آفتاب
افخم در پاسخ به مهر

تبادل نظر با ترکیه ادامه دارد/ به عربستان در فضای رسانه‌ای پاسخ دادیم

تبادل نظر با ترکیه ادامه دارد/ به عربستان در فضای رسانه‌ای پاسخ دادیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مقامات ترکیه گفت: دیدگاه‌های دو کشور یکسان نیست، اما این امر مانع از انجام مذاکره و گفتگوهای سازنده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اظهارات ضد ایرانی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه و موضع گیری در قبال این اظهارات گفت: ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که روابط خوبی در حوزه های دو جانبه دارند و رفت و آمدهای خوب در سطوح بالا انجام شده است.

وی با اشاره به سفر نخست وزیر ترکیه به تهران و سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه بیان کرد: در عین حال همواره موضوعات منطقه‌ای نیز مورد مذاکره است که در سطح سیاسی تبادل نظر صورت می‌گیرد.

افخم با اشاره به اینکه دیدگاه های دو کشور یکسان نیست اظهار کرد: این امر مانع از انجام مذاکره نبوده و گفتگوهای سازنده برقرار است، بحث‌هایی در حوزه رسانه ها مطرح شده که بخشی از آن مواردی است که برای رسانه ها جذاب است اما گفتگوها و تبادل نظرها ادامه دارد و معتقدیم گفتگو برای حل و فصل موضوعات منطقه ای از روش‌های اصولی و درست برای کمک به حل مسائل منطقه است و می‌تواند از پیچیده تر شدن شرایط جلوگیری کند.

افخم همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه آیا ایران در قبال ادعاهای عربستان موضع گیری و اقدام عملی نخواهد  داشت و اینکه آیا با این وجود همچنان سفر وزیر امور خارجه به عربستان در دستور کار قرار دارد یا نه، گفت: ما اصل گفتگو با کشورهای همسایه را مدنظر داریم؛ اکنون منطقه در شرایط حساسی است و نزدیکی نظرات نیازمند گفتگو و همکاری است.

وی ادامه داد: طبعا انتظار می‌رود دیدگاه‌ها و مسائل با توجه به شرایط حساس منطقه باشد و باید از هر آنچه می‌تواند مانع از شکل‌گیری همکاری و ایجاد اختلاف در فضای مذاکرات شود جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران نسبت به اظهارات عربستان واکنش داشته است خاطرنشان کرد: موضوعاتی که در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود در فضای رسانه ای نیز مورد واکنش قرار می‌گیرد و این واکنش در سطح و وزن لازم انجام می شود.

افخم گفت: سفر وزرا بخشی از روندهای مذاکرات است. برای سفر آقای ظریف جدول زمانی تعیین شده و کماکان مورد توجه است. هر زمانی که زمینه ها فراهم باشد و ارزیابی مثبتی داشته باشیم که زمینه فراهم است در این باره تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال مهر درباره مذاکرات کارشناسی که از امروز در وین برگزار می‌شود بیان کرد: این مذاکرات از امروز در وین آغاز می شود و طبق برنامه دو روزه خواهد بود و کارشناسان ایران و 1+5 جزئیات طرح ها و مباحث مطرح مذاکراتی را مورد گفتگو قرار خواهند داد و نظرات مورد تبادل نظر قرار می گیرد. ریاست تیم ایران را حمید بعیدی نژاد بر عهده دارد.

ادامه دارد..........

 

 

 

کد N551074

وبگردی