آفتاب

دلخوری نخبگان جوان پیگیری نشدن وضعیت آنها پس از دانش‌آموختگی

دلخوری نخبگان جوان پیگیری نشدن وضعیت آنها پس از دانش‌آموختگی

نشست تخصصی «بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارهای تسریع جذب نخبگان در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی» با حضور تعدادی از نخبگان جوانی که به تازگی تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان درآمده‌اند، برگزار شد و آنها به ارائه دیدگاه‌ها و انتقادات خود درباره روند جذب نخبگان در دانشگاه‌ها پرداختند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، از جمله انتقادات مطرح شده در این نشست که در حاشیه همایش ملی نخبگان جوان برگزار شد، پایین بودن سطح کیفی اعضای هیات علمی جذب شده طی سالهای اخیر، طولانی بودن فرآیند جذب، علمی نبودن سوالات در برخی از فرآیندهای گزینش، عدم پیگیری وضعیت نخبگان پس از فارغ‌التحصیلی توسط مسوولان و افزایش جذب دانشجویان دکتری بدون لحاظ تمهیدات لازم برای جذب بود.

دکتر میلی‌منفرد، معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری طی سخنانی در این نشست با بیان این که ظرفیت مشخصی برای جذب عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: کل ظرفیت جذب هیات علمی که در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد، سالانه یکهزار نفر است.

وی افزود: دانشگاه‌ها نیز برای جذب عضو هیات علمی کشش خاصی دارند و بیشتر از ظرفیت موجود امکان اقدام ندارند. البته چرخیدن چرخ ارتباط صنعت و اقتصاد در این مسیر به دانشگاه‌ها کمک می‌کند.

میلی منفرد با تاکید بر این که طی یک سال اخیر در مسوولیت خود تلاش کرده است که سیاست‌هایی در نظر گرفته شود تا اختیارات قانونی دانشگاه‌ها افزایش یابد، گفت: با این وجود یک سری موانعی وجود دارد که یک شبه شکل نگرفته است.

وی در همین باره افزود: دغدغه ما این است که مشکلات موجود را در بحث ساختار آیین‌نامه‌ها و بعد فرهنگی رفع کنیم.

میلی منفرد گفت: به عنوان نمونه در هشت سال اخیر رشد کمی دانشگاه‌ها زیاد بوده و در حال حاضر دارای دو هزار و 600 موسسه آموزش عالی در کشور هستیم.

میلی منفرد با اشاره به خالی بودن صندلی‌ها در مقطع کارشناسی و تقاضای زیاد برای مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: امسال 240 هزار نفر برای مقطع دکتری ثبت‌نام کردند که 190 هزار نفر در این آزمون شرکت کرده و در دانشگاه‌های وزارت علوم از این میزان 12 هزار نفر پذیرش شدند.

انتهای پیام

کد N551291

وبگردی