلا درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است.

وی تصریح کرد: شب تاسوعا امام حسین خیمه ای را به پا کرد و عمر سعد را دعوت به مذاکره کرد امام حسینی که آگاه است و می داند فردا و پس فردا خون او و یارانش توسط عمر سعد ریخته می شود اما به دنیا اتمام حجت کرد و شب تاسوعا ساعت ها با عمر سعد مذاکره کرد تا مسئله به جنگ خاتمه نیابد در حالی که نه از جنگ می ترسید و نه از شهادت.

وی گفت: امام حسین به ما یاد داد که حتی با دشمن به گونه ای رفتار کنیم که منطق دنیا ما را پیروز در صحنه مذاکره بداند.

روحانی با اشاره به مذاکرات هسته ای ادامه داد: ما در سایه تعامل سازنده امروز با قدرت های بزرگ مذاکره می کنیم در اولین قدم ها نیز به پیروزی هایی دست یافته ایم و امید ما به خداوند، پشتیبانی شما مردم و هدایت های رهبری است و ما به تعامل سازنده با جهان و مذاکره برای حل مشکلات مردم ادامه خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: ملت بزرگ ایران بداند که ما از حق مردم کوتاه نمی آییم اما با همه قدرت در پی آن هستیم تا دیوار ظالمانه تحریم را برای همیشه از میان برداریم.

ادامه دارد...

 

 

 

کد N551319

وبگردی