آفتاب
مشاور امنیت ملی هند:

دهلی حاضر به سازش با چین به بهای ایجاد خدشه در امنیت ملی خود نیست

دهلی حاضر به سازش با چین به بهای ایجاد خدشه در امنیت ملی خود نیست

مشاور امنیت ملی هند تاکید کرد که حاضر به سازش با چین به بهای ایجاد خدشه در امنیت ملی و تمامیت ارضی خود نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با نگرانی پکن برای ایجاد یک بزرگراه از سوی هند در سراسر مرز این کشور، "آجیت دووال" مشاور ارشد امنیت ملی جدید هند روز گذشته در کنفرانس امنیتی بین الملل در دهلی نو اعلام کرد که دهلی نو خواهان حل تنش ها درباره مناطق مورد مناقشه با چین است اما با توجه به ادامه تنش ها امکان توافق وجود ندارد.

وی با اشاره به تمایل هند برای داشتن روابط گسترده با چین به جای ادامه تنش های ارضی تاکید کرد که دو طرف باید تنش های مرزی را هرچه سریعتر از طریق روشهای دیپلماتیک حل کنند.

آجیت دووال تاکید کرد که هند چین را به عنوان همسایه بسیار مهم خود می داند و درحالیکه از هر فرصتی برای گسترش روابط با همسایه خود استفاده می کنیم، در عین حال حاضر به سازش به بهای ایجاد خدشه در امنیت ملی، یکپارچگی کشور و تمامیت ارضی خود نیست.

تلاشهای هند برای حل مناقشات مرزی پس از آن صورت گرفت که صدها نفر از نیروهای چینی پیش از سفر رئیس جمهوری چین به منطقه در ماه گذشته به منطقه مورد مناقشه رفته اما فورا منطقه را ترک کردند.

مرز مورد مناقشه میان هند و چین همچنان مسئله ای حساس بوده و هر دو کشور یکدیگر را به اعزام سرباز به این قلمرو که هر دو کشور مالکیت آن را از آن خود می دانند، متهم می‌ کنند.

کد N551313

وبگردی