آفتاب

آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین

آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین

مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در چارچوب بررسی جزئیات و دستیابی به چارچوب توافق احتمالی جامع هسته‌ای در مقر سازمان ملل در وین آغاز شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این مذاکرات در ادامه هشتمین دور مذاکرات سه‌جانبه هیات‌های مذاکره‌کننده ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا که در سطوح وزیران خارجه، معاونان و کارشناسان هفته گذشته به مدت سه روز در وین انجام شد، چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

حمید بعید‌ی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه سرپرستی هیات کارشناسی ایران و استفان کلمنت ریاست هیات مذاکره‌کننده کارشناسی 1+5 را بر عهده دارد. تمامی اعضای گروه 1+5 در سطح کارشناسی در این مذاکرات حضور دارند.

یک مقام آگاه درباره دستور کار مذاکرات کارشناسی به ایسنا گفت: دستور کار این مذاکرات چند موضوعی است که در نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون هفته گذشته تصمیم گیری شد اما به تبیین بیشتر کارشناسی نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، تفاهم نسبی میان دو طرف بعد از هشتمین دور گفت‌وگوها در سطح وزیران خارجه ایران و آمریکا در بخش قابل توجهی از جزییات به ویژه اختلاف‌نظرهای باقی مانده بر سر ظرفیت غنی‌سازی و چگونگی لغو تحریم ها به دست آمده است، اما هم‌چنان نقاط کوری در برخی زمینه‌ها و مواضعی که دو طرف نسبت به آنها دارند و چگونگی اجرای اقدامات در دست بررسی در چارچوب توافق احتمالی جامع وجود دارد. این نقاط کور در موضوعات اساسی ظرفیت غنی‌سازی و لغو تحریم‌های هم‌زمان یک جانبه و چند‌جانبه بیش از موارد و بخش‌های دیگر است.

به گفته برخی کارشناسان، مذاکرات هسته‌ای جامع از آن جهت که توافقی طولانی مدت با تعهدات بین‌المللی است که پای شورای امنیت نیز به طور قطع به آن کشیده خواهد شد، توافقی "سخت" و "پیچیده" است.

از طرفی ایران تاکید دارد که توافق جامع هسته ای به طور کامل همراه با جزییات و ضمیمه های این توافق به طور یک جا بررسی و درباره آن تصمیم گیری شود، از این رو مذاکرات جامع با کندی و به سختی پیش می رود. این مساله موجب شده تا برخی صاحبنظران و کارشناسان به ویژه در کشورهای غربی احتمال تمدید مذاکرات را جدی بدانند.

در عین حال مقامات دو طرف تاکید دارند که هیچ از طرف ها خواستار تمدید مذاکرات نیستند و تلاش دارند تا مهلت تعیین شده (3 آذر) مذاکرات را به سرانجام برسانند. با این حال احتمال تمدید مذاکرات دور از ذهن نیست.

محمد جواد ظریف در پایان هشتمین دور مذاکرات هسته ای در وین با اشاره به مذاکرات کارشناسی میان هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 اعلام کرد که "طی هفته‌های آینده جلسات کارشناسی خواهیم داشت و ضرورت دارد درباره موضوعات مختلفی صحبت شود."

وی در عین حال تاکید کرد: موضوعاتی هم وجود دارد که نیاز به یک حرکت سیاسی دارند.

رئیس هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت که طرف مقابل مذاکره باید درک کند که تحریم‌ها بی‌تاثیر بوده است اما به نظر می آید طرف مقابل احساس می کند که این تحریم ها خیلی ارزشمند است. این در حالی است که تحریم‌ها تاثیر قابل توجهی ندارد و متاسفانه طرف مقابل این واقعیت را هنوز درک نکرده است.

به گفته وزیر خارجه کشورمان قرار است تا سه یا چهار هفته آینده بار دیگر نشست سه جانبه با حضور وی، جان کری و کاترین اشتون انجام شود که در صورت لزوم سایر کشورهای عضو گروه 1+5 هم دعوت خواهند شد.

ظریف اعلام کرده است که مکان مذاکرات سه جانبه بعدی، محلی غیر از وین است.

به گزارش ایسنا، برگزاری مذاکرات سه جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا هر چند با حضور کاترین اشتون نماینده 1+5 همراه بود اما با انتقاد دیگر کشورهای عضو به ویژه روسیه و چین واقع شده است و همین مساله موجب شد تا نشست عمومی ایران و 1+5 با حضور تمامی معاونان وزیران خارجه گروه 1+5 در سومین روز مذاکرات در وین به طور غیرمنتظره تشکیل شود و اعضای گروه در جریان آخرین تحولات و رایزنی ها از نزدیک قرار گیرند. از این رو به نظر می آید در کنار مذاکرات سه جانبه بعدی وزیران خارجه ایران و آمریکا با کاترین اشتون، مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان نیز برگزار شود.

انتهای پیام

کد N551039

وبگردی